3D-animation skal hjælpe soldater på øvelse
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

3D-animation skal hjælpe soldater på øvelse

Illustration: Cubic

Et nyt softwaresystem kan kombineres med Forsvarets laser-trænings-system. Formålet er, at det skal være lettere at danne sig et overblik, analysere og evaluere øvelser.

Systemet skal føje et lag af big data oven på det system, soldaterne træner med i dag. Med de nye data bliver det muligt at følge med på en skærm, hvor der både er kort og 3D-animation, der viser terræn, soldater, køretøjer, skud, eksplosioner, miner og områder, der er kontamineret af gas.

Nogle af problemerne Forsvaret oplever med de lasere, de skyder med under træning er, at laseren ikke altid kan bevæge sig præcis som projektiler ville – det gælder især ballistiske buer ved brug af artilleri.

Det betyder, at man kan indføre digitale sprængninger, artilleri og gasområder, som soldaterne ganske vist ikke kan se, men godt kan blive ramt af.

Screenshot fra Cubics demonstration af øvelsesanimation. Illustration: Cubic

Samtidig vil der blive drevet en log for hver soldat, der følger position, unit ID, status (dræbt/såret), teknisk status (virker udstyret), fire event, hit event, ammunition, admin commands, indirect fire, miner og kontamination.

Det giver millioner af datapunkter, men programmet har en indbygget algoritme, der skal fange og tydeliggøre de vigtigste hændelser, såsom friendly fire.

Hele systemet kan køres i realtid, men der gemmes også en log, da soldater ofte på øvelser vil søge ly i steder, hvor forbindelsen forsvinder. I de tilfælde kan udstyret lagre al data lokalt med tidsstempel.

Animationen kommer fra computerspil

Softwareudviklingen foregår i Cubic Defences danske afdeling i Helsingør, hvor Magnus Karlsson er Site Manager.

Han forklarer, at 3D-animationen i systemet kører på Unreal Engine, der er kendt fra spilverdenen.

»Man må jo erkende, at spilverdenen smider mange penge og mange kræfter i udviklingen af animation. Så vi trækker på deres ekspertise her,« siger han.

Han understreger dog samtidig, at de også trækker en klar linje til spilindustrien, da militærøvelser har nogle markant anderledes krav:

»Man skal have terrænet til rent faktisk at være det samme. Så det er ikke som i spil, hvor det primære mål er, at det skal være pænt.«

Karlsson nævner som eksempel, at det ikke nytter noget, at man laver en klynge træer eller en bygning, der ikke står rigtigt – eller har den rigtige højde. Derfor er det ret omfattende og tager en måned at skulle animere et øvelsesterræn, da det trækker på information fra højde-, satellit-, og en række andre data.

Hvad siger Forsvaret selv?

Da Ingeniøren var med på laserøvelse med Forsvaret, blev der også diskuteret mulighederne ved at implementere et ekstra lag software, big data og grafik.

Premierløjtnant Kira efterspurgte næsten ordret et system med den type funktionalitet.

»Hvis man, som tilbagemelder eller overordnet, kunne sidde og følge med på en GPS, ville man have et bedre overblik over, hvor soldater og lasere er, hvordan den enkelte skytte og førerne fordeler ilden,« fortæller hun.

Sergent Tørsleff mener dog ikke nødvendigvis, at det tjener samme formål, som Forsvaret i dag bruger laser-systemet til:

»Det lyder virkeligt smart, men det lyder måske mere som et analyse-værktøj til officerer, hvor vi har mere fokus på, hvad den enkelte soldat får ud af det,« siger han.

Om Cubics 3D-animation faktisk bliver købt af Forsvaret, er ikke sikkert endnu, men Forsvarets presseafdeling oplyser, at:

»Hæren planlægger at udvide simulation således, at soldaten kan beskyde kampvogne, pansrede mandskabsvogne og ”bløde” køretøjer og omvendt.«

Forsvaret har bedt om ikke få offentliggjort fuldt navn på soldaterne, der indgår i artiklen, hvorfor de kun fremstår med rang og enkelt navn.