40 ordrer i hus på overlydsfly til business-segmentet

Illustration: Aerion Coporation

Med en ny aftale om 20 nye fly fra NetJets, blev ordrebogen for amerikanske Aerion Corporation fordoblet. De første 20 fly blev i 2015 bestilt af Flexjet. Det gode spørgsmål er nu, hvornår de kan forventes at blive leveret.

Siden Concorden endegyldigt blev pensioneret i 2003, er der fra tid til anden poppet projekter op, som har taget drømmen over overlydsflyvninger med passagerer alvorligt.

Det gælder både de store producenter som Boeing og Airbus, men også startups som Spike Aerospace og netop Aerion Corporation, som vi skrev om på ing.dk allerede tilbage i 2013.

For seks år siden præsenterede Aerion så deres businessjet kaldet AS2, og i 2020 blev den redesignet. Målet er, at den skal flyve første gang i 2024, godkendes til civilt brug i 2025 og leveres til de første kunder i 2026.

Men inden det sker, skal en mindre version, kaldet Baby Boom, teste teknologien. Det kommer til at ske over Mojave-ørkenen i Californien. Planen er, at der skal flyves med op til 1.600 km/t, hvilket svarer til Mach 1,3.

De første test af AS2’s design skal ske med det mindre testfly, muligvis allerede i år. Her er det en model fra konkurrenten Boom kaldet for XB-1. Illustration: Aerion Coporation

En stor del af udviklingsarbejdet er foregået i tæt samarbejde med Airbus (i de første år), Lockheed Martin, General Electric og Boeing. Det endelige mål for Aerion er at bygge et passagerfly med plads til 75 passagerer, som kan flyve fra New York til London på 2,5 time. Det vil kræve en hastighed på Mach 2,2 eller cirka 2.700 km/t.

Lige før påske kom Aerion så med en ny meddelelse, at der skulle bygges et fly kaldet AS3. Det skal kunne flytte 50 passagerer med en hastighed på 5.000 km/t og have en rækkevidde på 13.000 km. Det er hurtigere end det legendariske spionfly Lockheed SR-71 Blackbird, der kunne nå hastigheder på Mach 3,3 eller cirka 4.000 km/t.

Frem mod det mål skal AS2 altså bygges til business-segmentet. Det skal have plads til 15 passagerer, og hastigheden skal være mellem Mach 1,4 og 1,6.

Problemer med lydmursbrag

Hvis man et øjeblik ser bort fra brændstofforbruget, er der to væsentlige problemer i forhold til overlydsfly. Det ene er det overlydsbraget, der opstår, når flyets hastighed overstiger lydens.

Det har nemlig i mange år ikke været tilladt for civile fly at gennembryde lydmuren over land i USA, og hvis et fly som AS2 skal give mening til andet end transatlantiske flyvninger, så skal det løses.

Derfor har Nasa i samarbejde med Lockheed Martin i en årrække arbejdet med et X-plane for at finde løsninger på overlydsbraget. Ved hjælp af aerodynamik er det planen, at det voldsomme brag skal reduceres til et mindre ‘bang’, der ikke når jorden i samme grad.

Det forventes, at det bliver jetmotoren Affinity fra GE, der skal bruges på AS2 Illustration: GE

Et andet problem, som Concorden led under, var brugen af efterbrændere til deres store Olympus-motorer ved start. De gav et enormt støjniveau. Aerion har indgået en aftale med GE om at udvikle en ny turbofan-jetmotor kaldet Affinity.

Dette er en udfordring, da en jetmotor til overlydsflyvninger skal have lavere bypass (dvs. at en mindre del af luftstrømmen går forbi kompressoren) for at kunne opnå de høje hastigheder, samtidig med at støjniveauet skal holdes nede.

Sidst men ikke mindst erklærer folkene bag Aerion Coporation, at fremtiden overlydsfly skal flyve på bæredygtige brændstoffer.

Emner : Fly
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Konceptet der bare ikke VIL dø :-)

Hastighederne i artiklen ser lidt optimistiske ud. Mach-tallene er nok de rigtige, men til omregningen til km/t er vist brugt lydens hastighed ved jordoverfladen og "stue"temperatur (ca 1235 km/t). Oppe i tropopausen, hvor flyet skal cruise, er standardtemperaturen omkring -55 C og lyden bevæger sig derfor langsommere end hernede, omkring 1070 km/t. Så M=1,3 svarer nok "kun" til 1400 km/t og M=2,2 til 2350 km/t.

  • 11
  • 0

Det ligner en krydning af en Concorde og en DC-10.

Var det virkelig det vi ikke kan undvære?

Boings X-48 viste mere mod og innovation.

AS2 er et sats på erstatningsbrændstoffer frem for lavere energiforbrug.

  • 2
  • 6

Ja, det er nogenlunde samme forhold som Concorde.

AS2 - Mach 1,6 - 8.000 km G700 / Global 8000 / Falcon 10X - Mach 0,85 - ~14.000 km

Concorde - Mach 2 - 7.000 km 747-200 - Mach 0,9 - 12.000 km

Der langt bedre pladsforhold i de subsoniske fly, det bliver afgørende når man kommer derud hvor AS2 skal mellemlande, og så er der lige det med prisen !

  • 3
  • 0

Det er jo luftens sportsvogn,

Der er ikke meget "sportsvogn" over at rejse med Mach 1,6

hvor du kan komme hurtigt frem, gerne på bekostning af komfort hvis man skal vælge.

Skal man køre meget langt, vælger man ikke en "rigtig" sportsvogn. så vælger man en bil hvor det "sportslige" er ofret for mere komfort.

Det er der man vælger en Panamera frem for 911.

Af samme årsag lyder mellemlandinger ikke realistiske.

Nej, men AT2 rækker kun 8.000 km, derfor satser de etablerede leverandører på moderne topklasse fly, der rækker 14.000 km.

De 8.000 km rækker ikke til Europa - Californien, eller mange destinationer Europa - Fjernøsten. Det er en alt for stor begrænsning for mange af de mulige kunder.

  • 2
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten