Jagerfly er kolossalt dyre, men kan samtidig være nødvendige for et troværdigt forsvar. Det er ikke alle nationer forundt at kunne vælge frit på alle hylder i forhold til at indkøbe nye fly eller skaffe sig ekstraudstyr.
Nogle gør det, der også er blevet meget populært på privatbilmarkedet – leaser – som f.eks. Ungarn og Tjekkiet gør med sine Jas-39 Gripen. De lejer 14 af disse Saab-jagerfly hver. Andre nationer må nøjes med at købe brugt.
- emailE-mail
- linkKopier link

Fortsæt din læsning
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
Her til morgen kan Altinget beskrive hvordan det nye F35 bruger 60% mere brændstof end det gamle F16. Og at udledning af CO2 vil stige med 52% grundet færre flytimer.https://www.altinget.dk/artikel/191882-nye-braendstofslugende-kampfly-smadrer-regeringens-klimaambitioner-for-forsvaret
Når man trækker fly tibage fra udstationering, handler det formentlig om tid til eftersyn, og ikke om total levetid.Hmm - Jeg synes også jeg husker noget med nogle fly der blev trykket tilbage fra [hvor end de var udstationeret] for 2-3 år siden, fordi de havde brugt deres flyvetid.
Så er selv de tosædede F-16 slidt helt i bund til skrot eller ??.
Hmm - Jeg synes også jeg husker noget med nogle fly der blev trykket tilbage fra [hvor end de var udstationeret] for 2-3 år siden, fordi de havde brugt deres flyvetid. Det lyder reelt som om der ikke er meget tilbage at sælge for DK.
Vi kunne beholde de gamle fly til F35 har demonstreret de kan løfte byrden?
I 2008 blev det angivet at flyene havde halvdelen af deres flyvetid tilbage s.173 og der var levetiden kun 6500 timer i de danske fly pr stel. Så man må virkelig sige at vi har trukket alle de timer ud af hvert stel vi kan :-)
https://fmn.dk/videnom/Documents/Hovedbind-FKOM-2008-beretning.pdf
Norge skriver de vil forsøge at sælge de fly der har 1200 timer tilbage
De danske fly har
"Dansk forsvar råder i dag over 44 operative kampfly, som i midt-januar havde akkumuleret 335.000 flyvetimer tilsammen. Danmark antager at tosædesflyene kan have størst salgspotentiale, eftersom de har færrest flyvetimer."
Der er ialt 44x 8000 timer i de danske stel. 352000 timer. 352000-335000 = 17000 tilbageværende timer i de 44 stel.
Da F-35 først er fuldt indfaset i 2026 vil vi i gns skulle flyve 4 år endnu med fuldt timetal = ca 9000 timer x 4 = 36000 timer. Så har vi fløjet 19000 timer over de akkumulerede tal stellene er bygget til.
Så er selv de tosædede F-16 slidt helt i bund til skrot eller ??.
Et fantastisk stykke mekanik som nu bliver sat til salg. Det har været en fornøjelse at arbejde med, for mange år siden, og forstår godt at de er "velholdte over tiden".