3D-modeller skærer tre fjerdedele af ekstraudgifterne til nye veje

Betydeligt færre ændringer og fejl i byggeprocessen. Det er gevinsten ved at benytte 3D-modellering i af nye veje. Samtidig falder ekstraudgifterne som følge af byggefejl og ændringer af projektet fra 20 til 5 procent af projektsummen. Det viser en ny, norsk analyse foretaget af virksomheden Vianova og det norske Vegvesenet, skriver Teknisk Ukeblad.

På vejprojektet riksveg 150 i Norge, hvor der ikke blev brugt 3D-modellering, var der 680 ændringsordrer i byggeperioden, som tilsammen kostede over 50 millioner kroner svarende til 18 procent af kontraktsummen. De gennemsnitlige ændringsomkostninger på norske vejprojekter lå sidste år på 20 procent af kontraktsummen.

Men analysen af seks vejprojekter, som benytter 3D-modellering, tyder på, at projekternes ekstraomkostninger kan reduceres drastisk til fem procent. Et eksempel er fylkeveg 456 i Norge, som næsten ikke havde nogen ændringer i byggeprocessen på grund af fejl og mangler i projekteringsgrundlaget.

Analysens resultater ser så positive ud, at der nu er gået et grundigere analysearbejde af de seks projekter i gang.

Også det danske Vejdirektoratet har erklæret, at der fremover vil være digitale krav på alle store projekter.

»Vores mål er at afskaffe tegninger som det juridiske grundlag. Allerede nu projekterer rådgiverne i 3D, så det er et realistisk mål at tage skridtet fuld ud og videreudvikle kravene til 3D-modellerne, så samarbejdet mellem bygherre, rådgivere og entreprenører kan baseres på en digital model som aftalegrundlag,« har fagchef i Vejdirektoratet Svend Kold Johansen tidligere sagt til Ingeniøren.

Norges Vegvesen har sandsynligvis som det første land i verden kreeret en håndbog for 3D-modellering af vejprojekter. Både Finland og Sverige har kigget Norge over skulderen og har oversat håndbogen, der nu også er ved at blive oversat til engelsk.

Emner : Veje
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det er ikke kun på ændringsudgifterne der er meget at spare - hos Caterpillar har gennem de sidste 10 år arbejdet med forhandlere og kunder med 3D teknologi på entreprenørmaskiner - det er en kolosalt overset mulighed for at spare penge. Projekterne bliver hurtigere færdige (op til dobbelt så hurtigt), der er mindre materialeforbrug og kvaliteten er i top. McKinsey beskrev i deres report fra januar i år at produktiviteten i bygningsbranchen har været faldende de sidste 25 år, mens produktiviteten har været stærkt stigende i andre brancher. http://www.mckinsey.com/insights/engineeri...

  • 0
  • 0

"På vejprojektet riksveg 150 i Norge, hvor der ikke blev brugt 3D-modellering, var der 680 ændringsordrer i byggeperioden, som tilsammen kostede over 50 millioner kroner svarende til 18 procent af kontraktsummen."

Undskyld, men det burde vel ikke være nødvendigt at bruge 3D teknologi for at tegne en vej rigtigt? Det må vel kunne betegnes som dårligt udbud eller sjusket rådgivning, når opgaven bliver en femtedel dyrere end forventet, og så mange ændringer må indarbejdes.

3D er helt sikkert genialt, og det kunne særligt hjælpe ved koordinering af bygninger, hvor der aldrig er plads til elektrikerens lamper over det nedhængte loft i gangarealer, fordi der også lige skulle være kabelbakker, ventilationskanaler og vandrør - og man åbenbart ikke kan forudse den problematik uanset hvor mange gange man støder på den.

  • 0
  • 1

Nu snakkes der om Norge, som ikke er så plant som Dannevang.

Tegninger er da en udmærket ting.

Men for at beskrive et projekt kræves der nu mere end en tegning. Der kræves et tegningssæt. Der er en oversigtstegning. Der er deltegninger. Der er materialeflytningsbeskrivelser. Der er jordbundsbskrivelser og tegninger. Der er landmålepunkter Der er detailtegninger etc. Og enhver underleverandør skal have et sæt der skal opdateres løbende. Ikke alle er lige dygtige til at administrere rettelser og få dem udgivet så alle er med samtidigt.

Dette er ikke et problem med en central 3D fil. For der kan man zoome detaljerne op til en anvendelig størrelse, hos underentreprenørerne og rettelser skal kun laves i filen. Selvfølgeligt med visning af rettelser

Som jeg forstår det, kan man med det nævnte program programmere entreprenørmaskinerne, så deres bearbejdning er tættere på det ønskede resultat , med mindre indsats.

  • 0
  • 1

Undskyld, men det burde vel ikke være nødvendigt at bruge 3D teknologi for at tegne en vej rigtigt? Det må vel kunne betegnes som dårligt udbud eller sjusket rådgivning, når opgaven bliver en femtedel dyrere end forventet, og så mange ændringer må indarbejdes.

Helt rigtigt ikke nødvendigt, men det er dælme smart. At arbejde i 3D i hele projektet giver helt basalt mulighed for at fange problemer på computeren fremfor i marken og dermed spare penge.

Anlæg af en vej, er jo ikke kun grus og asfalt. Der kan være krydsende ledninger, rør, afvanding, jernbane, veje og meget andet i det eksisterende terræn. Altså en masse enkelt elementer der kan give indbyrdes konflikter.

  • 1
  • 0

Det er også meget relevant at kunne præsentere en løsning i 3D for andre interessenter, f.eks bygherre, borgere, politikerer osv. Dette betyder at de bedre kan forstå projektet og leve sig ind i hvordan projektet kommer til at se ud.

  • 1
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten