2.200 adresser på landet skal have mobildækning som i byerne

28. juni 2016 kl. 11:0930
2.200 adresser på landet skal have mobildækning som i byerne
Illustration: 3.
245 områder i landet skal nu have bedre mobildækning inden udgangen af 2019. Teleselskaberne skal kun levere udendørsdækning, som til gengæld skal byde på høje hastigheder.
Artiklen er ældre end 30 dage

2.183 husstande, sommerhuse og virksomheder kan fra slutningen af 2019 se frem til at få mobildækning, der kan trække mindst 30 Mbps.

Det er resultatet af forhandlinger i Folketingets teleforligskreds, der netop har planlagt auktioner over 1800 MHz-båndet, der kommer i udbud i slutningen af september, fremgår det af en pressemeddelelse fra Energi- Forsynings- og Klimaministeriet.

Dermed bliver 245 af de hvide huller på dækningskortet lukket, og brugerne i områderne får en dataforbindelse næsten på højde med den man i dag oplever på 4G mange steder i byerne.

Da hullerne først skal være lukket i slutningen af 2019, er det dog usikkert, hvor gode forbindelserne vil være i sammenligning med de bedste steder på mobilnetværket til den tid. Til sammenligning planlægger TDC at teste en mobilforbindelse på 1Gbps (1000 Mbps) på åben gade i København senere i år.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Læs også: Første danske mobiludbyder når 1 gigabit

Aftalen går på at sætte i alt 245 områder af 1x1 km i udbud. Fælles for alle områderne er, at de indeholder mindst fem adresser, og at det ikke på noget sted i områderne er muligt at få en mobil bredbåndsforbindelse på 30 Mbps eller mere.

»Regeringen arbejder systematisk for at skabe bedre mobil- og bredbåndsdækning i hele Danmark – det er en vigtig forudsætning for et velfungerende og homogent samfund. Derfor er jeg glad for, at det er lykkedes at få opbakning fra teleforligskredsen til, hvordan vi med den kommende auktion over 1800 MHz-frekvensbåndet forbedrer dækningen i de dårligst stillede områder«, siger energi-, forsynings- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt i pressemeddelelsen.

Læs også: Derfor kommer der ingen data igennem, selv om mobilen viser fuld dækning

Kun udendørsdækning

Selv om dækningskravet i udbuddet kun gælder de 2.183 boliger, sommerhuse og virksomheder, der findes i de 245 områder, forventer ministeriet, at også de omkringliggende områder vil få forbedret mobildækning.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Kravet fra ministeriet lyder på, at brugerne skal opleve en dækning på 30 Mbps download- og 3 Mbps uploadhastighed samt taledækning. Til gengæld gælder kravet kun ‘størstedelen af tiden’ og kun udendørs, fremgår det af et faktaark fra ministeriet.

Læs også: Nu bliver din wifi-router en mobilmast

Derudover fremgår det, at teleselskaberne, der vinder udbuddet ikke behøver dække hvert af de 245 områder helt, men kan nøjes med at dække de mindst fem adresser, der er placeret i hvert område.

Auktionen kan vindes af et eller flere mobilselskaber, oplyser ministeriet. Områderne er opdelt i tre puljer, der kan vindes af hvert sit selskab eller af et og samme mobilselskab.

30 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
29
2. august 2016 kl. 11:28

Vi får åbenbart stadig ingen rimelig mobildækning. Det betyder at små selvstændige skal have to telefoner for vi kan ikke klare os med mobiltelefoner her.</p>
<p>PS: Strøby ligger på Stevns; lige øst for Sjælland

Og så kan det ikke gå stærkt nok med at få skiftet til et teleselskab med Wi-Fi Calling.

Både teleselskabet 3 og Telenor tilbyder Wi-Fi Calling til erhvervskunder - husk at det pt. kræver en nyere iPhone.

28
2. august 2016 kl. 10:56

Vi får åbenbart stadig ingen rimelig mobildækning. Det betyder at små selvstændige skal have to telefoner for vi kan ikke klare os med mobiltelefoner her.

PS: Strøby ligger på Stevns; lige øst for Sjælland

27
29. juli 2016 kl. 18:35

Jeg vil gætte på teknisk forvaltning

Forsøgt i dag - ikke af mig personligt, men en af beboerne på adressen. Tilbagemeldingen var at " det er ikke et problem Teknisk Forvaltning kan tage sig af, henvend dig til din teleudbyder "

FISK !

26
29. juli 2016 kl. 13:00

Johnny, kunne du ikke gøre dig selv den tjeneste at læse Mogens' indlæg mindst en gang til, og når (hvis) du så forstår hvad det er han skriver, så prøv at reflekter over om hvorvidt teleforliget og "bredbåndspuljen" ikke gør mere skade end gavn.

Teleforliget og bredbåndspluljen kunne sikkert skrues bedre sammen, men i min verden så er det lige meget. Det vigtige er, at man ikke skader den frie konkurrence selskaberne imellem. Folk med en anden politisk overbevisning, ser nok ikke på det med de samme briller.

Jeg vil hellere fokusere på de muligheder teknologien giver, og de muligheder som opstår når kommuner og staten holder op med at klynke og i stedet for indgår i en konstruktiv dialog.

24
29. juli 2016 kl. 12:32

Både TDC og Telia kommer med på vognen
...
Wi-Fi calling kræver også en kompatibel telefon (f.eks. en iPhone 5S eller nyere) og et abonnement med adgang til Wi-Fi Calling (pt. kun 3 eller Telenor)
...
VoLTE og Wi-Fi Calling

Kommer, måske, nogle steder ..... Ny telefon og speciel abonnement ..... Telefanternes forkvaklede forsøg på at fastholde et so-last-century paradigme med 8-10 cifre over internettet.

Johnny, kunne du ikke gøre dig selv den tjeneste at læse Mogens' indlæg mindst en gang til, og når (hvis) du så forstår hvad det er han skriver, så prøv at reflekter over om hvorvidt teleforliget og "bredbåndspuljen" ikke gør mere skade end gavn.

23
29. juli 2016 kl. 07:28

Klage til kommunen ?
Er forsøgt, men det lyder ikke til at det er noget der bliver taget seriøst. Er der et specielt sted man kan henvende sig ?

Du kan læse lidt om det samarbejde de har lavet på Fyn i denne artikel: https://www.business.dk/digital/kommuner-hoevler-knaster-for-at-faa-bedre-mobildaekningTeleindustriens egen hjemmeside skriver også lidt om dette samarbejde: https://www.teleindu.dk/byregion-fyn-laver-ens-mastepolitik/

Jeg vil gætte på teknisk forvaltning, men pointen er, at det kommunens folk skal være opmærksom på, hvor der er dårlig mobildækning, så de kan tage dialogen med teleselskaberne.

Det var netop dialogen (og en kontrakt) som har givet markant bedre mobildækning i Vestjylland, og det er et lysende eksempel på, at kommunerne har stor indflydelse til gavn for borgerne, når de holder op med ar brokke sig og i stedet for går konstruktivt til sagen.

22
29. juli 2016 kl. 07:22

Og så kræver det en båndbredde på under 0,1 Mbit/s.</p>
<p>Over vel? ;-)

Nej, de fleste selskaber vil nok gå med livrem og seler og påstå, at Wi-Fi Calling kræver mindst 1 Mbit/s, men 0,1 Mbit/s bør være nok.

Jeg har ikke lige tallet for, hvordan de danske teleselskaber har opsat Wi-Fi Calling, men i det store udland (læs: USA) er mindste kravet for at gennemføre et opkald vha. Wi-Fi Calling i god kvalitet 80 kbps.

21
28. juli 2016 kl. 21:35

Så er der kun én ting og gøre, og det er at vente på, at TT-netværket opgraderer området med LTE800. TT-netværks site i Vester Skjerning er ikke opgraderet med LTE800 endnu, så det er nok derfor du kun fanger et UMTS900 signal.</p>
<p>Jeg troede faktisk området var underlagt TDC 800 MHz licensvilkår, men det ser faktisk ud til at netop det postnummer ikke har fået et dækningskrav... "sur røv" må man sige. Det meste af Fyn er ellers underlagt dækningskravet.</p>
<p>Men husk nu at få klaget til kommunen, så området bliver opprioriteret, når kommunerne og teleselskaberne skal planlægge indsatsen på Fyn.

Jow. Men det der med at vente :-) Og det er korrekt, det er UMTS900 der er aktiv p.t. ( TT) - det varierer ekstremt, og det er mere eller mindre tilfældigt - antenneretning er lidt underordnet. 3G bliver aktivt når jeg kommer op i en vis højde, og det er +4m over rygning. Det sker ikke, fruen i huset lyder ret bestemt :-)

Taledækning er endnu mere sølle, og fastnet/IP har nu været "nede" i 2mdr+ Jo, man ringer, der kommer en tekniker og så virker det - i et par dage.... Så selv fysisk forbindelse er = NEJ

Klage til kommunen ? Er forsøgt, men det lyder ikke til at det er noget der bliver taget seriøst. Er der et specielt sted man kan henvende sig ?

PS : Det er ikke mig der bor der.

19
28. juli 2016 kl. 21:14

Tillader mig lige at svare, og det er ikke sommerhusområder. ( Vi taler her om data )</p>
<p>Mynderup Hestehave, Stenstrup : En Huawei MiFi router med ekstern antennetilslutning, Yagi antenne(r) - ( flere forskellige prøvet ) - der ER forbindelse, men kun yderst begrænset / varierende. 2-8Mbit. Det er blevet værre med mange blade på træerne.
Har både TDC og Telia SIM til MiFi router. TDC er ikke muligt, Telia fungerer som oven.</p>
<p>Net1 : Fungerer ikke.</p>
<p>Kan få stabil 3G med en 6 meter mast på skorstenen.... ( Ikke en option IRL )

Så er der kun én ting og gøre, og det er at vente på, at TT-netværket opgraderer området med LTE800. TT-netværks site i Vester Skjerning er ikke opgraderet med LTE800 endnu, så det er nok derfor du kun fanger et UMTS900 signal.

Jeg troede faktisk området var underlagt TDC 800 MHz licensvilkår, men det ser faktisk ud til at netop det postnummer ikke har fået et dækningskrav... "sur røv" må man sige. Det meste af Fyn er ellers underlagt dækningskravet.

Men husk nu at få klaget til kommunen, så området bliver opprioriteret, når kommunerne og teleselskaberne skal planlægge indsatsen på Fyn.

18
28. juli 2016 kl. 20:54

Netværket sørger selv for at bruge Wi-Fi Calling, hvis forbindelsen via mobilnetværket er for dårlig (manglende eller dårligt signalstyrke).</p>
<p>OK, det hjælper</p>
<p>Men det er ikke en universal-løsning når det ikke er en generel mulighed ( telefoner/udbydere )
Så løsningen er kun halvdød :-)

Ja, på nuværende tidspunkt er det ikke alle teleselskaber, der er med på vognen, men det bliver en standardfeature ligesom VoLTE. Spørgsmålet er blot om det bliver i år eller om det først bliver til næste år at alle teleselskaber er kommet med på vognen.

I øjeblikket er Wi-Fi calling noget man aktivt skal aktivere, men jeg tror godt vi kan regne med, at teleselskaberne automatisk vil slå det til på kompatible telefonen såsnart ved ved at det fungerer uden problemer med VoLTE.

16
28. juli 2016 kl. 20:46

Interessant - hvilket sommerhusområde er der tale om, hvornår testede du, med hvilke teleselskaber og hvilken antenneløsing afprøvede du?

Tillader mig lige at svare, og det er ikke sommerhusområder. ( Vi taler her om data )

Mynderup Hestehave, Stenstrup : En Huawei MiFi router med ekstern antennetilslutning, Yagi antenne(r) - ( flere forskellige prøvet ) - der ER forbindelse, men kun yderst begrænset / varierende. 2-8Mbit. Det er blevet værre med mange blade på træerne. Har både TDC og Telia SIM til MiFi router. TDC er ikke muligt, Telia fungerer som oven.

Net1 : Fungerer ikke.

Kan få stabil 3G med en 6 meter mast på skorstenen.... ( Ikke en option IRL )

15
28. juli 2016 kl. 20:44

Forstår jeg det rigtigt at WIFI calling så kun vil fungere hvis man har WIFI via samme udbyder som man har mobil-abo hos ?
Den forståelse havde jeg ikke.</p>
<p>Men hvis ja : Så er konceptet da 100% dødt.

Nej, Wi-Fi calling kræver blot Wi-Fi og det er lige meget om det er fra Net-1, McDonalds eller Gamle Ole på hjørnet. Der er intet krav om, at man skal have Wi-Fi og mobilabonnement hos samme selskab.

Om internetforbindelsen leveres via ADSL, fiber, mobilbredbånd, coax eller what ever er sådan set lige meget sålænge det er muligt at lave en VPN forbindelse med en rimelig latency. Og så kræver det en båndbredde på under 0,1 Mbit/s.

Wi-Fi calling kræver også en kompatibel telefon (f.eks. en iPhone 5S eller nyere) og et abonnement med adgang til Wi-Fi Calling (pt. kun 3 eller Telenor).

I prakis: MAn køber en iPhone hos Telenor, slår Wi-Fi calling til i menuen på telefonen, og så kan man bruge Wi-Fi calling såsnart man er forbundet til et vilkårligt Wi-Fi adgangspunkt. Netværket sørger selv for at bruge Wi-Fi Calling, hvis forbindelsen via mobilnetværket er for dårlig (manglende eller dårligt signalstyrke).

14
28. juli 2016 kl. 20:35

Lad os lige få slået fast at hverken Yousee Mobil, 3 eller Telenor udbydere hverken WiFi calling eller VoLte lige nu. De har hos TDC tidligere meldt id med en forventet levering omkring juni, men har ikke en dato endnu.

Ah, du skal vidst lige checke lidt op på dine oplysninger. 3 har kørt med Wi-FI Calling siden slutningen af marts, og Telenor lancerede det fornylig. Telenor har endvidere også VoLTE, mens 3s kunder må vente til 4. kvartal med VoLTE.

Dertil skal vi også være opmærksomme på, at de kun tester i øjeblikket og det med løsninger, der kun dækker egne abonnementer.

Det er korrekt, at det kun er teleselskabernes egne abonnementer og ikke serviceprovidere, der kan benytte Wi-Fi calling i øjeblikket, men det andet er altså forkert.

4G via en retningsbestemt antenne eller i brændpunktet på en parabol er altså heller ikke en mulighed i hele landet. (Jeg har selv testet det i et sommerhus)</p>
<p>Hvis der ikke er et signal, hjælper det ikke at forsøge at booste det.</p>
<p>Det er langt fra hele DK, der pt er dækket af 4G.</p>
<p>Ret meget er dækket af 3G og en hel del af 3G turbo.

Interessant - hvilket sommerhusområde er der tale om, hvornår testede du, med hvilke teleselskaber og hvilken antenneløsing afprøvede du?

Mht. 3G og 4G så skal du nok også lige checke op på dine informationer igen. Dækningen på 4G er efterhånden lige så finmasket som 3G på TDCs netværk, hvis ikke bedre. TT-netværket har også snart en 4G dækning på højde med 3G de fleste steder.

12
28. juli 2016 kl. 19:20

Lad os lige få slået fast at hverken Yousee Mobil, 3 eller Telenor udbydere hverken WiFi calling eller VoLte lige nu. De har hos TDC tidligere meldt id med en forventet levering omkring juni, men har ikke en dato endnu.

Dertil skal vi også være opmærksomme på, at de kun tester i øjeblikket og det med løsninger, der kun dækker egne abonnementer.

Om der bliver mulighed for andre udbydere på samme WiFi setup, vil tiden vise.

4G via en retningsbestemt antenne eller i brændpunktet på en parabol er altså heller ikke en mulighed i hele landet. (Jeg har selv testet det i et sommerhus)

Hvis der ikke er et signal, hjælper det ikke at forsøge at booste det.

Det er langt fra hele DK, der pt er dækket af 4G.

Ret meget er dækket af 3G og en hel del af 3G turbo.

11
28. juli 2016 kl. 19:08

Jah, WiFi calling er ikke "bare lige" - det virker kun med et begrænset antal telefoner.</p>
<p>Så man skal lige have WIFI dækning og adgang OG den rigtige telefon OG en udbyder der understøtter det. FNYS !

Ja, det er en reel anke ved teknologien på nuværende tidspunkt, men det skal nok ændre sig. Både TDC og Telia kommer med på vognen og antallet af mobiltelefoner med både VoLTE og Wi-Fi Calling vil kun gå én vej over de næste måneder/år.

Vi skal se muligheder i stedet for problemer.

10
28. juli 2016 kl. 19:06

Hvis der er dårlig dækning, så etablerer man "lige" WiFi calling via mobilt bredbånd - god dag mand økseskaft.</p>
<p>Og hvor er det patetisk at høre telefanternes stik-i-rend-dreng blive ved med at vrøvle om WiFi calling, for hvorfor i alverden skal man egentlig bruge telefanterne i forbindelse med VOIP - hvis de alligevel ikke kan levere varen, hvorfor så overhovedet blande dem ind i sagen.

Nu er jeg godt nok kun stik-i-rend-dreng for kæresten, når jeg skal hente mælk i Rema100, men hvad er det, som er patetisk Christian?

Er det patetisk, at fortælle folk om Wi-Fi Calling – en teknisk løsning, som vil give titusindevis af danskere en bedre oplevelse, når de bruger deres mobiltelefon i områder med svag signal eller i huse, der er tæt på radiotætte?

Suk, suk, suk - jeg skal besøge Jens, så må jeg hellere sørge for at jeg har et SIM kort fra TDC, og når jeg så i næste uge skal besøge Hans, så skal jeg have et SIM kort fra 3, og sandelig, så skal jeg have et SIM kort fra Telenor når jeg besøger Niels om 2 uger - for ikke at tale om jeg også hellere bør have et abonnement hos Net1, hvis jeg opholder mig et sted hvor der ikke er nogen der dækker.</p>
<p>Det giver jo ingen mening at du bliver ved med at komme med den om folk bare skal shoppe rundt - og på forhånd finde ud af hvem der (måske) dækker et givent sted.

Hvorfor også shoppe, så de er langt de fleste områder slet ingen forskel er i mobildækningen?

Der er reelt set kun to landsdækkende mobilnetværk i Danmark, og det er TDC og TT-netværk. Teleselskabet 3 har ikke en dækning, som overhovedet kan sammenlignes med de to andre, og den udbygning som 3 foretager, er fortrinsvis på mobilsites, hvor TT-netværket i forvejen har udstyr. Dvs. når 3 sætter en ny mobilmast op, så hjælper det ofte ikke på problematikken med dårlig mobildækning, da de dækkede områder ofte allerede er dækket af TT-netværk og/eller TDC.

Som Ing.dk skrev i dag, så er der i Nordjylland fundet omkring 60 områder, hvor der ikke er tilstrækkelig mobildækning på mindst to mobilselskaber. Der skal man lige huske definitionen, af målingen, og hvordan de er kommet frem til tallene – benytter man en retningsbestemt 4G antenne i et par meters højde, så er der ikke længere tale om 60 områder.

Læs selv artiklen: https://ing.dk/artikel/unik-maaling-mobildaekning-paa-hver-eneste-landevej-nordjylland-185709

Men hvis vi helt ukritisk tager udgangspunkt i rapportens tal for Region Nordjylland, og siger at der er et tilsvarende antal problematisk områder i resten af landets regioner, så er der tale om 300 områder i Danmark med dårlig mobildækning.

TDC alene sætter cirka 80 mobilmaster op i år, og en god del af disse mobilmaster dækker områder, hvor TDCs radiodækning er svag. Ja, der findes områder med svag mobildækning, men der bliver færre og færre områder for hver dag der går.

Samtidig er landets kommuner endelig kommet på banen og begyndt at interesser sig for mobildækningen, så fremtiden ser ganske lys ud. På Djursland, på Fyn og hele region Sjælland har sat projekter i søen, der skal skaffe bedre mobildækning ved f.eks. at etablere passiv infrastruktur i samarbejde med mobilselskaberne.

I den forbindelse kan jeg da lige fortælle en lille historie fra det Vestjyske. Historien er om Holstebro kommune, som er én af de seks midt og vestjyske kommuner, der har ingået en mobilaftale med Telenor. Som del af mobilaftalen har hver af de seks kommuner fået lovning på mobildækning i en række specifikke områder, hvilket allerede har givet markant bedre mobildækning i flere små byer samt oplandet omkring disse.

Holstebro kommune har også fået bedre mobildækning, men derudover har kommunen en option på at sætte to mobilmaster op, hvorpå Telenor er forpligtet til at opsætte udstyr i kontraktperioden. Kommunen skal betale for etableringen af masten samt betale for et radiolink. Radiolinket koster omkring 10.000 kroner om året og en mobilmast koster omkring 1.000.000 kroner at etablere.

Men tænk dig – Holstebro kommune kunne kun finde ét område, hvor de mente at det var forsvarligt, at opsætte en mobilmast for kommunens penge. Telenor havde ellers været så finke at udpege 15 områder, hvor de selv mente, at deres mobildækning kunne forbedres.

Det var så historien om Holstebro kommune, som droppede et stort anlagt forsøgt med telemedicin, fordi mobildækningen efter kommunens mening på daværende tidspunkt var for dårlig. Her 2,5 år senere er mobildækningen pludselig så god, at kommunens ikke ønsker at forbedre mobildækningen... og så er TT-netværket endda slet ikke opgraderet med 4G LTE overalt i kommunen endnu - det sker først i løbet af de næste par år.

Lemvig og Struer kommuner er i den forbindelsen heller ikke et hak bedre end Holstebro kommune, men de nysgerrige kan læse mere om det droppede telemedicin projekt her:https://www.version2.dk/artikel/manglende-internetdaekning-stopper-nyt-telemedicinprojekt-55301

..... til september...</p>
<p>Ja ja, og til jul så får jeg julegaver!

Ja, Rom blev ikke bygget på én dag, og der er sikkert flere sites i området, som bliver opgraderet. TT-netværket er stadigvæk i gang med en konsoliderings/opgraderingsfase, hvorimod TDC og 3 er i gang med en udbygning.

Min pointe var mere, at det bliver gjort noget ved de konkrete problemer, som du omtalte.

Jeg ved udmærket hvad Skywire laver, men derfra og til at tro at træerne gror ind i himlen er der langt.

Man skal ikke tro på at træerne gror ind i himlen, men de små WISPs viser jo netop, at det godt kan lade sig gøre at levere trådløst bredbånd i høj hastighed til en fair pris – og på rene markedsvilkår.

Lige som en sidebemærkning kan jeg da fortælle, at Skywire også mener at Wi-Fi Calling er en genial teknisk løsning. Selskabet bruger aktivt muligheden for Wi-Fi calling i deres markedsføring.

8
28. juli 2016 kl. 18:04

Så der er intet sket i 20 år. Og det gør der nok heller ikke de næste 10 år.</p>
<p>Mine tilbagemeldinger er, at der er samme problem mange andre steder. Hvor mange ved jeg ikke.</p>
<p>Men jeg tror, at man mange befolkede steder end ikke har en stabil forbindelse til mobiltelefoni. Og der er som i Rågeleje ikke udsigt til forbedringer uanset lavere frekvensbånd. For kun små lokale celler vil kunne hjælpe.

Netop.

Bare her på Sydfyn har jeg personligt kendskab til :

Kronborgvej, Håstrup : INGEN dækning, heller ikke udendørs i hovedhøjde (TDC/TT) Profitgyden og omegn, Diernæs : dækning i hovedhøjde, udendørs hvis man står helt stille bestemte steder (TDC/TT) Mynderup Hestehave, Stenstrup : INGEN dækning, heller ikke udendørs i hovedhøjde (TDC) - Bestemte steder TT dækning, hvis man står stille.

7
28. juli 2016 kl. 16:49

Ja, det er fuldt ud muligt, at benytte Wi-Fi calling via mobilt bredbånd eller en halvsløj ADSL forbindelse.
Kravene til forbindelsen er ganske moderate, og det er muligt at benytte f.eks. fast mobilt bredbånd fra Net-1 og Wi-Fi calling fra 3.

Hvis der er dårlig dækning, så etablerer man "lige" WiFi calling via mobilt bredbånd - god dag mand økseskaft.

Hvorfor i alverden skal man egentlig bruge telefanterne i forbindelse med VOIP - hvis de alligevel ikke kan levere varen, hvorfor så overhovedet blande dem ind i sagen.

Det er det der er, eller snart vil blive, en af de store trusler for de gamle selskaber, de tror at folk synes det er åh-så-smart at benytte sig af 8 cifrede numre, i stedet for noget lidt mere i overensstemmelse med dette århundrede - desværre mener det officielle Danmark at man stadig skal putte penge i disse bagstræberiske foretagender.

Og hvis du så i øvrigt læste hvad Mogens skrev, så var det, at fordi der ligger en fiber i vejen, hvortil nøglen er smidt væk, så har området per definition god dækning, trods det modsatte er tilfældet, hvorfor udviklingen sættes i stå.

Det er sikkert områder med kapacitetsudfordringer, og det komme vi ikke uden om, hverken i dag eller i morgen. Men det er ikke det samme, som det er et problemet over hele landet.

Problemet er bare, ligegyldigt hvordan du end vender og drejer den, så er der altså en ret beskeden kapacitet når vi taler om overførsel af data via radio - især når man skal dele med andre på noget der ikke er retningsbestemt.

Den klagesang du kommer med er ofte forbehold ét selskab i ét bestemt geografisk område, og så må man jo bare finde det selskab, der leverer varen.

Suk, suk, suk - jeg skal besøge Jens, så må jeg hellere sørge for at jeg har et SIM kort fra TDC, og når jeg så i næste uge skal besøge Hans, så skal jeg have et SIM kort fra 3, og sandelig, så skal jeg have et SIM kort fra Telenor når jeg besøger Niels om 2 uger - for ikke at tale om jeg også hellere bør have et abonnement hos Net1, hvis jeg opholder mig et sted hvor der ikke er nogen der dækker.

Det giver jo ingen mening at du bliver ved med at komme med den om folk bare skal shoppe rundt - og på forhånd finde ud af hvem der (måske) dækker et givent sted.

..... til september...

Ja ja, og til jul så får jeg julegaver!

Trådløs kommunikation kan sagens erstatte store dele af vores kablede infrastruktur, hvis det gøres klogt. Christian, jeg synes du skal følge lidt med I, hvad Skywire går og laver på Langeland.</p>
<p>Det er spændende at følge, hvordan langelænderne nu kan få (garanteret) 75/75 Mbit/s leveret via en trådløs forbindelse på rene markedsvilkår helt uden statsstøtte.

Jeg ved udmærket hvad Skywire laver, men derfra og til at tro at træerne gror ind i himlen er der langt.

6
28. juli 2016 kl. 15:17

@johnny</p>
<p>Problemet er, at du ikke helt forstår fysikken i radioudbredelse.</p>
<p>Det er sjældent afstand til masten, der er problemet. Det er derimod skyggeområder pga. landskabet.</p>
<p>Det betyder, at dækningen beror på indirekte signaler, som kan svinge i intensitet og retning med vejret. Så hjælper det ikke med en retningsbestemt antenne. Så hjælper det ikke at komme 10 meter op. Det siger teorien. Og det bekræfter mine egne simple forsøg.</p>
<p>Rågeleje centrum ligger i en ådal, og alle operatører bruger den meget høje mast ved Vejby Strand, der kun er ca 2 km væk . Men bakkerne vest for Rågeleje giver så dårlig dækning, at man tit får beskeden "velkommen til Sverige", selv om Sverige ligger 30 km væk.</p>
<p>Det er måske 50-100 sommerhuse, der ofte ikke kan ringe. Men mange hundrede strandgæster på en god sommerdag.</p>
<p>TDC havde for mange år siden en plan om en mast nær den tidligere telefonboks og restaurant Søstjernen.</p>
<p>Men der er aldrig sket noget.</p>
<p>Det eneste, der vil hjælpe" er en lokal mast, som ikke behøver at være så høj og dominerende. Den behøver vel ikke koste meget mere end etablering og drift af den tidligere telefonboks.</p>
<p>Men ingen af operatørerne vil gøre det. For de hjælper jo kun egne kunder, og det bliver sikkert næsten N gange dyrere, hvis N operatører skal bruge den.</p>
<p>Så der er intet sket i 20 år. Og det gør der nok heller ikke de næste 10 år.</p>
<p>

Mogens, jeg forstår udemærket problemet med skyggeområder, men det er er fåtal af områder i Danmark, hvor der er så store problemer med mobildækningen.

Så sent som i dag har Ing.dk omtalt en af de mest grundige uvildige undersøgelser af mobildækningen i Nordjylland, og der er generelt set fremragende mobildækning i "udkantsdanmark".https://ing.dk/artikel/unik-maaling-mobildaekning-paa-hver-eneste-landevej-nordjylland-185709En undersøgelse som dog har en del kritiske mangler, men det er en anden diskussion...

Men du kan ikke tage en afgrænset eksempel som Rågeleje, og så konkludere at mobildækningen over hele landet er elendig. Generelt er mobildækningen fremragende i Danmark.

Løsningen i Rågeleje kan nok kun løses ved at opsætte en ny mast, hvis forholdene er, som du beskriver.

Men så må kommunen gøre, som de har gjort i f.eks. Lemvig kommune, hvor Telenor i øjeblikket er i gang med at opsætte en ny mobilmast ved sommerhusområdet ved Gjellerodde. Sommerhusområdet Gjellerodde er nemlig også plaget af problemerne med "skyggeområder" pga. geografien.

Mobilmasten på Gjellerodde er kun blevet etableret, fordi kommunen sammen med 5 andre Vestjyske kommuner har lavet en aftale med Telenor. Men det gør nok ikke sommerhusejerne, der også har mulighed for fiber, mindre kede af det, og så sparede Lemvig kommune også en del penge på aftalen.

Ligeledes bliver den lille snotklat-størrelse flække, Hoager, dækket i Holstebro kommune under samme aftale.

Mine tilbagemeldinger er, at der er samme problem mange andre steder. Hvor mange ved jeg ikke.</p>
<p>Men jeg tror, at man mange befolkede steder end ikke har en stabil forbindelse til mobiltelefoni. Og der er som i Rågeleje ikke udsigt til forbedringer uanset lavere frekvensbånd. For kun små lokale celler vil kunne hjælpe.

Der kan sikkert findes en håndfuld områder, hvor mobildækningen ikke er perfekt, og hvor det ikke vil hjælpe synderlig med en ekstern retningsbestemt antenne.

Men antallet af områder er meget begrænset, og hullerne bliver til stadighed færre og færre. Jeg udtaler mig helst skråsikkert om det vestjyske, da jeg kan hele historikken i hovedet, og herovre i det vindblæste Vestjylland kan de større huller i mobilnettene efterhånden tælles på en hånd. For blot nogle få år siden var der over 25 større mobilhuller. En lignede tendens ses over hele landet.

Næste udfordring bliver indendørs mobildækning, som kun kan afhjælpes med små celler eller Wi-Fi Calling. Specielt sidst nævnte teknologi bliver stort - rigtig stort - i de kommende år.

5
28. juli 2016 kl. 14:33

Sludder og vrøvl. Der er nogle få steder i landet, hvor man pga. geografiske forhold kan have udfordringer med mobildækningen, men det er altså et fåtal af området og ganske få husstande.
En retningsbestemt antenne på taget, og så er der fast 4G mobilt bredbånd langt de fleste steder i landet

@johnny

Problemet er, at du ikke helt forstår fysikken i radioudbredelse.

Det er sjældent afstand til masten, der er problemet. Det er derimod skyggeområder pga. landskabet.

Det betyder, at dækningen beror på indirekte signaler, som kan svinge i intensitet og retning med vejret. Så hjælper det ikke med en retningsbestemt antenne. Så hjælper det ikke at komme 10 meter op. Det siger teorien. Og det bekræfter mine egne simple forsøg.

Rågeleje centrum ligger i en ådal, og alle operatører bruger den meget høje mast ved Vejby Strand, der kun er ca 2 km væk . Men bakkerne vest for Rågeleje giver så dårlig dækning, at man tit får beskeden "velkommen til Sverige", selv om Sverige ligger 30 km væk.

Det er måske 50-100 sommerhuse, der ofte ikke kan ringe. Men mange hundrede strandgæster på en god sommerdag.

TDC havde for mange år siden en plan om en mast nær den tidligere telefonboks og restaurant Søstjernen.

Men der er aldrig sket noget.

Det eneste, der vil hjælpe" er en lokal mast, som ikke behøver at være så høj og dominerende. Den behøver vel ikke koste meget mere end etablering og drift af den tidligere telefonboks.

Men ingen af operatørerne vil gøre det. For de hjælper jo kun egne kunder, og det bliver sikkert næsten N gange dyrere, hvis N operatører skal bruge den.

Så der er intet sket i 20 år. Og det gør der nok heller ikke de næste 10 år.

Mine tilbagemeldinger er, at der er samme problem mange andre steder. Hvor mange ved jeg ikke.

