1983: Danskbyggede MY-lokomotiver blev ingen succes

Klik på billedet for at læse artiklen fra 18. februar 1983

Læs også: Lynch: Ekstra spalte i 1975 giver nu problem for Kulturarven

Læs også: Store forventninger til DSB’ nye MY-lokomotiver

Læs også: 1895: Statsbanernes nye tenderlokomotiver kan køre i begge retninger

Læs også: Skal togene køre på el, damp eller diesel?

Emner : Tog
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Skægt at læse ME blev betragtet som en overgangsløsning. Indtil elektrificeringen ville komme. ME blev først pensioneret i december 2021, og de fleste kærer videre udenfor Danmark. Mens elektrificeringen 39 år senere ikke engang er nået til Aarhus endnu :-)

  • 18
  • 0

Jeg savner oplysninger om Marilynerne. Hvilken motortype var det? Havd var problemerne, som førte til de lange værkstedsophold? Frichs og DSB var i front med indførelse af diesellokomotiver i 30`erne; de røde lyntog, lita MO. Generatorenheden i lyntog og MO var også generatorsæt p+å DSBs færger. Ja, midtsiderne er vanskelige at tolke.

  • 1
  • 0

Motorerne var produceret af B&W og beregnet til at være hjælpemotorer på skibe, og køre med konstant omdrejningstal.

Ved lokomotivdrift var det nødvendigt at køre op og ned i omdrejninger, og det kunne de ikke tåle.

General Motors havde 30 års og (ti?)tusinder af producerede enheders forspring. (De store 2-takts dieselmotorer blev også benyttet i motortorpedobåde og andet krigsmateriel, ikke kun i lokomotiver) https://en.wikipedia.org/wiki/EMD_567

Frichs succes i Danmark skyldtes i høj grad protektionisme, og deres 6-cylindrede 4-taksmotor på kun 250 HK var reelt forældet efter 2. verdenskrig, og helt galt gik det med den 8-cylindrede turboladede version, der var kendt for at smide et ben ud gennem siden.

  • 2
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten