50 meter lange broer blev løftet på plads ved Svanemøllen
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

50 meter lange broer blev løftet på plads ved Svanemøllen

En stor kran kom på overarbejde, da to togbroer blev løftet på plads på baneterrænet ved Svanemøllens Kaserne sidste weekend.

Byggeriet, hvor Nordhavnsvejs tunnel skal føres under landets mest befærdede jernbanestrækninger, kulminerede, da de cirka 50 meter lange broer skulle løftes på plads i mange tonstunge mindre brosektioner gennem omkring 20 løft.

De følgende uger skal der blandt andet lægges skinner og etableres kørestrøm, så S-togene på Nordbanen kan komme til at køre igen mellem Svanemøllen Station og Hellerup fra den 6. august.

Læs også: Se de store bromoduler blive løftet på plads ved Svanemøllen

Herefter kommer turen til Kystbanen, hvor også to broer skal på plads. Frem til august 2013 skal togene på de to strækninger køre på de fire midlertidige stålbroer, mens der bliver gravet ud under jernbanen, og Nordhavnsvejtunnelen bliver bygget færdig. Herefter bliver broerne fjernet igen og erstattet af permanente skinner oven på tunnelen.

Arbejder hele døgnet

I alt er der afsat ti uger til arbejdet, hvor der bliver arbejdet i døgndrift for ikke at genere togtrafikken længere end højst nødvendigt. Også fire store borerigge er klemt ind på byggeområdet i perioden for at lave afstivningsvægge til tunnelen.

»Vi har kun ti uger i alt til at komme under jernbanesporene, og på den tid skal vi nå rigtig mange byggeaktiviteter på meget lidt plads. Det er en uhyre kompleks opgave, hvor alt skal falde i hak. Du kan sammenligne det med et stafetløb, hvor stafetten hele tiden skal ligge præcist i hånden til næste løber, så vi kan nå i mål til tiden,« siger projektchef Anne Kongsfelt fra Københavns Kommune i en pressemeddelelse.

Ny vej omdirigerer 15.000 biler dagligt

Kommunen beskriver byggeriet som Københavns største vejprojekt i nyere tid. Nordhavnsvej skal skabe en direkte forbindelse mellem Helsingørmotorvejen Nordhavn. Det nuværende vejnet har ifølge Københavns Kommune ikke kapacitet til både den generelle stigning i biltrafikken og trafikken til den nye bydel Nordhavn. Derfor er der brug for Nordhavnsvej til at give bedre adgang til Nordhavn. Kommunen regner med, at den nye vej dagligt vil lede 15.000 biler uden om centrale beboelsesgader på Østerbro, Indre By og i Gentofte.

Nordhavnsvej får til- og afkørsel til Helsingørmotorvejen lige nord for Ryparken Station og munder ud i Ring 2 på Strandvænget ved Svanemøllehavnen. Nordhavnsvej bliver en del af Ring 2 med to spor i hver retning. Farten bliver 60 kilometer i timen, og vejen bliver i alt 1,65 kilometer, hvoraf de 620 meter er i tunnel.

I sidste uge blev endnu en bro på cirka 25 meter løftet på plads som en del af projektet. Det drejer sig om en vejbro og en bro for cyklister og fodgængere, der blev løftet på plads på Strandvejen tæt ved Svanemøllen Station, så trafikanterne kan komme hen over den udgravning, der de næste måneder vil være under Strandvejen.

Hele Nordhavnsvej er færdig i 2015.

Dokumentation

Link til Københavns Kommunes side om Nordhavnsvej

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

"De følgende uger skal der blandt andet lægges skinner og etableres kørestrøm"

Næh. S-togsbroerne er helt færdige, skinner, sveller og ballast er på plads og det samme er kørestrøm og signaler. Der arbejdes tilsyneladende ikke på stedet mere.

Men det lader til, at S-togene først får lov at køre på den udmeldte dato - ikke før.

  • 0
  • 0

Der er nogle ret specifikke test der skal foretages førend en ny banestrækning kan tages i brug og det er nok den der mangler

  • 0
  • 0