Men jeg tror, at man mange befolkede steder end ikke har en stabil forbindelse til mobiltelefoni. Og der er som i Rågeleje ikke udsigt til forbedringer uanset lavere frekvensbånd. For kun små lokale celler vil kunne hjælpe.

4
28. juli 2016 kl. 13:22

Mogens, hvorfor bruger du så ikke lige 2 minutter på at forklare dine kære gæster omkring muligheden for Wi-Fi calling? Der er allerede nu selskaber (Telenor og 3), som tilbyder Wi-Fi calling.</p>
<p>Nåeh ja, og hvordan skal den WiFi forbindelse så lige etableres - ved hjælp af en 3/4G forbindelse måske?</p>
<p>Suk.

Hvad er der at sukke over?

Ja, det er fuldt ud muligt, at benytte Wi-Fi calling via mobilt bredbånd eller en halvsløj ADSL forbindelse. Kravene til forbindelsen er ganske moderate, og det er muligt at benytte f.eks. fast mobilt bredbånd fra Net-1 og Wi-Fi calling fra 3.

Ja ja, blah, blah, blah, nålen kører i samme rille.</p>
<p>Du tror bare at der er ubegrænset kapacitet, men sådan hænger det slet ikke sammen i den virkelige verden.</p>
<p>Eksempelvis her i Liseleje, der kan man såmænd godt (nogle steder, hvis man står på tæer) bruge en 3/4G forbindelse, og det kan også fungere fint med en 3/4G router - i hverdage uden for ferieperioden, men hvis der så er gæster i alle de små huse, og det er kedeligt vejr, så bliver det i praksis ubrugeligt.</p>
<p>Mobilnettet er fint, når man er mobil, men det vil aldrig kunne erstatte faste forbindelser!

Nej, Christian jeg tror ikke, der er ubegrænset kapacitet, så lad nu være med at lægge ord i munden på mig - vi har været der et par gange før!!! Men vi skal heller ikke gøre virkeligheden mere sort og mørk end den reelt er.

Det er sikkert områder med kapacitetsudfordringer, og det komme vi ikke uden om, hverken i dag eller i morgen. Men det er ikke det samme, som det er et problemet over hele landet.

Den klagesang du kommer med er ofte forbehold ét selskab i ét bestemt geografisk område, og så må man jo bare finde det selskab, der leverer varen.

Til almen info kan jeg da fortælle at TT-netværket refarmer en del af 2100 MHz frekvensbåndet til 4G i Liseleje til september - mange andre sommerhusområder har allerede fået refarmet 2100 MHz før sommerferien.

Jo flere mobilmaster som bliver opgraderet til 4G, jo mindre bliver problemet med overbelastning, og så er der altså også en markant forskel mellem den kapacitet de enkelte mobilselskaber har tilrådighed i sommerhusområderne.

Den gode nyhed er, at mobilselskaberne nu for alvor er begyndt at refarme eksisterende spektrum til 4G og lidt længere ude i fremtiden spørger LTE-U, som for alvor vil kunne gøre noget ved kapacitetsproblemerne i nogle bestemte områder af landet.

Trådløs kommunikation kan sagens erstatte store dele af vores kablede infrastruktur, hvis det gøres klogt. Christian, jeg synes du skal følge lidt med I, hvad Skywire går og laver på Langeland.

Det er spændende at følge, hvordan langelænderne nu kan få (garanteret) 75/75 Mbit/s leveret via en trådløs forbindelse på rene markedsvilkår helt uden statsstøtte.

3
28. juli 2016 kl. 12:56

Mogens, hvorfor bruger du så ikke lige 2 minutter på at forklare dine kære gæster omkring muligheden for Wi-Fi calling? Der er allerede nu selskaber (Telenor og 3), som tilbyder Wi-Fi calling.

Nåeh ja, og hvordan skal den WiFi forbindelse så lige etableres - ved hjælp af en 3/4G forbindelse måske?

Suk.

Sludder og vrøvl. Der er nogle få steder i landet, hvor man pga. geografiske forhold kan have udfordringer med mobildækningen, men det er altså et fåtal af området og ganske få husstande.
En retningsbestemt antenne på taget, og så er der fast 4G mobilt bredbånd langt de fleste steder i landet.

Ja ja, blah, blah, blah, nålen kører i samme rille.

Du tror bare at der er ubegrænset kapacitet, men sådan hænger det slet ikke sammen i den virkelige verden.

Eksempelvis her i Liseleje, der kan man såmænd godt (nogle steder, hvis man står på tæer) bruge en 3/4G forbindelse, og det kan også fungere fint med en 3/4G router - i hverdage uden for ferieperioden, men hvis der så er gæster i alle de små huse, og det er kedeligt vejr, så bliver det i praksis ubrugeligt.

Mobilnettet er fint, når man er mobil, men det vil aldrig kunne erstatte faste forbindelser!

2
28. juli 2016 kl. 12:39

Så logikken i den danske politik er, at man ikke har brug for mobildækning, hvis der ligger en fiber ude i vejen. Det må jeg så sige til mine gæster, der forgæves forsøger at bruge deres mobiltelefon. De tror mig nok ikke. Jeg ser allerede det fjerne blik i deres øjne for mig. Og så vil de sige: ”Tror du ikke det kommer med konkurrencen”. Jeg vil så svare, at alle bruger de samme master i området, og dækningen bliver derfor ikke bedre. Jeg vil måske også forklare noget om radioudbredelse i bakket terræn ved inversion i atmosfæren. Og så er de stået helt af.

Mogens, hvorfor bruger du så ikke lige 2 minutter på at forklare dine kære gæster omkring muligheden for Wi-Fi calling? Der er allerede nu selskaber (Telenor og 3), som tilbyder Wi-Fi calling.

