I 2040 skal alle korte norske flyruter være elektriske
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

I 2040 skal alle korte norske flyruter være elektriske

Illustration: Zunum

Elbilerne er godt i gang med at indtage store dele af vejnettet i Norge og nu kommer turen til luftrummet. Det siger Dag Falk-Petersen, der er direktør for Avinor, til nyhedsbureauet AFP.

Avinor er et offentligt ejet selskab, der driver de fleste af de norske lufthavne, og her satser man på at blive de første i verden, som laver overgange fra fossildrevne fly til elektriske.

Læs også: Læserne har en løsning: Katapult til elektriske passagerfly?

Airbus, Rolls-Royce og Siemens er gået sammen om at udvikle elektriske passagerfly. I første omgang satses der på hybridelektriske testfly, som skal være i luften i 2020. Illustration: Airbus

Konkret regner Dag Falk-Petersen, at alle ruter med en flyvetid på under halvanden time kan opereres af 100 procent elektriske fly.

Derfor vil Avinor i den nærmeste fremtid sende et projekt i udbud med det formål at teste et elektrisk fly med plads til 19 passagerer på en kommerciel rute. Det første fly skal være klar i 2025.

Elektriske fly kan reducere drivhusgasser

I Norge viser officielle tal, at indenlandsk lufttransport står for 2,4 procent af landets samlede emission af drivhusgasser og det dobbelte, hvis den internationale lufttransport medtages.

Læs også: Industrigiganter går sammen om hybridelektriske fly

Norge er det land i verden med den højeste andel af elbiler i trafikken og er også godt i gang med at udskifte en del af den lokale færgefart til elektrisk drift. Nu er det altså lufttransporten som skal gennem samme udvikling:

»Når vi har nået vores mål, vil luftfart ikke længere være et problem for klimaet, det vil være en løsning,« siger Dag Falk-Petersen til AFP. Han nævner også andre fordele med elektriske fly, såsom mindre støj og lavere driftsomkostninger.

Læs også: Første elflymotor klar til test

Udvikling af elektriske fly er allerede i gang

Flere store og en række små flyproducenter er lige nu i gang med at undersøge forskellige koncepter inden for elektriske passagerfly.

Boeing har indgået en aftale med startupselskabet Zunum og udvikling af et elektrisk fly med plads til 12 passagerer og et hybridelektrisk system, der kan flyve 1.120 km. Flyet skal være klar i 2020.

Læs også: Biler, fly, skibe og tog: Transporten bliver elektrisk og førerløs

Airbus, Rolls-Royce og Siemens er ligeledes gået sammen om at udvikle hybridelektriske fly. Her satser man på at have et fly på vingerne i 2020. Første skridt bliver at teste en 2 MW elmotor monteret på et eksisterende fly fra BAe.

Også den israelske flyproducent Eviation er ved at udvikle et mindre, elektrisk passagerfly. Foreløbig har de vist en prototype på et lille fly med plads til ni passagerer. Batteriet skal være på 980 kWh, hvilket skulle give en rækkevidde på over 900 km. Den maksimale flyvehøjde er cirka tre kilometer, og kabinen er ikke tryksat.

Det kunne være interessant at se specs for disse fly.

De to ting der for alvor koster fuel er take-off og høj marchhastighed.

Ønsker man at reducere energiforbrug så batterier bliver realistiske, så kan man vælge store vinger og lavere march hastighed.

Men hey.... store vinger og lavere hastighed kan man også bruge til at reducere udslippet fra almindelige fly med turbinemotor - og reducerer man hastigheden for meget, så bliver tog hurtigere.

I min verden er der ikke tvivl om, at fremtiden bliver elektrisk. Spørgsmålet er dog, om fremtiden har plads til kortdistance flyvninger. Jeg har mine tvivl......

  • 5
  • 1

Det er glædeligt hvis nogen af Norges miljøbelastende mange indtægter går til at lave bedre flyvere.
Her til lands bliver det mest til ligegyldigt luxus og vindmøller.

  • 2
  • 9

Dette er i stor udstrækning genbrug af en tidligere artikel her på ing.dk, den gang blot med tu.no som kilde.
Nu er brugen af tog i Norge ikke bare lige. Der er meget store omveje for at undgå meget dyre tunneller. Det gør at fly stadig er et rimeligt alternativ.
Fra den tidligere artikel kom det frem at det ikke er selve take-off der er problemet. Energien bruges på at komme op, og i Norge skal man op over fjeldene.
Med den nuværende batteriteknologi kan man komme op på omkring 30 min. flyvetid på batteri. Her er den højeste hastighed omkring 300 km/t. Det giver så en aktionsradius på op til 150 km hvor der ikke er afsat margin til "hold" ved ankomst. Selv ved en fire-dobling af energi-effektiviteten i batterier kommer vi højst op omkring 500 km maksimal afstand.
Det er for fly uden trykkabine. Hvis flyet skal flyve væsentligt hurtigere bliver rækkevidden tilsvarende mindre.
Batterier og flyvende ting bliver i en meget smal niche.

  • 6
  • 0