5 måder at frastøde dine kolleger – uden at du ved det

Illustration: lightwavemedia/Bigstock

Det vrimler heldigvis ikke med folk, som gør deres bedste for at være nedladende. Alligevel kan de fleste lave en smutter, hvor de træder en medansat over fødderne. Fumler du, når du skal give komplimenter eller er du så optaget af dig selv, at du glemmer andre?

Nye jobtilbud hver uge. Tjek Jobfinder.

Det kan være nogle af de karaktertræk, som kan afgøre, hvad din arbejdsplads mener om dig.

Komplimenter skal ikke efterfølges af lussinger

Overskriften til afsnittet lyder som ligegyldig viden, men faktisk kommer mange til at stikke en følelsesmæssig lussing, når de prøver at give et kompliment.

Det kan være den klassiske: ”Dit projekt lykkes godt nok meget bedre end dit sidste.” Eller endnu værre: ”Du ser så meget bedre ud end sidste år.”

Design- og udviklingsingeniører er fortsat i høj kurs. Find dit drømmejob.

De bagvendte komplimenter, der mærkes som en baghånd på kinden, kan varierer. Dog er reaktionen som regel den samme – personen vil foragte dig i længden, hvis du bliver ved.

Du tror måske, at du løfter dine kollegers selvtillid ved at rose dem. Imidlertid har de en anden oplevelse, hvis de føler, at du overfuser dem med et varmt smil på læberne.

Frem for at sammenligne med tidligere fejltagelser bør du holde dig til rene positive udtalelser, når du vil komplimentere dine omgivelser. Hold dine udtalelser om kollegaer positive.

Samtalen handler ikke altid om dig

Mange har for vane at fortælle om dem selv, når nogen deler en historier med dem. Det gælder også på arbejdet, hvor man kan komme til at overtrumfe kollegaens historie om jeres uudholdelig chef med sin egen.

Stor efterspørgsel på it-udviklere. Se dine muligheder.

Den vane skubber dog folk væk fra en. Hvis dine medmennesker ikke føler, at de kan tale med dig om noget, uden at du skal fremhæve dig selv gennem en kontrahistorie, bliver de trætte af dig.

Lær derfor at lyt og spørg ind til dine medansattes situationen frem for konsekvent at svare dem med en fortælling fra dit eget liv. Det sætter flertallet pris på. Fokuser på aktiv lytning og tilbyd din hjælp, hvis du har noget at bidrage med. Sådan får du dannet en kollegialt fællesskab.

Lad andre tale ud

I de fleste firmaer er det helt fint at have en livlig debat rundt om frokostbordet. Men finder du ofte dig selv for enden af en diskussion, når der debatteres på arbejdspladsen, kan det være, at du skal bør tænke over din rolle.

Har du en tendens til at skabe skænderier og være polemisk, når alle andre ønsker at pakke argumenterne tilbage i skuffen?

Søger du job inden for procesteknik og kvalitet? Find det rette job for dig.

Eller kommer du tit til at være ham, der afbryder andre midt i deres begrundelse? Begge dele stiller krav om tålmodighed fra dine kollegers side – og det er måske mere end du kan forlange.

Næste gang, der dukker et emne op, hvor du har holdninger, du gerne vil dele, kan du trække vejret dybt og overveje, om det er nødvendigt, at du taler. Hvis det er, så forsøg at lade andre tale ud og argumentere for deres sag, inden du afbryder dem.

Vej dine ord, før du taler

For at undgå at fornærme dine omgivelser skal du tænke over de ord, der kommer ud af din mund. Det virker simpelt og langt hen ad vejen, er det nemt at svinge godt med sine medansatte.

Men særligt to ord kan være nedladende, når du tager dem i brug i den forkerte sammenhæng: faktisk og bare.

Stort behov for fagfolk inden for drift og tilsyn. Se dine muligheder.

Ordene er i sig selv ikke sårende, men du har sikkert selv oplevet at få en opløftende kommentar, som blev revet itu, fordi personen sneg et enkelt ord ind, som ændrer din reaktion.

Eksempelvis:

”Faktisk synes jeg, at dit projekt gik rigtig godt denne gang.”

”Du skal jo bare lige skynde dig frem til deadline.”

Intentionen kan være velmenende, men det kan ødelægge det for modtageren, hvis du ikke tænker over dit ordvalg.

Vær en holdspiller – undgå egotrip

De fleste ved, at spidse albuer skaber fjender på vej mod toppen. Men selv uden en albue i siden på dine kolleger, kan du gøre dem til modstandere af dig, hvis du glemmer at tænke på andre, og altid prioriterer dig selv først.

Det kan være, at du hurtigt takker ja til en tidlig frokost, selvom du har aftalt med en anden fra dit arbejde at vente til senere på dagen.

It-branchen mangler specialister, ledere og udviklere. Find det rette job for dig.

Nogen kan måske forglemme, at de har drøntravlt på projekt, hvorefter de beder om lov til at gå tidligt resten af ugen. Det sender et signal om, at du er vigtigere en projektet, som alle andre knokler for at blive færdige med.

I stedet bør du forsøge at være en teamplayer. Tag en tjørn, når du får lejlighed og vis, at du ikke altid kommer dig selv før arbejdspladsen.