Støtten til bredbånd på 200 millioner via fastnet rækker ikke langt med den måde, som det er tilrettelagt på. Og undskyldningen med, at resten bare kan bruge mobil, holder ikke. For der er rigtig mange lokale steder, hvor der både er problemer med bredbånd via fastnet og mobil.

Sludder og vrøvl. Der er nogle få steder i landet, hvor man pga. geografiske forhold kan have udfordringer med mobildækningen, men det er altså et fåtal af området og ganske få husstande. En retningsbestemt antenne på taget, og så er der fast 4G mobilt bredbånd langt de fleste steder i landet.

Dertil skal det bemærkes, at de små WISP's har fået god vind i sejlene, og de dækker i mange af disse sommerhus/landområder, hvor der tidligere var problemer med at få hurtigt internet.

Og så nævner du lige områder ved Tisvilde, som har været i pressen flere gange. Ja, det er korrekt, at der har været problemer med mobildækningen omkring Tisvilde leje i mange, mange, mange år, men det hører også med til historien, at den dårlige mobildækning ikke skyldes manglende vilje fra teleselskabernes side til at bruge penge i området. Det er ikke pænt at påpege et problemområde, når problemet var/er lokal modstand.

Problemet i Tisvilde skyldes helt og holdent lokale forhold såsom beboere og kommunalpolitikere, der har sat en kæp i hjulet for en forbedret mobildækning.

1
30. juni 2016 kl. 10:49

De nye pligtdækningsadresser ses f. eks. her:

https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=1MzP924T0wQNxXMEM4O5J2592hwM

Vi er vel 15 sommerhuse på Parcelgårdsvej i Rågeleje, som har store problemer med dækningen for mobiltelefoni, og i mange perioder kan man slet ikke få adgang til data via mobilen. Problemet findes flere steder ved den kuperede del af Sjællands nordkyst, og områder ved Tisvilde har f. eks. tidligere været showcases i pressen.

Men i de nye krav er der ikke en eneste adresse ved Nordkysten. Det er sandsynligvis fordi NESA i sin tid lagde fiber ned i vejene, da de lagde el-lufledninger på vejene om til jordkabler. Det har stort set ingen udnyttet. Det er dyrt, at få ny stikledning med fiber, og TDC solgte det i mange år kun sammen med TV-pakker efter købet af DONGs net (DONG overtog jo NESA).

Så logikken i den danske politik er, at man ikke har brug for mobildækning, hvis der ligger en fiber ude i vejen. Det må jeg så sige til mine gæster, der forgæves forsøger at bruge deres mobiltelefon. De tror mig nok ikke. Jeg ser allerede det fjerne blik i deres øjne for mig. Og så vil de sige: ”Tror du ikke det kommer med konkurrencen”. Jeg vil så svare, at alle bruger de samme master i området, og dækningen bliver derfor ikke bedre. Jeg vil måske også forklare noget om radioudbredelse i bakket terræn ved inversion i atmosfæren. Og så er de stået helt af.

Sandheden er, at den samlede mobildækning kan blive ringere med de nye krav.

For hvis en udbyder absolut skal dække 2200 adresser vil det påvirke celleudlægningen med et givet antal master på en sådan måde, at der med stor sandsynlighed opstår huller andre steder. Det bliver altså ringere for mange af de resterende 3 millioner adresser.

Det eneste, som gør mobildækningen samlet bedre, er langt flere fysiske master. Måske 4 gange flere uden for byzoner, hvis det skal batte. Og det har mobiloperatørerne ikke råd til. Der vil sandsynligvis ikke komme flere master uden for byområder de næste 10 år.

Man bliver nødt til at indse, at mobildækning af alle er teknisk/økonomisk umuligt. Især er det umuligt at sikre alle dataadgang hele tiden. Og en målsætning om, at mobil kun skal dække der, hvor der ikke er anden form for teoretisk bredbåndsadgang via fastnet, er sagt lige ud en ren molbohistorie.

Politikken bør i stedet være, at alle skal have en fastnetadgang med tilstrækkelig kapacitet til, at man kan være med i det digitale samfund 24/7.

Mobil kan ikke bruges som alibi for ikke at sætte sig dette mål, og mobil skal selvfølgelig selvstændigt dække bedst muligt. Det er som sagt en ren molbohistorie, at jeg ikke kan bruge en mobiltelefon, når jeg befinder mig på en vej, hvor der f.eks. er lagt fiber.

Ingen tør sige det lige ud til politikerne, som derfor ikke kan få iværksat en mere direkte og håndfast politik, hvor forsyningssikkerheden beror alene på fastnet, mens den bedst mulige mobildækning selvfølgelig stadig skal være et mål. Det er to forskellige ting, som kun kan blandes sammen i en molbohistorie.

Støtten til bredbånd på 200 millioner via fastnet rækker ikke langt med den måde, som det er tilrettelagt på. Og undskyldningen med, at resten bare kan bruge mobil, holder ikke. For der er rigtig mange lokale steder, hvor der både er problemer med bredbånd via fastnet og mobil.

Og det er ikke kun langt ude på landet, som politikerne tror. Slet ikke.

Som politikken er nu, vil disse problemområder, der ikke er med i det digitale Danmark, stadig eksistere om 10 år. Der vil være måske 50.000, der slet ikke kan få en brugbar bredbåndsforbindelse. Og der vil stadig være mange områder, hvor mobiltelefonen ikke virker hele tiden.

Man har blandet to forskellige ting sammen – mobilnet og fastnet. Resultatet er, at de begge bliver ringere.

Og så mangler Energiministeren at belyse præcis hvordan de 2.200 adresser er udvalgt. Men det tør han nok ikke. For så bliver molbohistorien mere tydelig.