450.000 nye biler på 10 år: Trængslen vokser med uformindsket styrke
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

450.000 nye biler på 10 år: Trængslen vokser med uformindsket styrke

Illustration: photoglory8 / Bigstock

På 10 år er antallet af personbiler i Danmark steget med 450.000, og den danske personbilpark udgør i dag over 2,5 millioner køretøjer.

Det kan mærkes på landets motorveje, hvor trafikken siden 2007 er steget med en tredjedel. Det konkluderer Vejdirektoratet, der netop har udsendt sin årlige rapport om statsvejnettet. Flere biler på vejene betyder mere trængsel, og Vejdirektoratets opgørelse viser, at trafikken i myldretiden er steget med 40-45 procent på nogle af landets værst belastede strækninger.

Og udviklingen går kun én vej. I løbet af det kommende årti vil Østjyske Motorvej og Fynske Motorvej sammen med flere motorveje omkring København ramme den såkaldte kritiske belastningsgrad, så vejenes kapacitet er strakt til det yderste.

»De markante stigninger i trafikken sætter vejnettets kapacitet under pres. På dele af motorvejsnettet har trafikvæksten været større i myldretiderne end midt på dagen, og denne udvikling bidrager til trængselsproblemer i myldretiden,« skriver Vejdirektoratet.

Læs også: Biltrafikken vokser massivt

Den forventede udvikling er uddybet i en fire måneder gammel rapport fra Vejdirektoratet. Frem til 2030 ventes trafikken konkret at stige med yderligere 14 procent, når man indregner de udbygninger af infrastrukturen, der i øjeblikket er vedtaget og finansieret.

8 km/t i myldretiden

Landets mest belastede vejstrækninger er i dag Køge Bugt Motorvejen med gennemsnitligt 133.400 køretøjer i døgnet, tæt forfulgt af Motorring 3 ved København og Amagermotorvejen. Vest for Storebælt lægger både Vejlefjordbroen på Østjyske Motorvej og Sønderjyske Motorvej nord for Kolding asfalt til over 83.000 køretøjer i døgnet.

Ser man på trængslen, er det imidlertid inde i de største byer, belastningen er værst. Vejdirektoratet regnede sig tidligere på året frem til, at myldretidsbilisterne i København bliver overhalet af fodgængere i rask trav. Her tager det over syv minutter at køre én kilometer på H.C. Andersens Boulevard i myldretiden. Det svarer til en hastighed på bare 8 km/t. Meget bedre ser det ikke ud i Aalborg, Aarhus og Odense, hvor rejsetiden for én kilometer på de mest trafikerede strækninger ligger på omkring fem minutter.

Læs også: Tæt trængsel: Bilister i København kører én kilometer på syv minutter

Vejdirektoratet tilskriver blandt andet den stigende biltrafik, at den danske økonomi er inde i en positiv udvikling. Flere kommer i arbejde, og privatforbruget stiger.

»Stigende velstand og et voksende transportbehov har betydet, at stadig flere danskere anskaffer sig bil. Salget af nye biler har gennem flere år ligget rekordhøjt,« skriver Vejdirektoratet.

Mere vej giver flere bilister

Direktoratet konkluderer derudover i sin rapport fra februar, at udviklingen i biltrafikken er godt hjulpet på vej af sænkede registreringsafgifter, faldende benzinpriser og stigende billetpriser i den kollektive trafik. En omlægning af registreringsafgiften gjorde det i 2007 billigere at købe små biler med god brændstoføkonomi, mens den seneste ændring i registreringsafgiften i efteråret 2017 fortrinsvis sænker prisen på store biler.

Og så beskriver den fire måneder gamle rapport som den første rapport fra danske myndigheder en direkte sammenhæng mellem nye veje og stigningen i biltrafikken, som flere forskere tidligere har påpeget.

»Bedre og flere veje giver større efterspørgsel på at køre i bil,« konkluderer Vejdirektoratet.

Læs også: Eksplosivt voksende biltrafik efterlader togene i støvet

Læs også: Ole Birk Olesen vil ikke tale om voksende biltrafik

Siden 2007 er vejnettet blevet udvidet betydeligt. På de ti år er der blevet bygget over 2.000 kilometer vej, og landets offentlige veje måler i dag samlet over 74.000 kilometer. Den største stigning er sket på kommunevejene, mens motorvejene er vokset med lige under 200 kilometer.

Størst stigning på motorvejene

I disse år afsluttes desuden en lang række større vejprojekter, som motorvejen Herning-Holstebro, Frederikssundforbindelsen, motorvejen rundt om Silkeborg samt udvidelsen af Østjyske Motorvej, Helsingørmotorvejen og Køge Bugt Motorvejen. De nye vejprojekter kan ifølge Vejdirektoratet forventes at forøge trafikken med omkring 1 procent.

De seneste årtier har også budt på en forskydning af trafikken, som i dag er mere koncentreret på motorvejene end tidligere. Selv om motorvejene udgør under 2 procent af det samlede danske vejnet, foregår 33 procent af landets vejtrafik på motorvejene. For 25 år siden trak motorvejene kun 15 procent af den samlede vejtrafik.

I alt tilbagelagde danske køretøjer knap 52 milliarder kilometer på vejene. Det er en stigning på 1,7 procent på et år. På motorvejene alene er trafikken steget med 4,1 procent.

Illustration: MI Grafik / Lasse Gorm Jensen

Der er vel ingen som er overrasket over ovenstående tal?

Man behøver ikke være ingeniør for at forstå at billigere biler + dyrere/dårligere kollektiv transport giver øget biltrafik.

Men hvis der nu er 2,5mio køretøjer i DK, så er der vel ingen politiker der sådan rigtig tør gøre noget ved det?

  • 35
  • 2

Hvis dog bare der var en storstilet plan om opgradering af den offentlige trafik, netop i, omkring og imellem de tre store byer der er påvirket af de største trafikproblemer, som kunne tiltrække flere folk til skinnebåren transport. Hvis der var et sådant forslag, er jeg helt sikker på at vores gode politikere alle som en ville støtte op om det som et gavnende tiltag til vores alles fælles bedste, og ikke skændes om småting som hvorvidt den ene eller den anden provinsby skal have alle tog til at køre en kæmpe omvej for at komme ind til dem, selv når de ikke stopper der, i stedet for at føre gennemkørende tog udenom centrum.

Suk...

  • 11
  • 13

En af grundene til trængslen er, at det går godt med dansk økonomi og virksomhederne har travlt. Når vi får den næste finanskrise vil investeringerne falde, og det smitter så positivt af på trængslen, hvor der bliver rigtig god plads til din bil på vejene.

Spøg til side, byg flere veje eller gør de eksisterende bredere.

  • 19
  • 14