50 procent brændstof sparet med diesel-elektrisk hybridhelikopter
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

50 procent brændstof sparet med diesel-elektrisk hybridhelikopter

Det er ikke bare inden for bilindustrien, at hybridkonceptet er ved at slå an. Eurocopter præsenterer i disse dage på det internationale flyshow i Berlin et diesel-elektrisk koncept for en helikopter.

Motorsystemet i helikopteren, der har fået navnet eCO2avia, er en "fuld hybrid", hvilket vil sige, at dieselmotoren alene er koblet til en generator, som lader et batteri.

Selv hovedrotor og halerotor bliver drevet af elektriske motorer. Batterierne indeholder nok energi til at helikopteren kan lette og lande. Dieselmotoren vil dog, af sikkerhedsgrunde, køre i tomgang under de manøvrer. Men energiforbruget kan reduceres med 50 procent i forhold til konventionelle helikoptere i samme størrelse.

Motoren, som leverer energi til batterierne, er udviklet og bygget af den amerikanske virksomhed Ecomotors International. Det er en tocylindret totakts boksemotor med turbolader og hele systemet forhold mellem effekt og vægt på 2 kW/kg. Ved lave omdrejninger vil en elektrisk motor drive turboen.

Da hovedrotor og halerotor drives uafhængigt af hinanden, vil halerotoren kunne afbrydes under almindelig flyvning. Stabilitet opnås ved at balancere hovedrotorens moment og de aerodynamiske egenskaber af helikopterens halefinne og -ror.

Dieselmotoren er ydermere indrettet, så den kan køre på biodiesel, og dermed er det muligt at flyve i noget, der ligner CO2-neutral tilstand.

Helikopteren er udviklet af EADS Innovation Works, som er en del af EADS-koncernen, der ejer Eurocopter.

Dokumentation

EADS

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Meget spændende koncept synes jeg. Men det må jo så sige at de konventionelle gasturbiner har en elendig brændstoføkonomi?

Måske breder ideen sig med tiden til alm rutefly.

En detalje jeg synes er genial, er at turboladeren bliver drevet elektrisk ved lave omdrejninger. Det må da lige være noget for bilfabrikkerne. Det må kunne give større moment ved lavere omdrejninger.

Vh Arne Birkø

  • 0
  • 0

Eller er det blot på tegnebrettet...
Det at udvikle et koncept, er vel ikke det samme som at man har en flyvende prototype...
Det er lidt uklart ud fra artikkelen at se om det blot er en ide på et papir, eller om det er faktisk aftestet produkt, som kan settes i produktion.
(Og hvor man kender den faktiske specifikationer og performance...)

  • 0
  • 0

Rune Eilertsen
Elektromotorer anvendt i Fly, fastvingede eller Helikoptere... mumle mumle mumle.
Jeg troede i min blåøjede naivitet at en Helikopters Motor og Rotor løftede samme aerodynamiske luftfartøj ved hjælp a "Brute Force". Rå kraft ...

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten