1972: »SAS’ næste fly er næsten forureningsfrit«
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

1972: »SAS’ næste fly er næsten forureningsfrit«

Klik på billedet for at læse artiklen fra 17. marts 1972

Læs også: DC3-fly tages ud af aktiv tjeneste

Læs også: SAS har succes med jumboen

Læs også: Flyrute Aarhus-København mangler lufthavn

Læs også: Byg dit eget fly – det er ikke så svært endda

Emner : Fly
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det kommer vel an på hvad man opfatter som "forurening"? Mon ikke der i artiklen tænkes på sod og uforbrændt eller delvist forbrændt brændstof ? I udgangspunktet er CO2 vel ikke "forurening" på den måde?

  • 9
  • 0

Da forurening var synligt, lugtede eller man blev syg og kunne dø af det. Siden da er begrebet forurening blevet devalueret med EPA's definition at CO2 var giftigt. Formålet var ædelt, de ønskede at kunne regulere uslippet, men jeg mener det har gjort mere skade end gavn.

  • 1
  • 3

At de dengang nye motorer blev kaldt "næsten forureningsfri" er udtryk for, hvor vildt støjende, sodende og energiforbrugende jetmotorer hidtil havde været - fx dem der sad på Boeing 707 og DC-8 og lignede lidt torpedoer. De nye, tykkere motorer brugte et nyt princip, nemlig at en stor del af fremdriften ikke kom direkte fra forbrændingkamrenes udstødning, men fra en stor "blæser" der skubber luften uden om motorkernen, deraf navnet by-pass engine eller fanjet. De havde så enorme fordele, at nye store jetmotorer idag, 50 år senere, stadig ligner DC-10-erens motorer til forveksling.

  • 1
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten