500.000 kilometer før en elbil er grønnere end en dieselbil ... eller hvad?
more_vert
close
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

500.000 kilometer før en elbil er grønnere end en dieselbil ... eller hvad?

Illustration: Tesla

Hvor langt skal en Tesla køre, før den faktisk er grønnere end benzin- eller dieselbiler CO2-mæssigt? Det kommer i høj grad an på, hvordan strømmen og bilen produceres.

Hvis energien er 100 pct. grøn, så bliver elbilen grønnest, før den har kørt 100.000 km. Men er det en blanding af grøn og f.eks. kul, så skal elbilen op på over en halv million kilometer.

Det fortæller ADAC, den tyske pendant til FDM, i en ny undersøgelse.

Tal fra 2013

En lille detalje gør dog tallene lidt svære at stole på: CO2-udledningen for den blandede produktion stammer fra tyske tal fra 2013.

Der er altså tale om fem år gamle tal, og energiområdet er i gang med en enorm omstilling, så Ingeniøren ønsker sig ikke blot opdaterede tal, men snarere fremskrevne tal, da hele rapporten handler om at kigge på CO2-udledning i fremtiden.

Sammenligner man den blandende strømproduktion med 100 pct. grøn energi, er der tale om 3-6 gange så høje tal for den miksede strøm - så det er ikke helt uvæsentligt, hvor opdaterede eller retvisende tallene er.

Diesel er bedre for store biler

Tallene hænger også i høj grad sammen med bilens størrelse. For mindre klasser er elbilen grønnest allerede efter 16-100.000 km, og ADAC anbefaler derfor, at hvis man vil have en bil til kortere ture - som en bybil - så er en kompakt elbil en god løsning.

Den største klasse kræver dog langt større batterier - og det koster i drivhusgas-budgettet, hvorfor tallene altså viser, at du skal runde en halv million kilometer, før en elbil kan hamle op med en dieselbil. ADAC's konklusion er derfor, at der ikke er et entydigt svar på, hvad der er bedst for CO2-balancen.

Læs også: Derfor er flydende biobrændsel blevet henvist til et liv i skyggen

Tallene i alle klasser og for alle typer forbrug er baseret på ADAC's egne tests og ikke producenternes, og de har valgt de mest effektive biler i hver kategori. For de store biler er der f.eks. tale om Mercedes E 220 d 9G-Tronic (diesel), Mercedes E 400 Coupé Edition 1 4matic 9G-Tronic (benzin), Volvo XC90 T8 Twin Motor AWD Geartronic Elektrisk (hybrid) og Tesla Model X 100D (el).

ADAC gør selv opmærksom på, at analysen ikke giver det komplette billede, da en række andre parametre (som NOx-partikler) ikke er inkluderet i undersøgelsen.

Der har jo efterhånden været en del af disse undersøgelser, der sjovt nok allesammen bliver kritiseret for den måde de er udført på. Typisk er der som her brugt ældre tal, eller har man helt udeladt forskellige afgørende faktorer såsom genanvendelsesgrad af materialer m.m.

Tyskland har jo før i tiden haft et rigtigt godt ry for at lave gode tekniske rapporter, men jeg må indrømme at jeg personligt har mistet en del af tilliden til dem efter den måde diesel-skandalen blev håndteret. Det vidner jo om bundtærende korruption i hele Europa men specielt i Tyskland når VW næsten undgår konsekvenser herhjemme, men får vidtrækkende konsekvenser i USA.

  • 31
  • 5

Er det eneste man fokuserer på det med partikeludledning?

En parameter der ikke tales ret meget om i dk er trafikstøj. Her kunne elbiler Mette Wuns reducere støjniveauet betragteligt med positive effekter på stress, høreskader og andre ting for jer der har valgt at bo i støj- og møj plagede byer :-)

  • 22
  • 7

Hvis man også ser på økonomien (Vi kan jo ikke alle være idealister) så er det stadigvæk hamrende uøkonomisk at købe en elbil.

Ifølge VW's egen hjemmeside så koster en e-golf fra : 312.675 Kr.

En "alm" golf koster ifølge hjemmesiden : 193.969 Kr.

Det vil sige at der er en forskel på 118.706 Kr.

Lad os bare lege med tanken om at man kan få strømmen ganske gratis og at benzin koster 11 Kr. literen.

Så vil jeg alligevel kunne købe 10.791 liter benzin for de sparede penge.

Sådan en kører efter VW's oplysninger 20,8 Km/l så de første 224.462 kilometer er altså dækket ind.

Dette tal vil så kun blive endnu større fordi strømen jo IKKE er gratis.

Derudover vil værditabet hvis jeg sælger min bil efter 8 år, garanteret være noget større på min E-golf.

Lad os antage at jeg har kørt 150.000 kilometer uanset om det var en E eller en almindelig.

Ingen vil påstå at motoren i benzineren er ved at være slidt op efter 150.000 kilometer, men mange vil nok være lidt forbeholdne overfor restlevetiden i en 8 år gammel batteripakke.

Misforstå mig ikke, jeg ville rigtigt gerne have en elbil som erstatning for vores "bybil" men lige nu er det simpelthen alt for dyrt at anskaffe sig sådan en og så er der jo stadigvæk problemet med "tankning" hvis man tillader sig at snige sig på en lidt længere tur end "bytur" i sådan en.

  • 24
  • 15