219 Fluence-ejere vinker farvel til batteriskifte - nu har de en almindelig elbil

Illustration: Lars Refn

Kun et meget lille antal bilister bliver berørt af Better Place-konkursen.

I sin levetid formåede Better Place nemlig kun at lange 219 Renault Fluence Z.E.-biler over disken på almindelige vilkår – resten af de mere end 500 Fluence-biler, som er indregistreret i Danmark, er enten Better Places egne biler eller forhandlerbiler.

De 219 Fluence-ejere kan se frem til at køre videre med deres elbiler næsten som om intet var hændt. Renault vil nemlig tilbyde Fluence-ejerne en batterileje-aftale gennem Renault til erstatning for det hidtidige Better Place-abonnement.


Det betyder, at Fluence-ejerne i fremtiden vil blive betjent på samme niveau som de nuværende Renault-kunder som har købt en Renault-elbil i andet regi end Better Place og med fast batteri. .

Dermed undgår Fluence-ejerne at brænde inde med en elbil til 207.000 kroner uden det batteri, som de hidtil havde lejet hos Better Place. I den situation ville de ulykkelige ejere ikke have andet valg end at sælge deres batteriløse elbil på brugtvognsmarkedet til en brøkdel af nyprisen.

Men de danske Fluence-ejere må med nogen sandsynlighed se frem til et mere konventionelt elbil-ejerskab, hvor man ikke længere vil have adgang til de 18 batteriskifte-stationer som Better Place indtil videre har opført.

På den helt korte bane vil batteriskiftestationerne fortsat holde åbent, men det er mere end tvivlsomt, om konkursboet vil kunne finde en køber, som vil overtage ansvaret for – og driften af - batteriskiftestationerne med henblik på at betjene en samlet bestand af 219 Fluence-biler med udskifteligt batteri. Det mest sandsynlige er derfor, at batteriskiftestationerne vil lukke.

Better Places infrastruktur af ladestandere på offentlige lokaliteter såvel som ved private hjem vil derfor med stor sandsynlighed blive overtaget af en anden virksomhed.

Dermed bliver tabet efter Better Place-konkursen såre begrænset blandt helt almindelige bilejere.

Til gengæld kan aktører som Dong Energy notere et tab på 200 mio. kr., og internationale investorer må inkassere tab, som ifølge flere medier bliver opgjort til ca. 5 mia. kr. Et tab, der skal sættes i relation til det samlede salg af elbiler i Better Place-regi på ca. 2.000 elbiler.

Emner : Elbiler
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Dermed undgår Fluence-ejerne at brænde inde med en elbil til 207.000 kroner uden det batteri, som de hidtil havde lejet hos Better Place. I den situation ville de ulykkelige ejere ikke have andet valg end at sælge deres batteriløse elbil på

Det var vel mulig at finde et selskab der kunne stykke en batteripakke sammen til en rimelig pris?

  • 4
  • 2

Det bliver spændende at se, hvad forbrugerstyrelsen siger til det. Bilen er vel købt af Renault, ikke bare som en elbil, men som en elbil med mulighed for batteriskift. Måske har ejerne ret til at få erstatning, når produktet ikke lever op til forudsætningerne mere?

  • 3
  • 5

Ejerne får næppe en krone ud af konkursboet. Selv hvis de har købt bilen direkte af Renault, så tvivler jeg stærkt på at købsaftalen indebærer at Renault kan holdes ansvarlig for at infrastrukturen lukker. Det er vel heller ikke rimeligt? Hvis nu Renault havde drevet infrastrukturen og solgt en samlet pakke, så var det måske noget andet.

  • 3
  • 0

Jeg har ikke forstand på jura, men jeg synes, at Renault har et ansvar. Renault valgte selv at samarbejde med Better Place og investere penge i batteriskifteteknologien og derefter sælge et produkt til kunderne som en samlet pakke, hvor man ikke kunne fravælge Better Place. Better Place var ikke bare et tilkøbsprodukt til bilen, som var det ekstraudstyr.

  • 2
  • 0

Jeg tvivler meget på at kunderne får en gratis løsning. Batterier til elbiler koster en formue... og nogen skal betale.

Der er også noget der hedder afgifter, skat, moms, typegodkendelser etc.

Det bedste ejerne kan ønske sig, er nok et tilbud om at aflevere bilen, mod et fradrag for antal kørte km.

  • 4
  • 0

Batterier til elbiler koster en formue.

Det var vel mulig at finde et selskab der kunne stykke en batteripakke sammen til en rimelig pris?

Cellerne til en batteripakke på 22 kWh koster ca. 64 000 kr. jf http://wh.newelectric.nl/proddetail.php?pr... udregnet fra 115 celler á 74 €. Altså hvis man køber som privat-person, ikke køber ind til mange biler ad gangen eller hvad der nu kan give et nedslag i stykprisen.

(Udover cellerne, skal der så bolte, møtrikker og metaltroppe til at forbinde dem indbyrdes i serie, en metalkasse, noget isolering og et stik der passer til bilen, samt måske lidt elektronik og varmelegemer.)

Bare for at kvantificere hvor meget "en formue" lige er i dag ;-)

  • 3
  • 0

Jeg har ikke forstand på jura, men jeg synes, at Renault har et ansvar. Renault valgte selv at samarbejde med Better Place og investere penge i batteriskifteteknologien

Nej, Agassi spurgte om han kunne få en specialudgave til batteriskiftestationer når han lagde en ordre på 100.000 styk til levering over 4 år, det gik Renault med til, Renault lavede tilmed Zoe som batteriskiftemodel, det store flade batteri ses på nogle af de gamle film, men den blev alt for dyr til at de turde sætte den i produktion.

Renault har taget imod en specialordre, og Renault har leveret alle de biler som Better Place kunne aftage, der kan ikke være noget at komme efter.

  • 3
  • 1

Det helt projekt med dyre batterier og skiftestationer er jo så indlysende ikke nær så brugervenligt som en god benzinbil med katalysator.

El-biler og batterier er så himmelråbende dyrere end almindelige biler. Statstilskud (= ingen afgift) skal jo tages fra andre offentlige udgifter, hvor det så er?. Selv 'Doven Robert' skal vel ikke sulte helt til døde?

Når disse elbiler er så dyre i anskaffelse, må det da være meget sandsynligt, at der er andre og bedre måder at bruge pengene på - også set i en ensidig grøn sammenhæng. Men med de opgivne batteripriser, så er det jo nødvendigt med en meget lang levetid for at driftsudgifterne ikke blot skal holde flyttedag fra benzin til nye batterier.

Er der nogen med et rimeligt bud på antal gange et sådant batteri kan genoplades i vort klima ?

Det er noget rod at indregne offentlige tilskud (eller lavere afgifter) i økonomiberegninger. Vi kan jo ikke alle i samfundet få offentlige tilskud uden, at tilskuddene opkræves fra - nå-ja - os selv. Det er én stor selvbedrags-maskine.

Nej stater kan ikke - og små stater slet ikke - afgørende have råd til, at se bort fra reelle udgifter og omkostninger ved aktiviteter, der dækker hele samfundet.

Derfor jo mere de 219 bilister brænder fingrene jo bedre - Skrig! så det kan høres.

For jo mere og jo hurtigere politikerne tvinges til at indse, at holdbare løsninger ikke kan og aldrig skal sælges alene med varm luft og marketing, men kræver 100% teknisk kvalitet og en total økonomisk konkurrencedygtighed - jo bedre for os alle, og i det lange løb også for klimaet.

Lars :)

  • 8
  • 13

Man laver ikke en specialordre hos Renault. Når Shai Agassi fortalte om 100.000 bestilte elbiler, så var det en del af hans effektive salgstaler.

Renault har investeret en formue i udviklingen af batteriskiftet og har stået bag hele projektet fra start af. Better Place var ikke en eller anden fiks idé fra en kreativ israeler. Better Place har kun set dagens lys i kraft af, at Renault på daværende tidspunkt ønskede, at konceptet skulle realiseres.

Jeg mener, at Renault har et ansvar overfor deres kunder.

  • 1
  • 2

Derfor jo mere de 219 bilister brænder fingrene jo bedre - Skrig! så det kan høres.

Du oser da virkelig af menneskeligt overskud - og det samme gør de folk der helt anonymt og uden at risikere noget, trykker "thumbs up".

Jeg ved ikke om jeg skal grine eller græde over, at der findes folk, der i ramme alvor ønsker at helt almindelige mennesker skal jordes. Vel og mærke mennesker, hvis eneste brøde er, at vi har tilladt at købe os en elbil.

  • 8
  • 4

....et samme gør de folk der helt anonymt og uden at risikere noget, trykker "thumbs up".

Er det fx i modsætning til folk der stemmer - hemmeligt forstås - på uansvarlige politikere, her som i Grækenland, for derefter, når konsekvensen af den førte politik skal betales, er åh så helt uskyldige.

Uanset om du kan lide det eller ej, så er det sådan og det må både du og jeg leve med.

..... ønsker at helt almindelige mennesker skal jordes. Vel og mærke mennesker, hvis eneste brøde er, at vi har tilladt at købe os en elbil.

Nej de skal ikke jordes - de skal skrige, så de uansvarlige politikere ikke sætter flere totalt ufærdige 'skibe i søen' og leder håbefulde, men mere eller mindre naivt tænkende mennesker i økonomisk uføre.

Ingen har naturligvis råd til at købe en sådan eksperimental el-bil, medmindre købsprisen blot er et greb i lommen.

Konceptet og produktet skal være 100% færdigt og 100 økonomisk, før det skal udbredes til en større kreds. Det er normalt utåleligt dyrt, at markedføre halvfærdige produkter.

Men derudover er det yderligere meget tvivlsomt, at vi i lille Danmark skal bruge vore forsknings- og udviklingsressourcer på lige netop biler.

Lars :)

PS! Det har kostet omkring 3/4 milliard at få omkring 500 biler ud at køre - det er 1 1/2 million pr bil - udover den pris ejeren selv har betalt. Man behøver ikke den store regneeksamen for at indse, at 750 millioner kunne have gjort meget mere 'grøn nytte' - næsten alle andre steder.

  • 3
  • 2

750 millioner kunne have gjort meget mere 'grøn nytte' - næsten alle andre steder.

Forbrugeren har tabt langt mere på vind- og solenergi, og biobrændslerne er en økologisk katastrofe. Det er hele ideen om, at Lidegaard-typer kan redde Verden, hvis bare de får et stort budget, der er forkert. De grønne tiltag har skadet miljøet OG forbrugeren mere end de har gavnet.

  • 1
  • 3

Man behøver ikke den store regneeksamen for at indse, at 750 millioner kunne have gjort meget mere 'grøn nytte' - næsten alle andre steder.

Bedre regnekundskaber ville gøre underværker, hvis du regner 750mio så skal du lige medregne 2.000 Fluence og et landsdækkende netværk af batteriskiftestationer og ladere i Israel, og måske lige i parentes bemærke at det er $.

Hvis du taler om den Danske division så er det ikke 500 biler men 219 biler + forhandlerbiler, og ikke 750mio kr. men 200mio kr, og bilerne og netværket med 1.000 ladestandere bliver måske handlet, men de forsvinder ikke i den blå luft, der er altså masser af andre projekter der har dårligere resultat end det her ser ud til at få, tag f.eks fiberbredbånd eller at designe kulkraftværker til Tyskland, vel at mærke kulkraftværker som aldrig skal bygges.

Hovedløse forslag om at vi skal fortsætte på diesel og benzin indtil en eller anden lille begivenhed prikker hul i ballonen, for det kan ikke tage industrien mange dage at omstille produktionen til det der så er billigst, den køber jeg altså ikke, eksemplet med Better Place, og de andre elbiler viser jo netop at industrien ikke kan skifte retning over natten, dertil skal du lægge 10-15år inden hele flåden er skiftet til det brændstof der nu er tilgængeligt eller billigst.

Det er vigtigt at vi skifter mens vi kan, når prisen på det nuværende brændstof eksploderer, tror du så at du kan finde en forhandler der vil sælge det produkt du de sidste 5år har nægtet at overveje, og industrien derfor ikke har indrettet produktionen til?

  • 1
  • 0

Jeg er en af de 219 Renault Fluence Z.E. ejere i Danmark. Det er selvfølgeligt ærgerligt at der ikke kom flere batteriskiftebiler, så det er en naturlig konsekvens at batteriskifteprojektet lukker. Ladestanderne skal nok blive drevet videre af andre. Kuratoren for boet sidder nu med 219 batterier foruden dem, der er i batteriskiftestationerne og i Better Places biler. De eneste der kan bruge dem er Renault og os Fluence ejere, så mon ikke de bliver købt af Renault. Hvis prisen er lav nok og muligheden byder sig, så køber jeg det selv i stedet for at leje ved Renault. Jeg er i den heldige situation, at vi husstanden har taget højde for lukningsrisikoen, da vi også har en benzinbil. Jeg vil derfor forsætte med at pendle i Fluencen. Men ture til det jyske må nu være i benzinbilen. Jeg har nu kørt 46.000 km i min Fluence. Næste år bliver det nok kun til 30.000 km uden batteriskift. Jeg synes ikke, at man skal have ondt af os købere. Vi er over 18 år allesammen og har selv taget beslutningerne og bilerne bliver fortsat serviceret af Renault. Jeg stiller ikke erstatningskrav, men kører bare videre. Så må vi se hvem der bliver udbyder af strøm på ladestanderne rundt i landet.

Jan

  • 3
  • 0

Og Renault har lige fået et lån fra EIB på 400 mio euro... Så her mangler der også penge i kassen!

Og bliver Renault de næste der dør efter EIB et kommet ombord? Skønt med politikere i bestyrelsen, som bare lige skal blive enige med politikerne fra de andre EU lande inden, der kan handles...

  • 0
  • 0

Hej.

Ja. Nu kan man så omsider begynde at drage sine konklusioner m.h.t. Better Place og dens batteriskifte-stationer.

Better Place og batteriskiftestationerne blev en fiasko i Danmark. Det er sgu ærgerligt.

Personligt har jeg et lille bitte håb om, at andre vil overtage stationerne, så de kan køre videre i mange år fremover. Men det er måske urealistisk.

Nu har jeg ikke kørekort. Men hvis jeg skulle vælge en elbil, ville det være en Renault Fluence, da jeg synes, at det er enormt smart med meget hurtige batteriskift.

Men nu hvor batteriskift måske uddør totalt, vil jeg ikke længere vælge Renault Fluence som min elbil. Dertil er baggagerummet - og det, at man ikke kan lægge bagsæderne ned - for stor en ulempe.

Det var enormt synd, at det ikke gik med Renault Fluence og batteriskifte-stationerne. De fleste elbiler er derved - efter min mening - for dårlige, da de enten har for kort rækkevidde eller er for lang tid at lade dem op. Så jeg synes stadig, at benzin- og dieselbiler er de mere attraktive for fforbrugerne end elbiler.

Venlig hilsen Jan Hervig Nielsen Ideudvikler Projekt Trafiksikkerhed (og Projekt Smørhul)

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten