4.000 elbiler solgt til den amerikanske hær
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

4.000 elbiler solgt til den amerikanske hær

Soldaterne i den amerikanske hær er blevet endnu grønnere. For nu matcher et nyt indkøb på 4.000 elbiler soldaternes camouflagefarver. De nye elbiler skal gøre hæren lidt grønnere og spare den for over 41 millioner liter brændstof samt skære 115.000 ton CO2 af udledningen over en periode på seks år.

»Vi beregner, at det vil koste 400 dollar om året at lade en elbil op, hvilket er en kraftig besparelse i forhold til det brændstof, vi normalt ville være nødsaget til at købe,« siger Paul Bollinger, der er ansat for Hærens Energy & Partnerships, til Popular Science.

Samlet løber besparelsen på brændstof op i 257 millioner kroner over den seks-årige periode.

Elbilen "GEM eL" er blandt de første elbiler i den amerikanske hær. I alt har U.S. Army sikret sig 4.000 elbiler over de næste par år, og ti gange så mange bestillinger kan være på vej, hvis luftvåbnet hopper på elbølgen, siger talsmand for U.S. Army. (Foto: U.S. Army) Illustration: U.S. Army

Det er ikke første gang, at hæren investerer i energieffektive køretøjer, skriver Popular Science. Op mod 40.000 enheder kører på alternativ energi. Men manglen på brændstof til hybridbiler fik Hæren til at vælge billige og simple elbiler i stedet.

De fire tusinde elbiler bliver af forskellige mærker - særligt Chrysler og GEM. Men ens for dem alle bliver, at de kan lades op ved hjælp af et ganske almindeligt stik med jord. Indtil videre har Hæren fået leveret seks elbiler til Fort Myer i Virginia, og 800 kommer senere i år, mens resten følger over de næste par år.

En af de elbiler, der allerede er nået frem, er GEM's eL, der kan ses på billedet til højre. På papiret er det ikke den mest prangende elbil på markedet. Den kører 40 km/t i absolut tophastighed, og har syv hestekræfter, så det bliver ikke et fartmonster på de store militærbaser.

Til gengæld kan den lade de seks 12-volts batter fuldt op indenfor 4-8 timer, hvilket holder til knap 50 kilometers kørsel. Men Paul Bollinger håber, at de med tiden vil finde billige, grønne alternativer til de køretøjer, der skal kunne forlade baserne uden problemer.

»Hvis også luftvåbnet rider med på bølgen, så snakker vi potentielt 40-50.000 biler købt af militæret. Hvis det ikke skaber et marked, så ved jeg ikke, hvad der gør,« siger Bollinger.

Dokumentation

Popular Science om investeringen
GEM om GEM eL

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Ja, det er ikke en stor familiebil, men sikkert velegnet til intern transport på en base.

Pudsigt, at i december 2008 valgte U.S. Army at fravælge netop GEM på en base i Tyskland.
http://www.stripes.com/article.asp?section...

Men nu er GEM's biler åbenbart gode nok til amerikanske baser.

Tyskerne klagede bl.a. over at 50 km rækkevidde var for lidt, og det kan GEM jo nemt løse ved at skifte bly-syre-batterier ud med en Li-Ion-type og øge (fordoble?) salgsprisen. Selv en City-el (moderne ellert) fås med LiFePO4-batteri til ca. 30.000 kr. (giver op til 150 km rækkevidde og en levetid det ikke kan betale sig at bekymre sig om, eller ca. anslået 100.000 km, eller 6-8 år med daglig brug. Om 6-8 år er batterirpisen sikkert faldet drastisk)

I øvrigt har ing.dk skrevet at det gik godt for GEM i 2004: http://ing.dk/artikel/60056-cowboy-ellert-...

  • 0
  • 0

Selv en City-el (moderne ellert) fås med LiFePO4-batteri til ca. 30.000 kr. (giver op til 150 km rækkevidde og en levetid det ikke kan betale sig at bekymre sig om, eller ca. anslået 100.000 km, eller 6-8 år med daglig brug. Om 6-8 år er batterirpisen sikkert faldet drastisk)

Lige et par rettelser her: City-el fås ikke endnu med lithiumbatterier; jeg købte mine batterier i efteråret og venter stadig på leverance af batterierne (er blevet lovet dem her til weekenden). Rækkevidden er 70-120 km (de 150 km må være ved over 95% afladning, hvilket afkorter levetiden af batteriet markant, så fabriksindstillingen er 75% afladning inden strømbegrænseren sætter ind), og der garanteres kun op til 20.000 km, resten af levetidsgarantien opnås kun hvis man leaser batterierne (hvilket lægger 10.000 kr i alt oveni prisen de første fire år, derefter er det endnu åbent hvad der skal ske, da importøren afventer batteriernes opførsel over tid, inden en kontrakt kan udformes).

  • 0
  • 0

Hvorfor skulle de udvide rækkevidden på US Army's biler? De har sandsynligvis præcis den rækkevidde de er bestilt med.

Det er jo præcis det elbiler handler om (Nej! IKKE at de skal være små og grimme som GEM eL): At de skal passe til brugssituationen. Hvis der ikke er behov for mere end 40km/t og 50 km/dag og åben transport er fint, så er det lille køretøj jo perfekt. At lithium batterier så har mange andre fordele over bly-syre batterierne, bl.a. mindre vedligeholdelse, længere levetid og større kollisionssikkerhed, burde så være grunden til at skifte teknologi, ikke ydeevnen.

Andre applikationer kræver selvfølgelig mere eller mindre rækkevidde, kraft og komfort, hvilket elbilen altsammen kan levere, men det gælder stadig at køretøjet skal passe til opgaven. Det lader til at både GEM og US Army har forstået det: Bravo!

Måske vi andre skulle begynde at kigge på hvor langt og hvordan vi rent faktisk kører: På trods af 2000+ km om måneden kører jeg aldrig mere end 320 km i døgnet, og aldrig mere end 160 km i et stræk (så vil jeg nemlig hellere tage toget og dermed udnytte tiden bedre).

Hvis jeg kunne få adgang til en delebil til de 3-4 langture om måneden, så skulle jeg ikke bruge mere end 160 km i døgnet og aldrig mere end 80 km i stræk. Og de klarer nuværende elbiler fint.

Komforten vil jeg ikke skære på, for jeg nyder at sidde i en stor og lækker bil. Men det er heller ikke noget problem: Elbilen kan sagtens udstyres med samme design og endda bedre komfort end brændselsmotorbilerne.

Så hvem har rent faktisk brug for en elbil med 600 km rækkevidde (for nu at tage udgangspunkt i Københavns Kommunes projekt med brintbiler til hjemmehjælpen)? Og hvor mange gange lån af delebil skulle der til for at opfylde behovet for de mest ekstreme distancer?

Mvh

Søren O. Ekelund

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten