75.000 biler kan køre på biogas fra verdens største anlæg i Gøteborg

1 TWh. Så meget energi skal et nyt biogasanlæg i Gøteborg levere af affaldstræ som grene, rødder og buske fra skovning i Sverige.

For Göteborg Energi bygger verdens største biogasanlæg til at forgasse affaldstræ, der ikke kan bruges af den svenske industri. Samtidig bliver anlægget det første biogasanlæg, der pumper gassen direkte ud i gasnettet.

Det nye projekt hedder Gothenburg Biomass Gasification Project, eller mere mundret bare Gobigas.

Anlægget kommer til at fremstille syntetisk biomethan, som fortrinsvis bilerne i Gøteborg og omegn skal køre på. Anlægget kan levere det, der svarer til cirka 75.000 bilers brændstofforbrug.

Leveres til tankstationer via naturgasnet

Planen er, at gassen skal leveres via naturgasnettet, fordi det bliver renset for tjære. Det gør GoBiGas uafhængig af, at der skal komme en masse biler, der kører på biogas i Gøteborg.

»Vi tror, at efterspørgslen kommer fra transportsektoren, men siden gassen bliver leveret via gasnettet, kan det købes af hvem som helst,« siger vicedirektør i Göteborg Energi Åsa Burman.

Allerede i 2011 starter byggeriet af første etape af anlægget, der har en kapacitet på 20 MW. Når første etape er ovre i slutningen af 2012, starter byggeriet af yderligere 80 MW kapacitet, som skal tages i fuld brug fra 2016.

Pris på første og mindste etape: 1 milliard svenske kroner

Der findes allerede mindst 15 tankstationer, hvor man kan købe biogas i Gøteborg. Den udvikling tror Göteborg Energi vil fortsætte, og derfor satser de på det nye biogasanlæg.

»I Sverige får vi flere og flere af de her biler. Der er incitamenter til at gå i en mere vedvarende retning. Naturgas og benzin er underlagt en højere skat, det er biomethan ikke,« siger Åsa Burman.

Så hun tror på, at anlægget nok skal tjene sig selv hjem. Også selvom prisen lyder på over en milliard svenske kroner for den første etape alene.

Derfor kunne hun i sidste uge glæde sig over, at EU-kommissionen gav den svenske regering tilladelse til at støtte projektet med 222 millioner svenske kroner.

Og selvom det er mange penge, så bliver der tale om et flagskib for hele verden. For hos danske Haldor Topsøe, der har leveret teknologien til methaniseringsprocessen, ser man anlægget som en forgænger for lignende biogasanlæg.

»Anlægget vil demonstrere bæredygtigheden i at omdanne affaldstræ til syntetisk naturgas. Vi er meget glade for at kunne levere vores tremp-teknologi til projektet,« sagde Roberta Cenni, der udvikler nye forretningsområder i Topsøes Teknologidivision til Ing.dk.

Dokumentation

Læs mere om GoBiGas på Göteborg Energis hjemmeside

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Over 100.000 nye Bioethanol biler om året over de seneste år... 25% af alle biler i Stockholm på Bioethanol.. 50% af alle busser i Stockholm på Bioethanol... osv...

Og nu Biogas til 75.000 biler!

Hvilket kommer smukt i hældende på Saab lancering af 9-3 Trifuel i efteråret 2010 - nu kan samme bil køre på blandinger af Benzin-Bioethanol-Biogas!

Og hvad kan vi så i Danmark?

Åhh ja, vi er jo ved at skubbe lille en kulkraft-drevet elbil over Valbybakke!

  • 0
  • 0

»Anlægget vil demonstrere bæredygtigheden i at omdanne affaldstræ til syntetisk naturgas. Vi er meget glade for at kunne levere vores tremp-teknologi til projektet,« sagde Roberta Cenni, der udvikler nye forretningsområder i Topsøes Teknologidivision til Ing.dk.

Bæredygtighed? Det er vel ikke svært. Det som er svært er at gøre det, så det er økonomisk fornuftigt.

Hvad forventer de at biogassen vil koste leveret oprenset og komprimeret til naturgasnettet?

Vh Troels

  • 0
  • 0

Men kan det gøres økonomisk forsvarligt, så er gasdrift af køretøjer en bedre løsning end batteridrift, selvfølgelig under forudsætning af at naturen kan følge med, med at omdanne CO2 til ilt og kulstof igen. "Opladningen" sker jo næsten lige så hurtigt som en benzinfyldning.

Samtidigt skal de stoffer der bliver tilovers i processerne tilbageføres til de områder de kom fra, for ikke at udsulte væktslaget. Det der beskrives, er jo egentligt værre end svedjebrug ,da man fjerner alt organisk materiale fra et om råde.Revl og Krat

De af os der har prøvet at køre på gas, har ingen andre indvendinger end at tanken indskrænker baggagepladsen og at det var svært at starte i frostvejr. Der startede man på benzin indtil man kunne varme fordamperen op så den ikke frøs til.

  • 0
  • 0

Kunne vi ikke forvente at Ingeniørens journalister kender forskel på energi og effekt? Civilisationens overlevelse er for vigtig til at fagfolk begår så elementære fejl, når de skal forklare tingene.

Senere i artiklen får vi at vide at anlæggets effekt bliver 100 MW, så det kan altså producere 1TWh på 10.000 timer, altså godt et år. Det ville være fint, hvis vi så i denne sammenhæng for at perspektivere oplysningen fik at vide hvor meget træ, målt i tons eller i hektar skov, som det svarer til.

  • 0
  • 0

I Sverige reklamerer man på bilen med, at den kører på biogas. Det er teknologisk ingen kunst, men man signalerer en politisk korrekthed, at man agerer miljømæssigt ansvarligt. Det kan kun lade sig gøre ved at lade andre betale, idet den svenske stat giver afkald på de normale brændstofafgifter.

Naturgas og benzin er underlagt en højere skat, det er biomethan ikke, siger Åsa Burman

.

Det er ikke ægte bæredygtigt, før produktionsprisen på biobrændsler kan konkurrere med produktionsprisen på fossile brændsler, således at de normale afgifter kan opkræves som hidtil. Hvorfra skal midlerne til statens finanser komme, hvis staten subsidierer ved afkald på afgifter?

  • 0
  • 0

Hej Frode

Det var en dum tanketorsk, som skulle være rettet nu. Jeg håber ikke, at meningen gik tabt

(Jeg kan selv glemme indholdet af en artikel fuldstændigt, hvis jeg stirrer mig blind på en grov fejl i anden sætning)

Med venlig hilsen Stefan Petersen Journalist på Ing.dk

  • 0
  • 0

Over 100.000 nye Bioethanol biler om året over de seneste år... 25% af alle biler i Stockholm på Bioethanol..

Ethanolkapable biler er solgt i Sverige med betydelige incitamenter: Statsstøtte, gratis parkering, og gratis trængselafgift i Stockholm. Det er nok mere dette der lokker end selve ethanolen. I kølvandet på finanskrisen faldt olieprisen og det blev billigere at køre disse biler på benzin end på ethanol, så det gjorde folk så, men modtog alligevel de flotte incitamenter.

mvh Jens

  • 0
  • 0

Det er morsomt at se, at hvad jeg skrev i min bog "Gassen Brænder" fra 1979 på side 58 ff. nu er blevet til virkelighed -- i Sverrig, men ikke i Danmark. ak-ak. !!!!!!

  • 0
  • 0

Det vigtigste aspekt er vel udnyttelsen af biomasse generelt.

Her til lands synes diskussionen ofte at stagnere i en opfattelse af biomasse (specielt af denne type) som "fastbrændsel", med deraf følgende begrænset anvendelse. Her har vi så et eksempel, hvor biobrændsel direkte substituerer naturgas 1:1, hvilket åbner for et meget bredt spektrum af højeffektive anvendelsesmuligheder. Det er også tidligere nævnt, at de tilhørende processer kan beriges med brint - f.eks. fra overskudsproduktion fra møller.

Vi trænger til nogle analyser af de grundlæggende energi/exergi-balancer ved de forskellige anvendelsesformer.

  • 0
  • 0

Det er lidt forvirrende, at svenskerne kalder metaniseret træforgasningsgas for "biogas". Biogas er i gængs forståelse den gas (ca. 2/3 metan og 1/3 kuldioxid), som dannes af anaerobe bakterier i iltfrie miljøer (skovsøernes bundslam osv.) og i biogasanlæg (gylleanlæg, renseanlæg, lossepladsgasanlæg, industrielle anlæg). Så det er ikke biogas, som dét normalt forstås, de vil lave i stort omfang i Gøteborg, ... men altså metaniseret træforgasningsgas.

Men gassen er selvfølgelig ligeglad med, hvad vi kalder den.

  • 0
  • 0
  • var der flere projekter til udnyttelse af den i transportsektoren - Da metan ikke kan komprimeres til væskeform, gik projekterne ud på at lave beholdere til meget høje tryk eller finde absorbsionsmaterialer. Disse projekter blev ikke til noget - jeg undredes over, at vi ikkekkunne køre på metan, når de gør det i stor stil i Canada og Norditalien. Problemet er vel stadig rækkevidden: Eller det betyder mnindre i Sverrig? Eller er det nu aktuelt, fordi alternativet er el? Metan egner sig ganske fint til en hybrid, der har gaskapacitet til måske 200 km og kan køre videre på benzin. En meget lille del af vores brændstof bruges på ture over 200 km. Jeg har for mange år siden kørt på benzin og LPG i øde egne. Når bilen var tanket til bristepunktet i begge tanke, var rækkevidden i nærheden af 2000 km.
  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten