30 ton akutlastbil med 430 hk skal redde julefrokostgæster

Region Hovedstaden råder over to akutlastbiler, der har kostet 6,5 mio. kr. at anskaffe. Illustration: Region Hovedstaden

'Haps haps hasp, nu skal vi ha' snaps'

Selv om corona'en spøger, vil der alligevel mange steder blive afholdt julefrokoster, som har tradition for høje promiller og fuldemandskader.

Og for at tage lidt af presset på hospitalerne har Regionen Hovedstaden besluttet, at en af Akutberedskabets topmoderne mobile behandlingspladser bliver placeret på Rådhuspladsen i København i weekenderne med start fra i aften - og foreløbig de næste 2-3 uger. Her vil den have åbent fredag og lørdag i tidsrummet mellem kl. 22 og 05.

»Det er en slags fremskudt "akutklinik" og visitation, hvor borgerne kan få en faglig vurdering på, om man skal på akutmodtagelsen, om man har behov for en ambulance, eller om man måske blot selv skal tage en taxa hjem og sove rusen ud. Her kan vi rådgive borgerne og behandle enkelte småskader som fx at sy en flænge. Vores forventning er, at det vil tage lidt af presset af de mange henvendelser vi får om tilskadekomst og sygdom via 1-1-2 og Akuttelefonen 1813 i løbet af natten, og dermed mindske presset på vores ambulancer,« fortæller Anders Damm-Hejmdal, som er lægefaglig leder af Region Hovedstadens Vagtcentral.

Med en længde på 16,5 meter vækker akutlastbilen opsigt Illustration: Region Hovedstadens Akutberedskab

Og det er ikke en hvilken som helst akutbil, borgerne kan behandles i. Den mobil behandlingsplads er specielbygget til Region Hovedstaden - og dens type findes ikke andre steder i Norden. Du kan i videoen herunder få en rundvisning i akutlastbilen af driftsleder i akutberedskabet Jan Kenneth Petersen: (Kilde: FDM)

Region Hovedstaden oplyser, at Akutberedskabet i de kommende julefrokostweekender vil henvise borgere til den mobile behandlerplads, hvis de ringer 112 eller til Akuttelefonen 1813, og det vurderes, at det er relevant. Derudover vil Politi og andre kunne guide berusede borgere eller borgere med småskader til et tjek på Rådhuspladsen.

Fakta om den mobile behandlingsplads

Illustration: Region Hovedstaden

Hvilken lastbil er det?
-Mercedes-Benz Actros af typen 2543 LS Pusher trækker.
-1 streng. Hydraulik – 18Kw generator, der leverer el til behandlingspladsens drift, monteret bag førerhus,
-Udstyret med blitzblink og øvrigt udrykningsudstyr.
-Lade-strøm og konstant lufttryk, så bilerne kan holde i beredskab og rykke ud hurtigst muligt.

Hvad koster den?
Region Hovedstaden har indkøbt de to akutlastbiler for samlet 6,5 mio. kr. i 2017.

Hvor hurtigt kan den køre?
Op til 100 km/t under udrykning

Hvor mange patienter kan behandles på én gang?
Op til 40 stk.

Hvilket udstyr er der i den?
30 bårer og 16 båreunderstel på hjul. Sug, medicinsk ilt, maskine til monitorering af værdier og afgive stød. To stk. højtryks telte af 46 kvadratmeter hver. Følgende pakkes op løbende: Diverse utensilier f.eks. forbindinger, armslynger, bind og udstyr til at stramme om arme eller ben ved massiv blødning som følge af eksplosion, skud eller lignende.

Hvad vejer den?
30 ton.

Hvor lang, høj og bred er den?
16,5 meter lang, 4.00 meter høj og 2.55 meter bred. Den har desuden to højtrykstelte på hver 46 kvadratmeter, som kan slås ud.

Hvor stor er motorstørrelsen?
430 hk

Hvem kører den?
Lægeassistenter fra Region Hovedstadens Akutberedskab.

Hvad er bemandingen?
Akutberedskabets speciallæger, paramedicinere og ambulancepersonale.

Hvor hurtigt kan den slås ud/pakkes ned?
6 – 8 minutter foruden opsætning af telte.

Er der vand, varme og el i den?
Der er toilet, køkken, blæser, gulvvarme og klimaanlæg. El leveres fra en 18 KW dieselgenerator monteret på lastbilen.

Hvad skal de bruges til, når den ikke er i aktion?
Den er tænkt som supplement til ambulancer ved større planlagte events eks. Distortion, Copenhagen Marathon, Folkemødet og særlige arrangementer. I 2019 erstattede en af dem og Akutmodtagelsen på Nordsjællands Hospital i Hillerød, der var under ombygning.

Her ses akutlastbilen, da den midlertidigt erstattede akutmodtagelsen på Nordsjællands Hospital Illustration: Nordsjællands Hospital

Kilde: Region Hovedstaden, Hessel - Trucks.

Emner : Transport
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det må være den ultimative førstehjælp ved togkollisioner, flystyrt, eller når taget på indkøbs centeret eller sportshallen kolapser, samt eksplosioner og brand.

Hvis man bruger dem ved ombygning og festivaller, kan de ikke samtidig have optimalt placering for katastrofer.

Tænker man kunne lave en neddroslet version til mobilt test og vacinecenter, eller til brug for ratzziáer hvor man hurtigt kan screene en hel motorvej for sprit og narko, suppleret med intensiv kontrol på alle alternative ruter, stort set samme funktion en strøm af mennesker igennem som lige skal have taget et swap af sveden og en pust, en coronapind i hals eller næse, en vaccine eller blodprøve, det er kun et spørgsmål om profilerne på bemandingen.

  • 1
  • 3

Hvis man bruger dem ved ombygning og festivaller, kan de ikke samtidig have optimalt placering for katastrofer.

Nej, men til gengæld er de allerede "mobiliserede". Normalt holder de jo ikke udrykningsklare med fuld bemanding 24/7.

Det er generel en god ide at bruge beredskabsmateriel regelmæssigt. Materiel der står i beredskab på et depot "ruster", det virker ikke når det skal bruges, og mandskabet kan ikke huske hvordan det skal bruges.

Men dilemaet er så, at det er de samme faggrupper, der bemander ambulancetjenesten og skadestue. Så spørsmålet er om man ikke kunne opnå det samme, ved at sende flere ambulancer på gaden, og styrke skadestuerne.

En del af problemet er at man har låst døren til skadestuen, og når folk så ikke kan komme igennem til lægevagten, så bliver de nød til at ringe 112.

  • 5
  • 0

Øhm?

Hvorfor er netop de 30 ton og 430 hk bemærkelsesværdige?

Burde medicinske muligheder ikke være noget der mere ønskes fremhævet?

  • 17
  • 0

Så spørsmålet er om man ikke kunne opnå det samme, ved at sende flere ambulancer på gaden, og styrke skadestuerne.

Formålet er jo netop at holde ambulancer og sygehuse fri til hjertestop, trafikulykker og andet alvorligt - ved at behandle forstuvninger, brækkede næser, småsår osv. on location.

Jeg har læst andetsteds, at de den første nat sparede ca. 35 udrykninger. Det er da en fremragende og effektiv måde til at sikre "flere ambulancer på gaden" til dem der virkelig har behov.

  • 9
  • 0

Jeg har læst andetsteds, at de den første nat sparede ca. 35 udrykninger. Det er da en fremragende og effektiv måde til at sikre "flere ambulancer på gaden" til dem der virkelig har behov.

Hvis de så bruger lige så mange mandetimer, som 35 ambulanceudrykninger, så ændre det ikke ret meget.

Den store forskel er at man har en åben førstehjælpsstation, hvor man ikke skal igennem en telefonsluse, før man ser en behandler ansigt til ansigt. Det er det man mangler til hverdag, det er en af de faktorer der skaber presset på 112.

Grundlæggende syntes jeg det er en god ide, men man burde gøre den permanent ved at have åbne skadestuer/lægevagt. Det vil give bogerne en bedre service med en ekstra valgmulighed. Hvis man står uden for skadestuen med et brækket håndled, så skal man ringe 1813 eller 112 for at komme ind !

  • 7
  • 2

Den store forskel er at man har en åben førstehjælpsstation, hvor man ikke skal igennem en telefonsluse, før man ser en behandler ansigt til ansigt

Jeg går engang imellem rundt i nattelivet som medlem af Natteravnene. For det meste er det feststemte unge mennesker, vi møder, hvoraf nogle enkelte har brug for en håndsrækning (oftest noget med at få ringet efter en forælder).

Men specielt i julefrokosttiden møder vi en del 40+, som helt ærligt ville have svært ved at gøre sig forståelige til at komme gennem en telefonsluse, eller bare betjene en telefon (eller i enkelte tilfælde genkende en telefon, om så den var understreget med rødt).

Så herfra, hatten af for tiltaget.

/Bo

  • 9
  • 0

Jeg tænkte præcist det samme. Men det må jo tilsyneladende være de to vigtigste oplysninger i artiklen siden de fremhæves..

  • 1
  • 0

Hvorfor er netop de 30 ton og 430 hk bemærkelsesværdige?

Ja, det virker lidt sensationsjournalistisk à la BT, EB og efterhånden også TV2. Og nu vi er ved det: "Hvor stor er motorstørrelsen?" ?? Nej, "HVAD er motorstørrelsen?" eller "Hvor stor er motoren?" (OT: Det hedder heller ikke "billigste pris", men "laveste pris" eller "billigste vare/tilbud" )

For teknisk interesserede som os, kunne antal cylindre, kubik og moment sikkert også være interessant.

Jeg snakkede i øvrigt med 1813 i går aftes. Der var 45min ventetid, og det ville en fuldebøtte helt sikkert ikke ha' udholdt, så idéen med den lastbil på Rådhuspladsen er fremragende!

God mandag :-)

  • 3
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten