261 vinger fra havmøller skal til Aalborg og have ny forkant
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

261 vinger fra havmøller skal til Aalborg og have ny forkant

Illustration: Siemens Gamesa

I næste uge begynder Siemens Gamesa at pille 261 vinger ned fra møllerne i Anholt Havmøllepark. De skal køres til vingefabrikken i Aalborg til et make-over, der består af en ny, pålimet forkant samt nye aerodynamiske add-ons, de såkaldte dinotails.

Den nyudviklede forkant ved navne Power Edge er fremstillet af 3 mm tyk polyuretan og dækker et bånd på cirka 200 mm i bredden og 12 meter i længden, der limes udenpå den eksisterende forkant i en særlig proces. Dermed sikres forkanten mod erosion fra regn med mere i resten af vindmøllens levetid.

Læs også: Vindmølleejere må regne med dyre reparationer af møllevinger

Samtidig udskiftes de yderste 15 meter af de såkaldte dinotails på vingerne med en lidt længere og optimeret udgave af de savtakkede finner, der er monteret på bagkanten af vingen.

Vingerne får monteret nye og forbedrede dinotails på bagkanten af vingen. Nederst skimtes den nye forkant, der er limet på. Illustration: Siemens Gamesa

»Tilsammen skal de to ting øge den årlige energiproduktion fra vindmølleparken med mere end 1 procent,« forklarer chefingeniør Peder Riis Nickelsen, der er teknisk ansvarlig for operationen.

Operationen skal efter planen køre frem til 1. oktober, og i den periode vil ni vinger på hver 58 meter hver uge tage turen i lastbil fra Grenå til Aalborg og retur.

72 vinger repareret på stedet

Peder Nickelsen tilføjer, at man sidste år foretog tilsvarende operationer på 72 vinger (24 vindmøller) ude i Anholtparken, men at man fandt ud af, at det med kort afstand til Grenå Havn ville være ligeså nemt at køre vingerne til fabrikken i Aalborg og få dem opgraderet der.

Læs også: Vingeforkanter er som dækkene på en bil

Projektet er et fælles projekt mellem Anholt Havmølleparks ejer, Ørsted og Siemens Gamesa og de har aftalt, at man ikke siger noget om, hvad projektet koster.

Hvorfor skal vingerne opgraderes allerede nu efter blot fem års drift?

»Uret tikker og vi ved jo, at erosionen vil ske. Så selvom vingerne ikke er voldsomt beskadiget endnu, kan vi lige så godt foretage udskiftningen nu og så få effektivitetsgevinsten med,« siger Peder Nickelsen fra Siemens Gamesa.

Ørsted: En teknisk god løsning

Hos Ørsted vurderer Nicolaj Mensberg, leder af ’operations technology’, at Siemens Gamesas løsning med en ny forkant er teknisk god:

Grafikken viser faserne i den nedbrydning af de eksisterende vingeforkanter, som kraftig regn er årsag til. Illustration: Siemens Gamesa

Læs også: Nedsat hastighed i regnvejr skal forlænge livet for vindmøllevinger

»Vi har Siemens Gamesa vindmøller i stort set alle vores parker, og vi holder naturligvis tæt øje med vindmøllerne i de kommende år,« siger han og tilføjer, at man starter på Anholt, fordi der her er den bedste logistik for både Siemens og Ørsted.

Skader på forkanten af vingerne på især offshore vindmøller har været kendt siden 2013. I første omgang giver hullerne i forkanten en dårlig aerodynamik og dermed en reduceret energiproduktion.

Læs også: Dong bruger supertele til vingeinspektion

På længere sigt kan der blive tale om, at skaderne, som primært forvoldes af regndråber, også påvirker vingernes styrke.

Anser problemet for løst

Peder Nickelsen fra Siemens Gamesa forklarer, at selskabet har arbejdet intensivt de seneste år på at på at finde erosionsbestandige materialer til forkanten og på at kunne estimere forkantens levetid som funktion af regnmængen ud fra såkaldte regn-erosionstests.

Power Edge beskyttelsen fremstilles af polyuretan i præfabrikerede skaller på 1 meters længde og limes udenpå den eksisterende forkant i en særlig proces. Illustration: Siemens Gamesa

Man er her gået systematisk til værks og har blandt andet kombineret teorier fra meteorologi og faststofmekanik:

»Med vores nye løsning betragter jeg problemet med erosion af forkanten på vindmøllevinger som løst,« siger han.

Læs også: Dong og Siemens giver Horns Rev 2 storstilet vinge-makeover

Han erkender dog, at at selve limprocessen er en udfordring, fordi den skal foregå lige efter bogen for at man kan være sikker på at limningen holder.

Læs også: Nyt vingeprofil rundbarberer elregningen

På fabrikken bruges en såkaldt hotmelt, hvor limprocessen foregår inde under et vacuum-tæppe med varmelegemer, som opvarmer emnerne til 90 grader – og her bliver de i 20 minutter.

Igennem det seneste år har alle, nye vinger til offshore vindmøller fået monteret den nye forkant.

Emner : Vindmøller
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Skaderne på forkanten af vingerne på offshore vindturbiner har været kendt længe før 2013. Allerede i 2011 var jeg med ude og lave vedligeholdes og reparerer vingeforkanter.

  • 5
  • 0

Re: "Kan det også udnyttes på vinger til flyvemaskiner?"

Joda. Nu er DinoTail blot Siemens navn til indretningen og beskrevet her: http://sustainableskies.org/flying-quietly...

For at få det på fly, skal der laves lidt flere undersøgelser af indvirkningen på sikkerheden, før det slippes løs. Nu er støj fra vingebagkanter ikke det største problem, men hvis det er sikkert nok og giver en tilstrækkelig fordel, vil man nok se det, først på svævefly og senere på andre.

Skader på flys vingeforkanter stammer mest fra ispartikler og insekter. Propeller (som jo også er en slags vinger) skades mest af småsten fra landingsbanen. På grund af aerodynamikken tror jeg ikke, at man vil påmontere beskyttelse; der skal det bygges ind i vingen for ikke at ødelægge profilen.

  • 6
  • 0
  • man fandt ud af, at det med kort afstand til Grenå Havn ville være ligeså nemt at køre vingerne til fabrikken i Aalborg

Ja det er jo gratis at genere den øvrige trafik, man kunne ligeså godt sejle direkte til Aalborg!

  • 1
  • 5
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten