94.000 ton brændbart affald forsvinder sporløst
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

94.000 ton brændbart affald forsvinder sporløst

På Amagerforbrændingen forstår de ikke, hvor en del af det brændbare affald forsvinder hen. Bevares; det meste ryger i kedlerne og forsyner københavnerne med fjernvarme, når det bliver koldt.

Men 94.000 ton affald forsvinder hvert år - uden om de forbrændingsanstalter, der brænder affaldet fra København.

»Grundlæggende ved jeg ikke, hvad der foregår. Vi kan kun se, at det forsvinder,« siger Dan Fredskov, der er teknisk chef for Amagerforbrændingen.

Ledelsen blev forbavset, da de opdagede 94.000 ton affald i en kortlægning af affaldsstrømmene. Affald, der burde være sendt til forbrændingsanstalterne, men som tilsyneladende forsvinder andre steder hen.

Opdagelsen blev gjort i en rapport som Veksebo Miljørådgivning skrev for Amagerforbrændingen og Vestforbrændingen. De ønskede en kortlægning af forsyningen af brændbart affald, så man kunne planlægge fremtidige udvidelser og drift.

Men miljørådgiveren registrerede en meget stor difference på 94.000 ton mellem, hvor meget brændbart affald sorteringspladserne modtog i 2008, og hvor meget pladserne sendte af sted til forbrændingsanstalterne.

De 16 store sorteringspladser i Storkøbenhavn bliver typisk drevet af private vognmænd eller miljøvirksomheder, fordi afgifterne for at komme af med affald er så høje, at det kan betale sig at sortere affaldet i Danmark.

Det koster for eksempel kun en tiendedel at komme af med beton og murbrokker i forhold til byggeaffald. Så der kommer mange og afleverer blandet, brændbart og affald til deponi på de private sorteringspladser.

Tavse sorteringspladser

Alle sorteringspladser skal indberette til kommunerne, hvor meget affald de har modtaget, og hvor meget affald de har sendt af sted.

Men i indberetningssystemet, kaldet ISAG, er der ikke mulighed for at skrive, hvor man sender affaldet hen. Virksomheder, der håndterer affald, kan kun skrive, hvor meget de har modtaget, og hvor meget de sender videre, delt op i kategorier som brændbart, genbrug eller byggeaffald.

Derfor må Veksebo Miljørådgivning krydsreferere oplysninger om, hvor meget affald, der bliver modtaget og sendt af sted på de forskellige pladser og anlæg. Dermed skulle der være styr på affaldsmængderne.

Men regnestykket går bare ikke op. Der bliver sendt mere affald til sorteringspladserne, end der bliver sendt videre til slutbehandling hos forbrændingerne.

Miljøstyrelsen kan heller ikke hjælpe med at forklare, hvor affaldet nøjagtigt bliver af, for deres viden er også baseret på ISAG-modellen, selvom der er kommet en ny affaldsdatamodel fra 2010.

Ingen har altså det forkromede overblik over, hvor affaldsstrømmene fra sorteringspladserne ryger hen. De sorteringspladser som ing.dk har talt med vil heller ikke oplyse nøjagtigt, hvor de sender affaldet hen. Det har nemlig stor indflydelse på de priser, som pladserne konkurrerer på.

»Det er ikke et spørgsmål om, at MAN ikke ved det. Det er et spørgsmål om, at VI ikke ved det, for vi har ikke oplysningerne,« siger Martin Kielland, der er konsulent hos Veksebo Miljørådgivning.

Måske eksporteret til Sverige

Dan Fredskov fra Amagerforbrændingen tør dog godt komme med et bud på, hvor affaldet bliver af. Han gætter på, at det bliver eksporteret, hvilket er helt normalt, når affaldet er sorteret på sorteringspladser i Storkøbenhavn. De private aktører tager typisk træ og metal fra, fordi det er let at afsætte.

Dan Fredskov tror netop, at en stor del af de 94.000 ton affald består af træ. I Danmark betaler man cirka 300 kroner i afgift pr. ton affald, man skal have brændt. I Sverige, derimod, får man penge for træet.

Træaffald bliver i Sverige stemplet som biomasse, og pludselig får man penge for affaldet, i stedet for at betale for at det bliver brændt af som affald i Danmark.

»Jeg kender de andre affaldsanlæg. De siger, at det ikke er der, det kommer hen, så det må køre til udlandet. Det er et lidt gråt område, som jeg ikke ved, hvad jeg skal mene om,« siger Dan Fredskov og funderer over, om samfundet er bedst tjent med den måde, affaldet kører rundt i systemet på i dag.

»Når Danmark importerer biomasse, så tænker jeg lidt købmandsagtigt, at det ikke kan betale sig. Det er måske den samme lastbil, der kører svensk biomasse til Danmark, der har kørt affaldet over. Desuden er der afgift på det affald, jeg brænder af. Det er immervæk en slags penge som staten går glip af,« siger Dan Fredskov.

Hvad sker der, hvis affaldet kommer tilbage?

For forbrændingsanstalterne er det et problem, at de ikke ved, hvor affaldet kører hen efter sorteringsanlæggene, for som kommunal forsyningsvirksomhed er forbrændingsanstalterne forpligtet til at brænde al forbrændingsegnet affald i området.

Det kan dog være svært at leve op til den forpligtelse, når man ikke aner, hvor eller hvorfor en tiendedel af affaldsgrundlaget ender et andet sted, end forbrændingerne.

Forbrændingsanstalterne har ikke mulighed for at vide, om sorteringspladserne kan blive ved med at sende affaldet andre steder hen.

»Hvad sker der, hvis de lige pludselig ikke kan komme af med affaldet andre steder? Så vil vores anlæg ikke være store nok. Derfor er vi nu endt der, hvor vi må antage, at de vil blive ved med at køre affaldet et andet sted hen, men det skaber en usikkerhed i vores planlægning,« siger Dan Fredskov.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Nej, der er ikke noget som hedder export/import imellem EU-lande..........det hedder indførsel og udførsel..............

Jeg kan dog også dårligt forestille mig, at der kræves udførsels- og indførsels-tilladelse for affaldstræ imellem Sverige og Danmark - det kræves der ihvertfald ikke for transport af byggematerialer imellem de to lande.

Kunne differencen ikke skyldes unøjagtigheder/fejl i vejningene - jeg går ud fra at affaldet vejes i containere af personalet på genbrugspladserne og jeg kunne levende forestille mig at der kunne ske fejl der (-;

  • 0
  • 0

Nok vær at se på afgift-/betalings- modeller. Det kunne være at affald som leveres til sorteringspladser bliver vejet og betalt pr. ton der? Sorteringspladserne skal så betales ligeledes, når de levere det videre ... vejer vægtene lidt forkert (til den rigtige side), så tjenes penge ud af den blå luft (10% på omsætningen).

Men det vil nok vise sig at det er flere faktorer ...

  • 0
  • 0

Tanken bag genbrugspladserne er jo netop genbrug.

1) vandet i det våde træ fordamper.
2) de gamle møbler skifter navn til biomasse og forsvinder.
3) på landet er der stadig mange der har et centralt fyr i kælderen som aflaster oliefyret, de ansatte gør arbejdspladsen og dem selv en tjeneste når de tager traileren med på arbejde.
4) tal-trylleri, når pladsen oplyser hvor meget affald der modtages fra kommunens borgere, så ligger affaldsmængden 10% i overkanten, og så kan kommunen få 5% rabat.
5) affaldet transporteres i åbne containere, 10% blæser af på vejen og affaldet indvejes først ved modtagelsen på forbrændingsanlægget.
6) måske historien er politisk manipulation, for nogen vil have tilladelse og penge til nye forbrændingsanlæg.

  • 0
  • 0

Kunne differencen ikke skyldes unøjagtigheder/fejl i vejningene - jeg går ud fra at affaldet vejes i containere af personalet på genbrugspladserne og jeg kunne levende forestille mig at der kunne ske fejl der (-;

Hvis det skulle være pga. unøjagtighed ved vejning ville det nok svinge til begge sider,nogen vejer for lidt,andre for meget,så ville det ikke være et minus på 10%,nok mere +/- 1-2 %

  • 0
  • 0

Man må vel ikke sende fx træ til Sverige, hvis det er stemplet som affald i Danmark eller hvordan er det nu? Der er nogle ret fjollede regler på det område så vidt jeg husker. Noget med, at det er forbudt at sende affald ud af landet (på trods af, at en mands affald, kan være en anden mands råmaterialer).

  • 0
  • 0

Man må vel ikke sende fx træ til Sverige, hvis det er stemplet som affald i Danmark eller hvordan er det nu?

Der er jo efterhånden så meget man ikke må her i lykkeland at ingen længere gider at holde rede på det. Måske bliver det ikke kørt til Sverige. Hvis det er træaffald kunne vognmanden, f.ex., måske tjene lidt ekstra ved at lægge vejen forbi en spånpladefabrik i stedet for at køre det på forbrændingen.

  • 0
  • 0

Anyone who has tried to control the movement and use of any sort of material will immediately spot that Kbhn is really doing rather well if they've only lost 10% of this waste. It may never have existed, without anyone actually being venial. Weighing waste is simply not an exact science. Add to this human cupidity (like Benny Olsen's point 4) and the smallness of this percentage is quite startling.

I used to "control" radioactive material in a University, and I'm quite sure that my figures only worked out because most of what we used had short half-lives and disappeared whether used and disposed of or not. I eventually designed a very sophisticated control system for this but would be very proud if it's actually 90% accurate. Much of the time actually knowing what was delivered originally with an accuracy of +- 10% would have been a considerable feat.

I also love the idea that a law will make anyone who can make a few kroner out of selling something which is technically waste material to someone else who can use it as raw materials, simply by a bit of jiggery-pokery with the paperwork actually refrain. Personally I would feel that following the law in such circumstances is immoral!

  • 0
  • 0

94.000 tons. Det lyder af rigtigt meget, men ud af hvor stor en totalmængde? Vejeunøjagtighed etc. i procenter skal jo have noget at gå ud fra!!
Jørgen

  • 0
  • 0

Meld det til politiet. Der er INGEN der skal stjæle vores affald.
Og frem over anset folk til at tjekke arbejdernes lommer/ biler og dem som tjekker.

  • 0
  • 0

Jeg kunne foreslå stærekasser MED DIGITAL kamerateknik..
Disse stærekasser skal fotografere ALLE som kommer ind på pladsen og så skal alle vejes både ved ind- og udgang. Foto's skal sendes med bødeforlægget hvis deres vægt er over 3% anderledes.
Sikke mange stærekasser vi kan få solgt dér hva' kære politikkere...

  • 0
  • 0