7.000 ton molehoved støbt i Polen – nu skal det sejles til Hanstholm
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

7.000 ton molehoved støbt i Polen – nu skal det sejles til Hanstholm

PLUS.
Det nye molehoved til Hanstholm havn er bygget på Aarsleffs fabrik i Świnoujście direkte på prammen, der skal fragte den til Jylland, simpelt hen fordi det er umuligt at løfte. Illustration: Aarsleff

Aarsleff har produceret sit hidtil største betonelement på sin fabrik i Świnoujście. Det er et seks etager højt molehoved til Hanstholm Havn, som er bygget direkte på den pram, der i den kommende uge skal sejle det til Danmark.

På tirsdag lader entreprenørvirksomheden Aarsleff fortøjningerne gå til den pram, hvorpå der i løbet af det seneste halve år er bygget en betonkonstruktion, der i størrelse og vægt overgår alt, hvad det danske entreprenørfirma før har skibet af fra sin fabrik i Świnoujście. 7.000 ton vejer molehovedet,

Læs videre med et PLUS-abonnement

Få adgang til al PLUS-indhold og Ingeniørens e-avis med et PLUS-abonnement.

Som IDA-medlem har du gratis adgang til PLUS-indhold. Læs her hvordan.

der skal være rosinen i pølseenden på den nye stenmole, som man er ved at anlægge som et led i udvidelsen af Hanstholm havn på den jyske vestkyst. »Det er så tungt, at det er støbt på prammen. Vi kunne ikke støbe det på land og løfte det ud, for der er ingenting, der kan løfte den,« fortæller projektchef Jan Korsgaard fra Aarsleff. 180 km armeringsjern Konstruktionen, der i fagsprog kal...