300 mio. kroner at spare på at udskyde sønderjysk dobbeltspor

Alt godt kommer til den, der venter, siger ordsproget. Det er i særdeleshed rigtigt for Folketingets trafikpolitikere, der i disse dage hiver både sig selv og hinanden i håret for at finde penge til en lang række trafikprojekter. Og faktisk kan politikerne hente op mod 300 millioner kroner, hvis de kan enes om at udskyde anlæggelsen af et nyt spor i Sønderjylland.

I 2009 valgte politikerne nemlig at fremskynde anlæggelsen af et nyt spor mellem Vamdrup og Vojens ved siden af det nuværende. Strækningen er en af de vigtigste flaskehalse på ruten fra Sverige gennem Danmark til Tyskland. Derfor afsatte politikerne bag trafikforliget 760 millioner kroner til anlægningsprojektet.

114 af de 760 millioner skulle gå til en midlertidig signalteknisk løsning på strækningen. Alle signaler på de danske baner bliver nemlig skiftet ud fra 2017 til 2021, så da man fremskyndede anlæggelsen af den nye bane, accepterede man også at bruge 114 millioner kroner på signaler, der allerede skal skiftes ud igen i 2019. Ved at udskyde projektet til efter 2019, kan politikerne derfor spare op mod 114 millioner kroner.

Men det er ikke alt.

Anlæggelsen af det nye spor vil nemlig kræve så mange lukninger af banen, at banegodsoperatørerne DB Schenker, Hector Rail og DSB, der kører passagertog på strækningen, har bedt politikerne om enten at finde 200 millioner kroner til at flytte det nye spor så langt væk fra det eksisterende, at togene kan køre uhindret i anlægsfasen eller alternativt at udskyde projektet til efter Femernforbindelsen åbner i 2020. På den måde ville operatørerne kunne sende togene over Lolland i den periode, hvor sporene i Sønderjylland skal bygges om.

Hvis man udskyder anlæggelsen af sporet, kan man altså spare op mod 300 millioner kroner.

Læs også: Barfoeds løfte om dobbeltspor blokerer for elektrificering

Umiddelbart har regeringen været mere end villig til at følge operatørernes ønske, fordi man hellere vil bruge de 760 millioner kroner på at elektrificere strækningen mellem Lunderskov og Esbjerg, men Venstre, Konservative og Dansk Folkeparti vil ikke opgive sporet.

»Vores holdning er den samme, som den hele tiden har været. Der ligger et stort trafikforlig, og aftalerne skal selvfølgelig gennemføres. Det er det, vi går efter,« siger Kristian Pihl Lorentzen fra Venstre.

I Dansk Folkeparti tvivler Kim Christiansen på, at det vil koste 200 millioner kroner at forlægge sporet, som godsoperatørerne ønsker.

»Regeringen og Banedanmark vil jo gerne bruge pengene til at elektrificere for, så de prøver at male et billede af, at det vil blive så dyrt at forlægge sporet, at det ikke kan betale sig. Jeg tror, at det er en lidt søgt problematik, som Banedanmark stiller op,« siger han og fortsætter:

»Med tidligere udvidelser har det slet ikke været så dyrt, så vi andre har jo også en holdning til, om det i virkeligheden kommer til at koste 200 millioner kroner. Det virker bare underligt, at der tilsyneladende ikke længere er brug for det spor, som vi alle sammen var enige om i 2009.«

Politikerne forhandler om et nyt trafikforlig frem til begyndelsen af februar.

Emner : Jernbane
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Banedanmark må hellere skynde sig at ansætte Kim Christiansen fra DF som konsulent, han har åbenlyse kvalificationer ud i prissættelse af sporarbejde...

Oppositionen har efterhånden malet sig godt og grundigt op i et hjørne i denne sag, og leder nu fortvivlet efter en vej ud, men helst uden af tabe ansigt, hvilket kun bliver svære og svære jo flere stålsatte udtalelse de fremkommer med.

  • 0
  • 0

Hele forudsætningen for at kunne flytte hele godstrafikken til Femern, er at de kan kører over Storstrømsbroen, hvilke vi allerede har set kan give uventede problemer.

Løs det nu (byg en ny og ordentlig forbindelse), ellers står vi igen med kun et enkelt spor ud ud af landet, når den sønderjyske dobbelt forbindelse så skal etableres.

Ja, det koster at bevæge sig fra at være reaktiv til proaktiv.

  • 0
  • 0

Hele forudsætningen for at kunne flytte hele godstrafikken til Femern, er at de kan kører over Storstrømsbroen, hvilke vi allerede har set kan give uventede problemer.

Løs det nu (byg en ny og ordentlig forbindelse), ellers står vi igen med kun et enkelt spor ud ud af landet, når den sønderjyske dobbelt forbindelse så skal etableres.

Ja, det koster at bevæge sig fra at være reaktiv til proaktiv.

Enig, når først Fehmern er bygget er der ikke længere brug for dobbeltspor i Sønderjylland. At bruge en lille milliard, på noget der er brug for i kun 5 år, er spild af vores penge.

