Årets gode nyhed må være, at luftfarten fejrer sit sikreste år nogensinde. December er ganske vist ikke talt med endnu, men ud fra årets første 11 måneder tyder alting på, at 2011 bliver et foreløbigt lavpunkt i antallet af flyulykker på globalt plan.
Og det skyldes ikke, at der er færre flyvninger, fordi verdensøkonomien er i krise. Ulykkesopgørelsen er målt i forhold til antallet af flyvninger.
De statistiske data er indsamlet af den internationale civile flyorganisation ICAO, som har holdt øje med sikkerheden siden 1945. Det er imidlertid ikke ICAO, men en anden flyorganisation, IATA (International Air Transport Association), som har beregnet og fortolket tallene.
Der har været 22 flyulykker med dødelig udgang i år mod 23 sidste år. Mængden af omkomne er faldet fra 786 til 486 personer. Sammenlagt er ulykkesraten dermed nede på 2,16 pr. million fløjne kilometer i de første 11 måneder. Og der er ikke gået ét eneste fly tabt i hverken Europa eller det nordlige Asien i år.
»For fly, der er bygget i vestlige lande, er det det bedste resultat nogensinde, og det er 49 procent bedre end i 2010,« siger Gunther Matschnigg, Senior Vice President for Safety, Operations and Infrastructure i IATA, til nyhedmagasinet CNNgo.
Forbedring næsten overalt
De forbedrede ulykkesrater går igen i alle regioner bortset fra CIS-landene (Commenwealth of Independent States), hvilket vil sige Rusland og de tidligere sovjetstater. Her gik ulykkesraten op fra 7,15 pr. million kilometer sidste år til 11,07 i år.
Verdens højeste ulykkestal findes i Afrika, men også her er flysikkerheden i hastig forbedring. Ulykkerne er her faldet med 63 procent fra sidste år til i år. De afrikanske flyselskaber, som er blevet medlem af IOSA (IATA Operational Safety Audit program), har slet ikke haft nogen ulykker i år.
Den hyppigste ulykke på verdensplan er, når et fly kører ud over kanten af landingsbanen. Sammenstød mellem to fly er den sjældneste.
Dokumentation
Artikel i CNNgo
IATA's præsentation af sikkerhedsstatistikken
