1983: Danskbyggede MY-lokomotiver blev ingen succes

6. august 2022 kl. 10:007
1983: Danskbyggede MY-lokomotiver blev ingen succes
Illustration: Ingeniørernes Danmarkshistorie.
Midt i 1950’erne fik politikerne den idé, at Danmark burde kunne bygge sine diesellokomotiver selv. Det blev til to maskiner fra Frichs A/S med dieselmotorer fra B&W. Men de tilbragte det meste af tiden på værksted, inden de blev udrangeret.
Artiklen er ældre end 30 dage

Link Illustration: Ingeniørernes Danmarkshistorie.

Ingeniørens tidsmaskine

Link Illustration: Ingeniøren.

Siden 1892 har Ingeniøren forsynet de danske ingeniører med nyheder inden for teknikkens verden. Mange af dem er et gensyn værd, og i Ingeniørens tidsmaskine dykker vi ned i de gamle årgange og linker til nogle af de vigtige, interessante, sjove eller bare læseværdige artikler. Find selv flere her i Ingeniørernes Danmarkshistorie.


Klik på billedet for at læse artiklen fra 18. februar 1983

Læs også: Lynch: Ekstra spalte i 1975 giver nu problem for Kulturarven

Læs også: Store forventninger til DSB’ nye MY-lokomotiver

Læs også: 1895: Statsbanernes nye tenderlokomotiver kan køre i begge retninger

Læs også: Skal togene køre på el, damp eller diesel?

7 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
6
19. august 2022 kl. 21:02

Motorerne var produceret af B&W og beregnet til at være hjælpemotorer på skibe, og køre med konstant omdrejningstal.

Ved lokomotivdrift var det nødvendigt at køre op og ned i omdrejninger, og det kunne de ikke tåle.

General Motors havde 30 års og (ti?)tusinder af producerede enheders forspring. (De store 2-takts dieselmotorer blev også benyttet i motortorpedobåde og andet krigsmateriel, ikke kun i lokomotiver) https://en.wikipedia.org/wiki/EMD_567

Frichs succes i Danmark skyldtes i høj grad protektionisme, og deres 6-cylindrede 4-taksmotor på kun 250 HK var reelt forældet efter 2. verdenskrig, og helt galt gik det med den 8-cylindrede turboladede version, der var kendt for at smide et ben ud gennem siden.

5
17. august 2022 kl. 10:24

Jeg savner oplysninger om Marilynerne. Hvilken motortype var det? Havd var problemerne, som førte til de lange værkstedsophold? Frichs og DSB var i front med indførelse af diesellokomotiver i 30`erne; de røde lyntog, lita MO. Generatorenheden i lyntog og MO var også generatorsæt p+å DSBs færger. Ja, midtsiderne er vanskelige at tolke.

4
15. august 2022 kl. 08:03

Dårlig scanning? Er der nogen der kan læse hvad der står i midten på siden?

1
8. august 2022 kl. 18:27

Skægt at læse ME blev betragtet som en overgangsløsning. Indtil elektrificeringen ville komme. ME blev først pensioneret i december 2021, og de fleste kærer videre udenfor Danmark. Mens elektrificeringen 39 år senere ikke engang er nået til Aarhus endnu :-)