Brug i stedet pengene som første afdrag på en ny Storstrømsbro, eller ufletning ved Kastrup. Det er det der er brug for også på langt sigt.

  • 0
  • 0

Enig, når først Fehmern er bygget er der ikke længere brug for dobbeltspor i Sønderjylland. At bruge en lille milliard, på noget der er brug for i kun 5 år, er spild af vores penge.

Hvad med gods trafikken til Jylland, og Passegertrafikken til Norge?

  • 0
  • 0

Eller, bare for få udtømt alle muligheder, når man nu alligevel skal bygge dobbeltsporet i passende afstand fra det eksisterende spor, man kan bygge en ny bane i Sønderjylland, gennem købstæderne Haderslev og Åbenrå, så at de også for første gang får direkte forbindelser til resten af landet (stikbanerne Vojens - Haderslev og Rødekro - Åbenrå har ikke længere trafik) og reservere den gamle bane til godstog, efter Femern til godstog til Jylland. Det er kuperet terræn, men det er det også på den østjyske længdebane som passerer gennem købstæderne Vejle og Horsens

http://maps.google.dk/maps/ms?msid=2080675...

  • 0
  • 0

Man sparer ikke ved at udskyde nødvendige investeringer. Tværtimod bliver de oftest dyrere. Undertiden endda meget dyrere. Politikkernes sprogbrug er derfor direkte misvisende. Man kan blive nødt til at udskyde nødvendige investgeringer fordi man har nogen der er endnu mere nødvendige. Det må man så afgøre ud fra det forventede afkast/besparelse i valget mellem hvilke investeringer der er mest nødvendige. Men spare er et helt forkert ordvalg.

  • 0
  • 0

Vores holdning er den samme, som den hele tiden har været. Der ligger et stort trafikforlig, og aftalerne skal selvfølgelig gennemføres. Det er det, vi går efter,« siger Kristian Pihl Lorentzen fra Venstre.

Ovenstående er helt forståeligt, det er vigtigere at gennemføre et politisk forlig end at bruge pengene på det mest vigtige. Netop dette er en af årsagerne til at den borgerlige regering løb ind i et valg nederlag. De traf beslutninger der bundede i magtsyge frem for at lytte til folk med forstand, på det de gennemtvang et politisk flertal for og brugte borgernes penge på. Selvfølgelig er det vigtigere at tale om og med de der skal leve med og betale regningen. Bane Danmark, DSB, DB Schenker samt Hector Rail med flere operatører må helt sikkert kunne finde sammen om den bedste og billigste løsning.

Vi skal evt. have en ny Storestrømsbro, der skal være klar til Fehmern forbindelsen åbner, køreledning til Esbjerg, der ikke kan blive færdig hurtig nok, på grund af togmangel i hele landet samt et doppeltspor imellem Vamdrup og Vojens for at styrke godstrafikken, hvad der er vigtisk er ikke et spørgsmål om at tabe ansigt, men et spørgsmål om behov og økonomi.

  • 0
  • 0

Vi skal evt. have en ny Storestrømsbro, der skal være klar til Fehmern forbindelsen åbner, køreledning til Esbjerg, der ikke kan blive færdig hurtig nok, på grund af togmangel i hele landet samt et doppeltspor imellem Vamdrup og Vojens for at styrke godstrafikken, hvad der er vigtisk er ikke et spørgsmål om at tabe ansigt, men et spørgsmål om behov og økonomi.

Hvor meget vil en ny Storstrømsbro ca koste?

  • 0
  • 0

du glemmer bare at vejle og horsens er meget større byer end haderslev og åbenrå.

jeg tør ikke tænke på hvad en ny bane vil koste. rigtig mange mia. ... og der er ikke engang penge til bare at elektrificere lunderskov-esbjerg, heh.

men på sin vis giver den faktisk mere fornuft end at smide en lille mia. i et ekstra spor der om relativt få år, måske ikke bliver brugt specielt meget, pga. fehmarn forbindelsen senere.

hvis oppositionen ville gøre noget for borgere i region syd, så må det da være elektrificering af overnævnte som bør være 1.prioritet. det virker som om at det er ligegyldigt hvor relevant det er, bare der kan komme flere spor og motorveje til jylland, så skal det gennemføres.

  • 0
  • 0

[quote]Enig, når først Fehmern er bygget er der ikke længere brug for dobbeltspor i Sønderjylland. At bruge en lille milliard, på noget der er brug for i kun 5 år, er spild af vores penge.

Hvad med gods trafikken til Jylland, og Passegertrafikken til Norge?[/quote]

Godstog der afgår fra Jylland med destination i Tyskland er desværre meget få. Antallet der kører på en uge, kan tælles på en hånd.

Passergertraffikken til og fra Norge er marginal, hvis den overhovedet eksisterer.

Når Fehmern forbindelsen er bygget, fllyttes 80% af transit traffikken væk fra Jylland. Der vil derefter være masser af kapacitet til flere godstog fra Tyskland med destination i Jylland, og også til flere passagerer til Norge, og det endda uden at bygge dobbeltsporet.

Lad os dog bruge den milliard kr. til noget bedre.

  • 0
  • 0

du glemmer bare at vejle og horsens er meget større byer end haderslev og åbenrå.

http://da.wikipedia.org/wiki/Vejle 51.341 http://da.wikipedia.org/wiki/Horsens 53.807 vs. http://da.wikipedia.org/wiki/Christiansfeld 2.915 http://da.wikipedia.org/wiki/Haderslev 21.213 http://da.wikipedia.org/wiki/Aabenraa 15.760

Der kan man se hvor vigtigt det er for en by at ha en direkte baneforbindelse ;-)

Haderslevs og Åbenrås vækst er delvis stjålet af de byer der voksede op der hvor stikbanerne til dem mødes med den sønderjyske længdebane http://da.wikipedia.org/wiki/Vojens 7.694 og http://da.wikipedia.org/wiki/R%C3%B8dekro 6.098

jeg tør ikke tænke på hvad en ny bane vil koste. rigtig mange mia. ... og der er ikke engang penge til bare at elektrificere lunderskov-esbjerg, heh.

Det tør jeg godt... hvad skulle du gøre uden mig ...

men på sin vis giver den faktisk mere fornuft end at smide en lille mia. i et ekstra spor der om relativt få år, måske ikke bliver brugt specielt meget, pga. fehmarn forbindelsen senere.

Et andet alternativ er en fast forbindelse (Tønder - ) Als - Fyn, men det får vi næppe færdig inden 2016. http://maps.google.dk/maps/ms?msid=2080675...

  • 0
  • 0

Så skal jernbanen mellem Lunderskov og grænsen udbygges. Der kører dagligt 2600 lastbiler over grænsen, og med regeringens afgiftspolitik stiger antallet af personbiler ret voldsomt.

Jeg ved godt at det er værre for FINE FOLK i Nordsjælland at køre tidligere hjemmefra, men her taler vi om at spilde folks arbejdstid og værre endnu de kostbare lastvognstimer, 11-timers regel osv. Altså vore eksportindtægter - ikke et spørgsmål om at finde en parkeringsplads i den københavnsks morgentrafik.

  • 0
  • 0

[quote][quote]Enig, når først Fehmern er bygget er der ikke længere brug for dobbeltspor i Sønderjylland. At bruge en lille milliard, på noget der er brug for i kun 5 år, er spild af vores penge.

Hvad med gods trafikken til Jylland, og Passegertrafikken til Norge?[/quote]

Godstog der afgår fra Jylland med destination i Tyskland er desværre meget få. Antallet der kører på en uge, kan tælles på en hånd.[/quote]Hvilket omvendt betyder, at der er store vækstmuligheder, Modulvogntog er bedre for miljøet end alm. lastbiler, gods med jernbane er meget bedre.

Passergertraffikken til og fra Norge er marginal, hvis den overhovedet eksisterer.

Men der er dog internationale tog til Århus, som på længere sigt kan fortsætte til Aalborg/Frederikshavn

Når Fehmern forbindelsen er bygget, fllyttes 80% af transit traffikken væk fra Jylland. Der vil derefter være masser af kapacitet til flere godstog fra Tyskland med destination i Jylland, og også til flere passagerer til Norge, og det endda uden at bygge dobbeltsporet.

Men en enkeltsporet strækning vil alt andet lige være en flaskehals, derfor skal sporet laves, når Fehmern er åbnet.

Lad os dog bruge den milliard kr. til noget bedre.

Jeps, først strøm til Esbjerg (og Holbæk, men det er en anden historie), dernæst de manglende dobbeltspor

  • 0
  • 0

Er kun en mindre del af den samlede trafik, og behovet for udbygning i Sønderjylland er fortsat tilstede. Det vil tage adskillige år inden udbygninger er vedtaget og gennemført, og skulle der være nogen som ikke forstår dette, så tænk på Vejle-Fjord broen der skulle aflaste trafikken gennem Vejle. Det gjorde den da også, men i dag er trafikken gennem Vejle steget så meget at den er værre end den var på noget tidspunkt før Vejle-Fjord Broen blev bygget. Da man byggede den nye Lillebæltsbro var den en tiltrængt aflastning af mden gamle bro, men allerede i dag diskuterer man en tredie Lillebæltsbro til aflastning for de nuværende 2 broer. Man byggede en forbindelse over Øresund og i dag diskuterer man den næste forbindelse til aflastning af Øresundsbroen.

Lad mig derfor slå fast med meget store søm, at inden nogen som helst Fehmern forbindelse er færdiggjort, da er trafikbehovet steget så meget at udbygningerne af motorveje og jernbaner i Jylland slet ikke er for meget.

Det ville glæde mig om politikere og Vejdirektoratet for en gangs skyld ville projektere for den fremtidige udvikling, og ikke på baggrund af historiske tal fra forrige årti.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten