40 nye hurtigladere på vej til de danske elbilister

Det er småt med elbiler på de danske veje, men de få ejere kan i det mindste ikke klage over manglende infrastruktur. Opladere af den hurtige type til elbiler skyder nemlig op over hele landet.

Senest har det det tyske energiselskab E.ons danske afdeling meldt ud, at ud over de 13 hurtigladere, de vandt retten til at opstille langs de danske motorveje, vil de udbygge med yderligere 27 langs landets hovedfærdselsårer. De vil være på plads inden udgangen af 2015.

Her har E.on vundet retten til at opstille hurtigladere langs de danske motorveje. Nu vil det tyske energiselskab opstille yderligere 27 langs de danske hovedfærdselsårer. Illustration: E.ON

Med den type ladere, som E.on planlægger, vil det være muligt at oplade en almindelig elbil til 100 procent på mellem 20 og 40 min.

»Danmark kan blive et rigtig godt elbilland. Vi har alle fordele. Korte afstande, god infrastruktur, vedvarende energi, elbilerne myldrer frem – de er attraktive - og derfor foretager vi investeringen,« siger administrerende direktør i E.on Danmark Tore Harritshøj.

Han efterlyser dog nogle mere klare politiske rammevilkår og konkrete mål for, hvordan Danmark skal omstille transportsektoren til at blive mere miljøvenlig.

Læs også: Tysk energi-gigant: Elbilerne overbeviser danskerne inden for to år

E.on er ikke alene om investeringen. 8,7 millioner kroner kommer fra EU’s infrastrukturprogram, TEN-T, under projektet Greening Near.

Med de 40 hurtigladestandere vil elbilister være i stand til at køre fra Sverige til Tyskland og lade på vejen.

Samtidig med udmeldingen fra E.on har Danmarks andet store elbilsselskab, Clever, åbnet en ny hurtigladestation i Ringsted. Clever har i forvejen et landsdækkende net af offentlig tilgængelige ladestandere.

Læs også: Lovkrav om ladestandere til elbiler står til at blive droppet

Ladestationen i Ringsted er Clevers første, som kan oplade med den stik-standard, der går under navnet 'Type 2' og 43 kW AC. Hidtil har det kun været muligt at oplade den type stik med 22 kW AC. Det kommer først og fremmest ejerne af Renault Zoe Z.E til gode, da det er den eneste bil på markedet, som er i stand til at oplade 43 kW AC med type 2-stik.

»Det er et helt nyt produkt, vi har med at gøre, og vi vil i en periode teste på ladestationen og afprøve både efterspørgsel, driftsikkerhed og selve brugeroplevelsen, så vi på den måde kan vurdere, om det er et produkt, som vi potentielt skal tilbyde i vores landsdækkende ladenetværk,« siger Lars Bording, der er administrerende direktør for Clever.

Emner : Elbiler
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Fedt, Clever.

22 kW AC til min Zoe er jeg ellers fint tilfreds med, men i skal absolut intet ondt høre for at fordoble effekten. Så begynder det for alvor at ligne noget. Med mindre man har kørt batteriet helt ned, er vi jo nede i 15-20 min. ladetid.

Det er jo lige før man skal tage en tur til Ringsted bare for at få afprøvet mulighden.

  • 2
  • 0

elbilerne myldrer frem – de er attraktive - og derfor gør vi investeringen

  • det lyder da mest som ønsketænkning:

Det danske elbilmarked kom heller ikke i gang i år.

Til dato er der kun solgt 330 elbiler i Danmark i 2013 mod omkring 485 elbiler sidste år. Og det samlede antal elbiler er i dag oppe omkring 1400. Sådan lød status, da elbilbranchen i går mødtes til sit årsmøde...

  • meldingen er fra november 2013:

http://www.business.dk/green/elbilerne-koe...

Jeg mindes ikke at have hørt om større salg i indeværende år - måske lige bortset fra offentlige instanser, der jo har den fordel at kunne købe for andres penge! :)

  • 2
  • 7

Jeg lavede en primitiv optælling af salget mellem januar og juli 2014. Jeg er ikke sikker på, hvilke modeller, jeg har glemt, men disse var ikke på nul:

Nissan Leaf: 251 Tesla Model S: 240 VW E-Up!: 81 Renault Zoe: 57 Opel Ampera: 7

Ialt: 636

Det var de modeller jeg kunne finde... jeg har ikke talt hybrider med, f.eks. BMW i3, der solgte i 36 eksemplarer.

Så man skal nok regne med et salg på omkring 1000 elbiler i år.

Antallet af solgte elbiler vil først stige, når der kommer flere modeller på markedet, for variationen er stadig alt for lille.

Kilde:

http://www.bilimp.dk/statistics/index.asp

  • 5
  • 0

Der er en udmærket blok der hedder EV Sales som følger salget af el-biler i en række lande. De har det danske salg for første halvår:

http://ev-sales.blogspot.de/2014/07/denmar...

Som det fremgår, er der i første halvår af i år solgt flere elbiler end i hele rekordåret 2012! Det er en 100% stigning. Jeg ved ikke hvad man vil forlange mere?

Men HH Hansen kan altid finde et eller andet at kværulere over.

El-bil salget har på verdensplan vist en eksponentiel udvikling med en fordoblingstid på et år. Og alle der kender lidt til matematik ved, at det starter med en kurve der først ser flad ud, for en fordobling af næsten ingenting er stadig næsten ingenting, men før eller senere drejer kurven brat op, og en flodbølge skylder ind over markedet.

I takt med større volumen i produktionen af el-biler, vil styk omkostningerne komme ned, og salget stige, hvilket igen, i kraft af masseproduktionsfordele, vil bringe yderligere reduktion i enhedsomkostninger og dermed priserne.

  • 5
  • 0

Jeg mindes ikke at have hørt om større salg i indeværende år - måske lige bortset fra offentlige instanser, der jo har den fordel at kunne købe for andres penge! :)

Ja, de køber nemlig for andres penge og skal forvalte pengene ansvarligt, og netop derfor køber de elbiler. Elbiler giver nemlig den laveste kilometerpris set over bilens levetid og er derfor billigst for skatteborgerne (som f.eks. FDMs analyser viser).

Så lærte du noget også idag.

  • 4
  • 1

Det var de modeller jeg kunne finde... jeg har ikke talt hybrider med, f.eks. BMW i3, der solgte i 36 eksemplarer.

Det er kun i3REX der har range extender (den er ikke en hybridbil da forbrændingsmotoren ikke kan trække på drivakslen), i3 er ren el.

Så man skal nok regne med et salg på omkring 1000 elbiler i år.

Antallet af solgte elbiler vil først stige, når der kommer flere modeller på markedet, for variationen er stadig alt for lille.

Vi er lige nu i den fase hvor variationen begynder at stige meget hastigt. Rigtigt mange af de stor bilmærker kommer med spændende nye modeller i 2015 Og allerede omkring lige nu her i efteråret kommer VW Golfen jo som elbil, til en pris der matcher modellerne med forbrændigsmotor. Det bliver spændende at se, hvor meget den kommer til at sælge.

  • 2
  • 0

Så lærte du noget også idag

- måske(?) Men hvis elbilerne er så attraktive, må man da undre sig (en smule) over, at ikke flere private købere springer til - mens de stadig er afgiftsfri (bilerne - förstås)! ;)

Det kan også undre en smule, at der åbenbart sælges 'mange': I al den tid, der har været elbiler på markedet, mindes jeg kun at have set (hørt) én, og den 'tilhørte' nogle af vore bekendte, som deltog i en tre måneders afprøvning. Men de står måske til opladning hjemme i garagerne? :)

  • 1
  • 1

Ja, det kan man godt undre sig over: Jeg tror at hovedårsagen er ukendskab til elbiler. De fleste folk har nok så lidt kendskab til elbiler, at tanken om at den nye bil kunne være en elbil aldrig dukker op.

Af dette ukendskab kommer så også frygten for, om den nu kan opfylde kørselsbehovet. Men fakta er, at for langt hovedparten af danske privatbilister vil det antal ture om året, hvor de vil have brug for 20 minutters lynladning undervejs til destinationen, kunne tælles på een hånd.

Min erfaring er at blot en tur med elbil er nok til at få de fleste til seriøst at overveje om næste bil skal være en elbil. Min svoger prøvede en tur i min, og næste dag solgt han sin Honda Accord og købte en elbil istedet.

En mere reel årsag kan være det ret begrænsede modeludbud, der er i øjeblikket (dette vil ændres kraftigt over de næste par år). Men lige p.t. er der f.eks. igen elil til familien der vil have en fornuftig stationcar eller en af de populære urban crossover.

Og så tænker meget få private, i modsætning til det offentlige og firmaer, i total levetidsomkostning (hvorfor Leasy kan få folk til at betale 3 fjernsyns pris for et fjernsyn!). Elbil er dyrere i indkøb men billigere i drift.

Og endelig er der det meget reelle problem for folk i byggeri uden tilknyttede parkeringspladser med hjemmeopladning. Det frasorterer en bilejere del i byerne.

Men har man først prøvet at køre elbil, så vil man ikke tilbage i en fossilbil. Jeg har købt min sidste fossilbil.

Det kan også undre en smule, at der åbenbart sælges 'mange': I al den tid, der har været elbiler på markedet, mindes jeg kun at have set (hørt) én, og den 'tilhørte' nogle af vore bekendte, som deltog i en tre måneders afprøvning. Men de står måske til opladning hjemme i garagerne? :)

Jeg ser nu en del. Måske ser du aldrig de elbiler der kørere forbi dig. Min Renault Fluence er en mørkegrå moderne, ret neutral sedan i Mondeo størrelse. Kun et lille ZE skilt bagpå fortæller folk at det er en elbil. Langt de fleste billister opdager aldrig at det er en elbil (med mindre at de vil køre om kap fra rødt :) ). Så hvis du kun kigger efter små mærkelig biler, så kan der være en del elbiler du overser. Der er jo f.eks. kun forskel ved lygterne på Up! og E-Up!.

  • 2
  • 0

Så vil det nok glæde dig, at man hos de fleste mærker enten lejer batteriet eller får 8 års garanti på det

- absolut, men leje er jo heller ikke ganske gratis! Om fx. Renault Zoe skriver FDM bla.:

Anskaffelsesprisen er med den nuværende afgiftsfritagelse fornuftig. 165.000 kr. koster billigste version med højt udstyrsniveau, bl.a. den store berøringsskærm, klimaanlæg, navigation og mulighed for forvarmning og -køling af kabinen. Det er samme pris som en Clio med 75 hestes benzinmotor og mellemste udstyrsniveau. Dertil kommer batterileje, som sker via Renault. 784 kr. koster det om måneden ved 15.000 km årligt. Til gengæld burde der være omkring 400-500 kr. at spare om måneden i brændstof i forhold til benzin. Omvendt skal et abonnement hos en strømudbyder lægges til. Det ventes at være fra cirka 100 kr. om måneden.

Kilde:

http://www.fdm.dk/biler-paa-vej/renault-zoe-–-den-aerlige-elbil

  • så man betaler åbenbart i størrelsesorden kr. 900 for at spare kr. 400-500 (hvis man vel at mærke holder sig under 15000 km/år): Sweet deal! :)

Otte års 'garanti' lyder jo herligt - spørgsmålet er så, hvor let det i påkommende fald bliver for køber hhv. sælger, at enes om, hvorvidt et 6 år gammelt batteri stadigt er 'godt nok'?

  • 0
  • 0

Men hvis elbilerne er så attraktive, må man da undre sig (en smule) over, at ikke flere private købere springer til - mens de stadig er afgiftsfri (bilerne - förstås)!

Jeg har endnu til gode at overhovedet se en elbil, ud over den tunede Ellert jeg så udenfor Fakta for nogle år siden. Desuden tror jeg det er specifikt et dansk problem: I Norge er over 1% af bilsalget elbiler, og over 6% af bilparken er elbiler, og da en ret stor del af dem er Tesla Model S, har man en god repræsentation for, hvad elbiler kan idag.

