Med en ny aftale om 20 nye fly fra NetJets, blev ordrebogen for amerikanske Aerion Corporation fordoblet. De første 20 fly blev i 2015 bestilt af Flexjet. Det gode spørgsmål er nu, hvornår de kan forventes at blive leveret.
Siden Concorden endegyldigt blev pensioneret i 2003, er der fra tid til anden poppet projekter op, som har taget drømmen over overlydsflyvninger med passagerer alvorligt.
Det gælder både de store producenter som Boeing og Airbus, men også startups som Spike Aerospace og netop Aerion Corporation, som vi skrev om på ing.dk allerede tilbage i 2013.
For seks år siden præsenterede Aerion så deres businessjet kaldet AS2, og i 2020 blev den redesignet. Målet er, at den skal flyve første gang i 2024, godkendes til civilt brug i 2025 og leveres til de første kunder i 2026.
Men inden det sker, skal en mindre version, kaldet Baby Boom, teste teknologien. Det kommer til at ske over Mojave-ørkenen i Californien. Planen er, at der skal flyves med op til 1.600 km/t, hvilket svarer til Mach 1,3.
En stor del af udviklingsarbejdet er foregået i tæt samarbejde med Airbus (i de første år), Lockheed Martin, General Electric og Boeing. Det endelige mål for Aerion er at bygge et passagerfly med plads til 75 passagerer, som kan flyve fra New York til London på 2,5 time. Det vil kræve en hastighed på Mach 2,2 eller cirka 2.700 km/t.
Lige før påske kom Aerion så med en ny meddelelse, at der skulle bygges et fly kaldet AS3. Det skal kunne flytte 50 passagerer med en hastighed på 5.000 km/t og have en rækkevidde på 13.000 km. Det er hurtigere end det legendariske spionfly Lockheed SR-71 Blackbird, der kunne nå hastigheder på Mach 3,3 eller cirka 4.000 km/t.
Frem mod det mål skal AS2 altså bygges til business-segmentet. Det skal have plads til 15 passagerer, og hastigheden skal være mellem Mach 1,4 og 1,6.
Problemer med lydmursbrag
Hvis man et øjeblik ser bort fra brændstofforbruget, er der to væsentlige problemer i forhold til overlydsfly. Det ene er det overlydsbraget, der opstår, når flyets hastighed overstiger lydens.
Det har nemlig i mange år ikke været tilladt for civile fly at gennembryde lydmuren over land i USA, og hvis et fly som AS2 skal give mening til andet end transatlantiske flyvninger, så skal det løses.
Derfor har Nasa i samarbejde med Lockheed Martin i en årrække arbejdet med et X-plane for at finde løsninger på overlydsbraget. Ved hjælp af aerodynamik er det planen, at det voldsomme brag skal reduceres til et mindre ‘bang’, der ikke når jorden i samme grad.
Et andet problem, som Concorden led under, var brugen af efterbrændere til deres store Olympus-motorer ved start. De gav et enormt støjniveau. Aerion har indgået en aftale med GE om at udvikle en ny turbofan-jetmotor kaldet Affinity.
Dette er en udfordring, da en jetmotor til overlydsflyvninger skal have lavere bypass (dvs. at en mindre del af luftstrømmen går forbi kompressoren) for at kunne opnå de høje hastigheder, samtidig med at støjniveauet skal holdes nede.
Sidst men ikke mindst erklærer folkene bag Aerion Coporation, at fremtiden overlydsfly skal flyve på bæredygtige brændstoffer.
