50 meter lang flænge i grundstødt skib - risiko for olieudslip i dansk farvand

Containerskibet Victoria gik fredag aften på grund nord for Fyns Hoved. Der er efterfølgende fundet olierester i As Vig og på Endelave. Illustration: Sakis Antoniou/MarineTraffic.com

Fredag aften ramte det portugisiske fragtskib Victoria grund nord for Fyns Hoved. Her gik der hul på tre tanke, der indeholdt olie, men på grund af dårligt vejr har det endnu ikke været muligt at fastslå, hvorvidt skaden har resulteret i olieudslip. Containerskibet har ligget for anker over weekenden, mens danske myndigheder har ventet på, at dykkere kunne konstatere, hvorvidt der er tale om en miljørisiko eller ej.

Over weekenden er der fundet olierester på Endelave og i As Vig nord for Juelsminde, men fordi dykkerne ikke har kunnet undersøge skroget for skader, har det være umuligt at sige, om olieresterne stammer fra Victoria.

Men nu har dykkerne undersøgt skroget og konstateret en 50 meter lang flænge i skibet.

»Dykkerne har konstateret en flænge på 50 meter i længden i skibets venstre side lige over fuel-tankene. Det er altså med stor sandsynlighed her, olien i As Vig og på Endelave kommer fra,« fortæller vagtholdslederen i Forsvarets Operationscenter, som ikke ønsker sit navn oplyst.

Han er forsigtigt optimistisk.

»Olien størkner, når det rammer det kolde vand på 3-4 grader. Derfor håber vi, at de olierester, som man har fundet, blev udledt ved påsejlingen i fredags, og at der altså ikke er tale om yderligere udslip. Olierester kan dog blive ved med at skylle op i løbet af de næste dage, og vi kender derfor ikke problemets fulde omfang endnu,« siger han.

Forsvarets Operationscenter afventer dykkernes fulde rapport, før de beslutter, om skibet kan repareres på stedet eller skal i dok.

Læs også: Statoil vil slippe 82 ton olie ud i Nordsøen

Alvorligt, men ingen miljøkatastrofe

Mens myndighederne har afventet den endelige melding fra dykkerne, har Forsvaret og Beredskabsstyrelsen holdt øje med udviklingen. Forsvaret udsendte i går miljøskibene Marie Miljø og Gunnar Thorsen og to patruljefartøjer. Skibene er klar til at udsætte flydespærringer, hvis det bliver nødvendigt.

Der er ikke tale om en større miljøkatastrofe, men situationen er stadig alvorlig, fordi olien skal fjernes manuelt, fortæller beredskabsdirektøren for Sydøstjyllands Brandvæsen, Dennis Ottosen til DR Nyheder.

»Det er meget alvorligt, for det er en tjærelignende substans, der er meget svært at fjerne både i naturen, eller hvis man kommer i kontakt med det og får det på tøjet,« siger han.

Forsvaret og Beredskabet vil fortsat være tilstede i området med fly, skibe og mandskab for at holde øje med, om der dukker mere olie op.

»Vi bliver, indtil vi er helt sikre på, at der ikke kommer mere,« siger vagtholdslederen fra Forsvarets Operationscenter

Besætningen på Victoria kendte til risiko

Nu har det også vist sig, at grundstødningen helt kunne have været undgået. Besætningen på containerskibet Victoria blev nemlig advaret om risikoen for at støde på grund i farvandet nær Fyns Hoved. Det skriver Maritime Danmark.

Læs også: Risiko for stor olieforurening ved Skotland

Fredag eftermiddag var Victoria i kontakt med Vessel Traffic Service (VTS) Storebælt, da skibet passerede Sjællands Odde.

VTS Storebælt overvåger skibstrafikken gennem Storebælt for at forhindre kollisioner, grundstødninger og beskytte miljøet, og fredag eftermiddag advarede de containerskibet om at fravige den normale kurs på grund af risikoen for at gå på grund.

»Vagthavende ombord melder til Storebælt VTS at de er bekendt med de mange grunde og fortsætter deres planlagte rute. Umiddelbart efter at skibet har forladt VTS-området, berører det grunden nord for indsejlingen til kanalen,« oplyser VTS Storebælt.

Det 179 meter lange containerskib var på vej til Fredericia, da det gik på grund.