2004 - her begyndte IC4-skandalen

  • IC4-togenes tekniske standard er under al kritik, og Ansaldobreda kan ikke overholde leveranceplanen. Det står i en risikoanalyse fra Det Norske Veritas, som DSB modtager sommeren 2004. Dagbladet Børsen offentliggør rapportens konklusioner.

  • Norske Veritas betegner IC4 som et udsædvanligt risikabelt projekt og konsulenterne tvivler på, at Ansaldobreda har kontrol over togets kvalitet, herunder sikkerhed.

  • DSB's egne ingeniører havde så tidligt som 2003 erkendt, at IC4-projektet var nødlidende. Nuværende IC4-chefingeniør Finn Jensen har udtalt til Ingeniøren, at han første gang 'tvivlede på projektet i 2003, da de første togsæt ankom til Aarhus og var 23 ton tungere end specificeret i kontrakten'.

  • Som respons på offentliggørelsen af analysen fra Norske Veritas udtalte daværende DSB-direktør Keld Sengeløv at DSB ville reagere ved at lægge maksimalt pres på Ansaldobreda og 'kompromisløst vil gå efter at leverandøren skal leve op til de krav, der står i kontrakten angående kvalitet og sikkerhed'. Keld Sengeløv gik desuden målrettet efter at idømme Ansaldobreda bøder for leverance-forsinkelserne og udtalte, at 'DSB har en stærk kontrakt', som nok skal sikre, at de 83 IC4-tog skal komme på skinner i den aftalte kvalitet.

*Først i 2009 erkender DSB via et stort forlig med Ansaldobreda, at den italienske producent ikke magter at få de unikke tekniske løsninger til at fungere. Nu vil DSB selv lave togsættene færdige.

  • I 2011 konkluderer en analyse fra Atkins, at visse af IC4-togenes designspecifikationer er for komplicerede. Det gælder f.eks. sammenkoblings-mekanismen, som ifølge Atkins aldrig vil kunne komme til at fungere tilfredsstillende.
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

....da de første togsæt ankom til Aarhus og var 23 ton tungere end specificeret i kontrakten'.

Man kan jo undre sig over, hvor de 23 ton fra - de skulle da ikke være til at overse hos Ansaldo. Dieselkraftværker indbygget i togene vejer en hel del, men havde DSB ikke bestilt den fra projektstart, for så burde det vel være opdaget???

  • 0
  • 1

IC4 har dieselmotorer som via gearkasser trækker akslerne med hjul. Ligesom en bil og IC3. Dieselmekaniske tog og elektriske tog vejer nogenlunde det samme per meter ,når man ikke medregner vægt af kraftværk og køreledninger. Der er ikke nogen grund til at tro at Folketing,Traffikministerium og DSB havde klaret en handel med elektriske tog bedre. Det var nok blevet endnu dyrere

  • 0
  • 0

quote[....Dieselmekaniske tog og elektriske tog vejer nogenlunde det samme per meter, når man ikke medregner vægt af kraftværk og køreledninger.[/quote]

Ja, men togsættene vejer jo rent faktisk 23 ton mere end forventet!!. Hvordan opstår dét regnestykke??

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten