38 km norsk kæmpetunnel skal bores af spansk-italiensk hold

Nordens længste jernbanetunnel skal anlægges af et joint venture bestående af spanske Acciona og italienske Ghella fra Italien. Det har det norske Jernbaneverket indstillet.

Læs også: Dyreste tunnelløsning frister nordmænd

Follobanen består af to 19 km lange tunnelrør. De skal halvere rejsetiden mellem Oslo S og Ski Station til 11 minutter, når de står klar i 2021. Jernbaneverket valgte at udbyde projektet i store totalentreprisekontrakter, og nu har et spansk-italiensk konsortium vundet den største af kontrakterne - selve boringen - til 7,5 mia. kr. Illustration: Jernbaneverket

Konsortiet vandt opgaven med en pris på 7,5 mia. danske kroner. For de penge skal de frem mod 2021 bore to 19 km lange tunnelrør mellem Oslo S og Ski Station. Boremetoden blev valgt efter grundige overvejelser, fordi man i Norge hidtil har sprængt tunneler.

»I udgangspunktet var det en totalvurdering, der talte for at bore - ikke prisen. Men nu tyder alt på, at en boret tunnel også vil komme ud som den økonomisk bedste løsning,« har projektdirektør Anne Kathrine Kalager tidligere forklaret i en pressemeddelelse.

Der vil dog også skulle sprænges en del i forbindelse med byggeriet. Eksempelvis skal en anden entreprenør sprænge en cirka 1 km lang tunnel ind i fjeldet. Her skal konsortiet udsprænge en montagehal, hvorfra de fire tunnelboremaskiner kan sætte i gang. Der er tale om store maskiner med en diameter på 10 meter. Til sammenligning har de tunnelboremaskiner, der bruges til Cityringen i København, en diameter på knap seks meter.

Læs også: Hård kamp om de skandinaviske ingeniører

Ud over boringen skal konsortiet også klare de jernbanetekniske installationer med undtagelse af signalanlægget.