Derfor spredes rygtet hurtigt og mange nordmænd har formodentligt prøvet i det mindste at få en lille prøvetur i en elbil, hvor danskerne knapt vil kendes ved dem.

Personligt ser jeg det største problem, at det stadig kun er Tesla, der tager elbiler helt seriøst, og derfor ser vi i Danmark [i]ikke[/i] hvad elbiler kan, og de gennemsnitlige elbiler, såsom Nissan Leaf og Renault Zoe kommer altså ikke ret langt med 130 km/t på danske motorveje.

Desuden lader artiklens "hurtigladere" kun med 1/3 af hastigheden af markedets hurtigste elbillader, og det er desværre ret tamt.

  • 1
  • 0

Otte års 'garanti' lyder jo herligt - spørgsmålet er så, hvor let det i påkommende fald bliver for køber hhv. sælger, at enes om, hvorvidt et 6 år gammelt batteri stadigt er 'godt nok'?

Tjahh, det er ikke så svært.. Et lithium batteri dør ikke pludeseligt, men degradere langsomt over tid, og på de fleste modeller kan man se hvor meget kapacitet man har mistet. Så man kan rimeligt nemt udregne forventet rest levetid.

  • 0
  • 0

Jeg har endnu til gode at overhovedet se en elbil, ud over den tunede Ellert jeg så udenfor Fakta for nogle år siden.

Jeg ser nu jævligt elbiler, specielt Tesla, som er dem jeg lægger meste mærke til, men har også setNissan Leaf et par gange og en enkelt i3. Tidligere så jeg også jævnligt en Renualt Fluence. Det er nok nemmest at se dem omkring København, men har da også set en Tesla på Bornholm og en ved Møens Klint. Jeg har sågar set en Tesla holde ved vores lokale Netto i Herlev. :-) Men ja i Norge er det rigtigt nemt.. Holder rigtigt mange ved mit firma's norske afdeling.

  • 2
  • 0

Dertil kommer batterileje, som sker via Renault. 784 kr. koster det om måneden ved 15.000 km årligt. Til gengæld burde der være omkring 400-500 kr. at spare om måneden i brændstof i forhold til benzin. Omvendt skal et abonnement hos en strømudbyder lægges til. Det ventes at være fra cirka 100 kr. om måneden.

Kilde:

http://www.fdm.dk/biler-paa-vej/renault-zoe-–-den-aerlige-elbil

så man betaler åbenbart i størrelsesorden kr. 900 for at spare kr. 400-500 (hvis man vel at mærke holder sig under 15000 km/år): Sweet deal! :)

Lige som det ved en fossilbil kan betalte sig at tænke sig om og ikke altid tanke ved motorvejsbenzinstationerne, så kan det også betale sig at tænke sig om, når man har en elbil.

Jeg betaler 300 kr/måneden i batterileje for 12.000 km/år. Og så er det mit fima der ejer min opladeledning og står for opladningen og jeg sparer derfor elafgiften på 1,03 kr/kWh, ligesom jeg oplader om natten , hvor Modstrøm har gratis natstrøm. Dvs. et fuldt batteri for ca 10 kr, hvilket normalt rækker til ca 150 km.

Man skal absolut ikke falde for sælgerens snak om at man har brug for et abonnement hos en strømudbyder og en særlig opladestation hjemme. De allerfleste har en opladeperiode på 10-12 timer her nat, og behøver ikke andet end et mormorkabel til 2000-3000 kr. Og lynopladerne kan også bruges uden fast månedligt abonnement de 4 gang om året det skulle være aktuelt.

Jeg står stadig ved mit tilbud om at enhver kan blive bilstrømskunde i mit firma for 300 kr/år og få returneret al elafgiften på opladning.

Men altså min strøm+batteriudgift om året til 12.000 km er cirka 4500 kr eller knap 40 øre/km. Hvis altså de husker at opkræve batterileje, nu efter over et halvt år har jeg stadigvæk intet hørt fra dem!

  • 1
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten