4,1 millioner passagerer prøvede den nye Cityring i oktober
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

4,1 millioner passagerer prøvede den nye Cityring i oktober

Mange har prøvet Cityringen i oktober. Illustration: Lasse Gorm Jensen

Det kan godt være, at særligt beboerne over den nordlige del af Cityringen bander den langt væk, når den får husene til at ryste døgnet rundt.

Men ifølge de første passagertal fra den nye metrolinje er københavnerne glade for den. 4,1 million passagerer kørte med i oktober. Det svarer til over 132.000 om dagen.

Metroselskabet oplyser ikke, hvor mange passagerer det regnede med ville køre med, men angiver i en pressemeddelelse, at det var »overvældende mange passagerer den første måned. Flere end forventet«.

Det har ikke været muligt at få selskabet til at underbygge udlægningen. Men i en mail til Ingeniøren skriver Metroselskabet, at der forventes 55 millioner passagerer på M3 og M4 – de to første stationer på Nordhavnslinjen åbnes til næste år, i 2020. Det vil sige knap 151.000 passagerer om dagen.

Så mange millioner passagerer forventer Metroselskabet på de forskellige linjer i de kommende år. Illustration: Skærmdump

Metroselskabets administrerende direktør, Henrik Plougmann Olsen, siger i den offentligt ejede bygherres pressemeddelelse, at han vil se en stabil udvikling, før successen endeligt udråbes.

»Mange har formentlig været nysgerrige efter at se det nye system. Vi ved, at kunderne kun langsomt tilpasser sig de nye muligheder, som et nyt transportsystem giver. Derfor er det først på et senere tidspunkt, at vi med nogenlunde sikkerhed kan sige, om passagertallet for Cityringen svarer til vores forventninger«, udtaler han.

251 har klaget over støj

Af skrivelsen fremgår også, at driftsstabiliteten på Cityringen var 97,5 procent i oktober. På den gamle metro var den 99,3 procent.

Forskellen skyldes blandt andet den skinneslibning, der forhåbentlig skal sikre nattesøvnen for de københavnere, som er plaget af støj fra undergrunden, når skinnernes såkaldte glødeskal fjernes og nedsætter rumlen og vibrationer.

I alt 251 har klaget, siden metroen åbnede. De fleste bor over den nordlige del af Cityringen, mellem Skjolds Plads og Trianglen. Metroselskabet ved ikke, hvorfor lige de er særligt plaget.

Ifølge tal fra Metroselskabet forventer det at M3 og M4 sammenlagt skal fragte 257.000 passagerer om dagen i 2025, når Nordhavnslinjen er fuldt udbygget. I 2035 forventes tallet at være steget til 279.000 passagerer.

Af den oprindelige VVM-redegørelse fra 2008 fremgår det, at »Cityringen forventes at få et passagertal på 238.000 om dagen i et hverdagsdøgn«.

I det gamle dokument angives dog ikke, hvornår dette skal være opnået. Prognosen er opdateret flere gange siden.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Jeg pendler med M3 (Cityringen) og M2 (gamle lufthavnsmetro) hver dag og har gjort det siden åbningen af M3.

De første par uger fandt man altid en siddeplads i den nye metro. Efter overstået efterårsferie blev det lidt vanskeligere. I dag kan jeg sjældent sidde ned i den nye metro.

I den gamle er det helt umuligt at drømme om en siddeplads. Det er væltet ind med passagere på de gamle metrolinier efter den nye linje er åbnet. Helt vildt om eftermiddagen hvor pendlere som ved hvor de skal hen blander sig med usikre turister.

Jeg er ikke i tvivl om den nye metro er og bliver en kæmpe succes. Så meget jeg bliver allerede nervøs om hvordan de gamle metrolinjer skal klare presset når Nordhavnslinjen og Sydhavnslinjen kobles på. Den nye metrocityring går nord/syd på tværs af de gamle linjer som går øst/vest. Derfor supplere de hinanden, ikke afløser hinanden. Og det kan i den grad mærkes i den gamle metro.

Det lyder helt vildt for lille København at vi har brug for endnu mere metro. Men over havneløbet er jeg ikke længere i tvivl om vi med Sydhavnslinjen åbning i år 2024 får et problem. Der er brug for endnu en metro på tværs over havnen. For mig er det (Refshaleøen) - Prags Boulevard - Amagerbro - Hovedbanegården - Fælledvejskvarteret - Rigshospitalet - Nørrebro - Nordvestkvarteret - (Husum/Brønshøj). I parentes de destinationer som kan udvides med senere.

————————————-

Metrocityringen har ændret København for altid. Mentalt er vi rykket tættere på Moskva, London og Paris. København er på en gang blevet meget større og samtidigt meget lille at bevæge sig rundt i.

  • 2
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten