50 år gamle tog på Piccadilly Line går på pension - her er de nye

Illustration: Siemens

Det er blevet enden af en æra for en af Londons undergrundsbaner, Piccadilly Line.

Banens 50 år gamle tog skal på pension, og Transportmyndigheden Transport for London har netop offentliggjort, hvordan afløseren skal se ud.

Det gamle Piccadilly Line togsæt Illustration: Transport for London Press Image Flickr

Det er Siemens Mobility, der skal fremstille i alt 94 nye tog til undergrundsbanen. Togene, der har fået navnet Inspiro London, kan transportere 1.076 passagerer ad gangen med en hastighed på 100 km/t.

Togene vil gradvist blive indsluset i systemet, og i 2027 vil frekvensen for afgange i myldretiden være øget fra 24 til 27 tog i timen. Det svarer til et tog hvert 135. sekund.

Mere energieffektive tog

Fornyelsens primære årsag er, at de nuværende tog med alderen er blevet mere upålidelige og dyre at vedligeholde.

De nye tog har desuden et bedre klimaanlæg, bredere døre, er mere rummelige og vejer væsentligt mindre, hvilket både gør dem mere energieffektive og mindre belastende for sporene.

Illustration: Siemens PR

Regenerativ bremsning, en moderne trækkraft, LED-belysning og en generel forbedret energistyring gør endvidere, at togene bruger 20 procent mindre energi end togene fra 1970’erne.

Togene vil blive bygget på Siemens fabrik i Wien og i Goole i East Yorkshire. Transportmyndigheden arbejder på en langsigtet finansieringsaftale med regeringen og planlægger nye tog til linjerne Bakerloo, Central og Waterloo & City.

Læs også: Banedanmark eksproprierede ejendomme uden lovhjemmel

Piccadilly Line er den fjerde travleste bane i Londons undergrundsnetværk og har et årligt passagerantal på 210.000.000.

Banen strækker sig fra Cockfosters i det nordlige London til Uxbridge og Heathrow Lufthavn i Vestlondon. Banen løber forbi mange af byens største turistattraktioner, heriblandt Buckingham Palace, Piccadilly Circus, Leicester Square og Covent Garden.

Illustration: Siemens

Se præsentationsvideoen fra Siemens her:

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det er interessant at der på 50år kun opnås en forbedring på 20%. Der er 0,3 - 0,4% or år. Dvs det er teknologi der er tæt ved fuldt udviklet og næppe kan forventes at det kan betale sig at forbedre mere på. I det lys er strategien med at vedligeholde materiellet og holde det kørende i rigtig mange år jo helt rigtig. Håber de nye tog holder ligeså godt.

  • 6
  • 1

Togene tager 10% flere passagerer og er mere rummelige, hvilket måske skal forståes som, at de har mere plads per passager. Desuden er airconditioningen bedre, og måske mere energislugende. Før var det også elmotorer, og der er mindre energispild/varmetab end forbrændingsmotorer.

Måske var det ift. klima mere interessant at se på om elektriciteten laves på ligeså meget kulkraft som i 1975.

  • 4
  • 1

Jesper Hansen

Det er interessant at der på 50år kun opnås en forbedring på 20%. Der er 0,3 - 0,4% or år. Dvs det er teknologi der er tæt ved fuldt udviklet og næppe kan forventes at det kan betale sig at forbedre mere på. I det lys er strategien med at vedligeholde materiellet og holde det kørende i rigtig mange år jo helt rigtig. Håber de nye tog holder ligeså godt.

Jeg hæfter mig ved at de også øger max antal afgange i timen fra 24 til 27 når de nye tog er fuldt indfaset. Det er yderligere 12.5% kapacitetsforøgelse oveni de 10% som togdesignet har opnået, så ialt 24.9%.

Håber air condition betyder, at de er COVID-19 sikrede med indblæsning øverst og udsug nederst samt UV lys rensning.

Støjniveauet må der også meget gerne være forbedring af.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten