Kan dette princip udvides til lastbiler og buser med samme held?
Det er ikke bare inden for bilindustrien, at hybridkonceptet er ved at slå an. Eurocopter præsenterer i disse dage på det internationale flyshow i Berlin et diesel-elektrisk koncept for en helikopter.
Motorsystemet i helikopteren, der har fået navnet eCO2avia, er en "fuld hybrid", hvilket vil sige, at dieselmotoren alene er koblet til en generator, som lader et batteri.
Selv hovedrotor og halerotor bliver drevet af elektriske motorer. Batterierne indeholder nok energi til at helikopteren kan lette og lande. Dieselmotoren vil dog, af sikkerhedsgrunde, køre i tomgang under de manøvrer. Men energiforbruget kan reduceres med 50 procent i forhold til konventionelle helikoptere i samme størrelse.
Motoren, som leverer energi til batterierne, er udviklet og bygget af den amerikanske virksomhed Ecomotors International. Det er en tocylindret totakts boksemotor med turbolader og hele systemet forhold mellem effekt og vægt på 2 kW/kg. Ved lave omdrejninger vil en elektrisk motor drive turboen.
Da hovedrotor og halerotor drives uafhængigt af hinanden, vil halerotoren kunne afbrydes under almindelig flyvning. Stabilitet opnås ved at balancere hovedrotorens moment og de aerodynamiske egenskaber af helikopterens halefinne og -ror.
Dieselmotoren er ydermere indrettet, så den kan køre på biodiesel, og dermed er det muligt at flyve i noget, der ligner CO2-neutral tilstand.
Helikopteren er udviklet af EADS Innovation Works, som er en del af EADS-koncernen, der ejer Eurocopter.
Kan dette princip udvides til lastbiler og buser med samme held?
EC-135 har ifølge wikipedia en http://en.wikipedia.org/wiki/Turbomeca_Arriel med tør vægt på 109 kg og 500kW, altså cirka 5kw/kg. Ret stor forskel på dette, og så den her motor.. Men det er selvfølgelig tør vægt, så det kan ske at den i våd vægt har performance der minder om den nye dieselmotor..
Meget spændende koncept synes jeg. Men det må jo så sige at de konventionelle gasturbiner har en elendig brændstoføkonomi?
Måske breder ideen sig med tiden til alm rutefly.
En detalje jeg synes er genial, er at turboladeren bliver drevet elektrisk ved lave omdrejninger. Det må da lige være noget for bilfabrikkerne. Det må kunne give større moment ved lavere omdrejninger.
Vh Arne Birkø
Eller er det blot på tegnebrettet... Det at udvikle et koncept, er vel ikke det samme som at man har en flyvende prototype... Det er lidt uklart ud fra artikkelen at se om det blot er en ide på et papir, eller om det er faktisk aftestet produkt, som kan settes i produktion. (Og hvor man kender den faktiske specifikationer og performance...)
Rune Eilertsen Elektromotorer anvendt i Fly, fastvingede eller Helikoptere... mumle mumle mumle. Jeg troede i min blåøjede naivitet at en Helikopters Motor og Rotor løftede samme aerodynamiske luftfartøj ved hjælp a "Brute Force". Rå kraft ...
Vi bygger bro med stærke vidensmedier, relevante events, nærværende netværk og Teknologiens Jobfinder, hvor vi forbinder kandidater og virksomheder.
Læs her om vores forskellige abonnementstyper
Med vores nyhedsbreve får du et fagligt overblik og adgang til levende debat mellem fagfolk.
Teknologiens Mediehus tilbyder en bred vifte af muligheder for annoncering over for ingeniører og it-professionelle.
Tech Relations leverer effektiv formidling af dit budskab til ingeniører og it-professionelle.
Danmarks største jobplatform for ingeniører, it-professionelle og tekniske specialister.
Kalvebod Brygge 33. 1560 København V
Adm. direktør
Christina Blaagaard Collignon
Chefredaktør
Trine Reitz Bjerregaard