

Ingeniørens tidsmaskine
Siden 1892 har Ingeniøren forsynet de danske ingeniører med nyheder inden for teknikkens verden. Mange af dem er et gensyn værd, og i Ingeniørens tidsmaskine dykker vi ned i de gamle årgange og linker til nogle af de vigtige, interessante, sjove eller bare læseværdige artikler. Find selv flere her i Ingeniørernes Danmarkshistorie.
Klik på billedet for at læse artiklen fra 03. april 1965
Læs også: Flettners rotorskib sejler på Magnus-effekten
Læs også: Opfinder: Pendulpropeller er mere effektiv end skibsskruen
- emailE-mail
- linkKopier link

Fortsæt din læsning
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
Ja, du har ret - men foilende sejlbåde findes kun, fordi den teknologiske udvikling har givet os materialer stærke og lette nok til det ?Egentlig en lidt unfair sammenligning, Flemming. SailGp- bådene sejler jo med skrogene ude af vandet.
Og der er andre unfair ting i det, SailGp er 50 fod - jeg ved ikke, hvor lang Flyvefisken 2 var, men på billedet ligner det noget omkring 6 meter - og: Size does matter ?
Egentlig en lidt unfair sammenligning, Flemming. SailGp- bådene sejler jo med skrogene ude af vandet.?
er faktisk ikke så længe siden - og i dag sejler SailGp katamaranerne rutinemæssigt over 50 knob, og den absolutte hastighedsrekord på vand over 500 meter er over 65 knob.
Tilgængeligheden af letvægtskompositter og forskning inden for både aero og hydrodynamik har virkelig løftet barren.
Dårligt scan, en del af begge sider ind mod avis midten mangler.