4.000 udlejningscykler i London lyser vejen op med grønt laserlys

Billedet af den grønne cykel kan lyse på vejbanen op til 6 meter foran cyklisten og er synligt i situationer, hvor andre trafikanter ikke kan se en almindleig cykellygte. Illustration: blaze.cc

I de kommende ni måneder vil alle Londons 11.500 udlejningscykler, de såkaldte Boris Bikes, blive udstyret med laserlys, der viser en grøn cykel på vejen foran cyklisten. Det skal hjælpe til at gøre bilisterne i London opmærksomme på, når der er cyklister på vej, skriver det britiske ingeniørmedie E&T.

Indtil videre er teknologien installeret på 4.000 af de udlejningscykler, som udlejningsvirksomheden Santander har rullende i London.

Den lysende grønne cykel vil blive vist 6 meter foran cyklen og er dermed synlig også i vinkler og situationer, hvor en normal cykellygte ikke hjælper meget. Laserlygterne, de såkaldte 'Blaze Laserlights', rummer dog også en almindelig LED-lygte, der lyser med 300 lm, og som ifølge udviklerne i virksomheden Blaze kan holde op til 13 timer på en opladning.

Se en – temmelig halloween-inspireret – præsentation af den nye cykellygte i denne video:

Får flere til at ville cykle

Et forsøg sidste år gav overvældende god feedback fra brugerne, der kørte rundt i tre af Londons kvarterer. De fleste følte sig sikrere på cyklerne med laserlyset, melder det kommunale Transport for London, TfL.

Jennifer Ennis-Hill, der er pensioneret syvkampstjerne, mener, at laserlysene er en virkelig god idé, efter at hun havde cyklet rundt i London med en gruppe af kvindelige cyklister, hvoraf flere var utrænede cyklister. Hun siger til E&T, at gruppen klarede sig virkelig godt, og at det gjorde det nemmere for cyklisterne at håndtere Londons travle trafik. Specielt nu, hvor det er mørkt, når man skal til og fra arbejde.

Sidste år blev Londons udlejningscykler lejet mere end 1,2 millioner gange.

Emner : Laser
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Har de betalt for et 7 årigt sponsorship. http://www.dailymail.co.uk/news/article-29...

11.500 cykler i omløb til 1.2 millioner ture, det kan vi Danskere gøre meget bedre.

Vi betalte kun 100 millioner for en 8 årig periode, der er ca 2000 cykler i omløb, og de har i 2016 kørt..... .....tada...700.000 ture. Det er jo absurd meget billigere og flere gange mere effektivt. Vi kan godt tillade at klappe af os selv. KLAP.KLAP-KLAP

  • 0
  • 0

Vi må håbe, at bilisterne ikke vænner sig til kun, at holde tilbage når de ser laserlyset. Hvis der så pludselig kommer een uden dette lys.........

  • 3
  • 0

Lige min tanke:

Hvad er tanken bag? At medtrafikanter skal trænes i at kigge efter projicerede grønne cykler nede på vejen i stedet for at kigge hen mod den kommende trafik? Skal fodgængere og biler så også til at projicere piktogrammer ned på vejen for at påkalde sig opmærksomhed? Og vil det ændre cyklisters retsstilling? "Hun blev kørt ned, meeeen det var jo hendes egen skyld, for hun havde ikke projiceret en grøn cykel ned på astfalten foran sig, som man kunne forvente. Og i øvrigt bar hun ikke cykelhjelm."

Endnu et eksempel på et hi-tech cykelprodukt, hvor skaberne tydeligvis ikke har den fjerneste ide om, hvordan virkeligheden ser ud fra et cykelstyr. Eller et rat for den sags skyld. I hvert fald set med danske øjne. Vi er tydeligvis lysår fra tilstandene på den anden side af Nordsøen.

Iflg. hjemmesiden projiceres den grønne cykel ned på vejen 6 meter foran cyklen, mens lygtens almindelige LED lygte samtidig afgiver op til 300 lm og hele herligheden fås til GBP 125. En undersøgelse på siden, hvor synligheden af Blaze Laser sammenlignes med de af Londons "bycykler" hidtil anvendte LED-lygter viser, at den for en bil øges fra 56% til 66%, busser fra 72,4% til 96,2%, en varevogn 65% to 97%, lastbil med vippelad 78% to 83%. Tillad mig at tvivle på enten undersøgelsen eller lygtens lødighed.

For det ville være rart, hvis undersøgelsen fortalte, hvor god/elendig den gamle LED på "bycyklerne" er og om Blaze Laser kørte med fuld tivoli (med kun 2 timers brændetid) og hvad synligheden havde været med laseren slukket. Eller hvor godt den ville klare sig mod en almindelig (topklasse) LED-lygte i samme prisklasse (eller en hel del billigere - stadig topklasse).

Og kun 6 meter frem? Det er hvad en cyklist bevæger sig på lige under 1 sekund ved 22 km i timen. Forudsætter man, at bilister har samme reaktionstid som kakerlakker... eller har Kraften? Mon ikke det er bedre bare at hæve blikket og se efter cyklens almindelige lys, som den danske udstyrsbekendtgørelse kræver er synligt på 300 meters afstand.

For har de ingen udstyrsbekendtgørelse i UK? Det har vi i DK, hvor det grønne laserlys, såvidt jeg kan se, ikke er tilladt. https://www.cyklistforbundet.dk/Alt-om-cyk... ... § 16. En cykel og påhængs- eller sidevogn hertil må ikke være forsynet med andre lygter end de i §§ 8-15 anførte. ... Grønt lys (laser eller ej) fra forlygten er ikke anført. Kun hvidt eller gult. Til gengæld fremgår det, at cykellygter skal kunne ses på mindst 300 meters afstand og dét for batterilygter i sammenlagt 5 timer pr. batteriskift eller -opladning.

Hvordan er det almindelige LEDlys fra den? Ser man på videoen, virker det ret usselt i forhold til prisen og det lyser kun de samme 6 meter frem som laseren. Selv om 300 lm lyder imponerende, siger det absolut ingenting om, hvor meget brugbart lys man får fra en cykellygte. Og lumen koster strøm. Den lyser kun op til 3 timer ved dén effekt (endog med laseren helt slukket - 2,5 timer med blinkende laser) og 2 timer med konstant laser. For at opnå over 5 timer (6,5 timer), må man nøjes med 100 lm og blinkende laser. For det andet, og mere interessant: Hvis man har tænkt sig at ofre en plovmand (eller betydeligt mere) på en cykellygte, bør man som minimum kunne forlange, at fabrikanten har ulejliget sig med at vise en graf over lysfordelingen på vejen. Her er måleenheden lux (lm pr. kvadratmeter), ikke blot lm, der bare fortæller, hvor mange fotoner der sprøjtes ud af LED'en. Ikke noget om, hvor de havner, hvilket i dén grad afhænger af reflektoren og dens størrelse. Uden en "stor" reflektor går det simpelthen ikke. Marketing-lumen alene gør ikke en god lygte. (Host, host, Supernova, host).

Konklusion: Cyklist, vær glad for, at du bor i Danmark, hvor den slags gøgl forhåbentlig aldrig får et ben til jorden.

  • 3
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten