1965: Ingeniør Schmidt logger op til 15 knob i sin sejlkatamaran

20. august 2022 kl. 10:004
1965: Ingeniør Schmidt logger op til 15 knob i sin sejlkatamaran
Illustration: Ingeniørernes Danmarkshistorie.
Katamaraner har i de seneste fem-seks år vundet stor udbredelse. Deres overlegne sejlhastighed skyldes, at de med deres store stivhed og stabilitet kan bære langt mere sejl end enkeltskrogsskibe, skrev Ingeniøren i 1965.
Artiklen er ældre end 30 dage

Link Illustration: Ingeniørernes Danmarkshistorie.

Ingeniørens tidsmaskine

Link Illustration: Ingeniøren.

Siden 1892 har Ingeniøren forsynet de danske ingeniører med nyheder inden for teknikkens verden. Mange af dem er et gensyn værd, og i Ingeniørens tidsmaskine dykker vi ned i de gamle årgange og linker til nogle af de vigtige, interessante, sjove eller bare læseværdige artikler. Find selv flere her i Ingeniørernes Danmarkshistorie.


Klik på billedet for at læse artiklen fra 03. april 1965

Læs også: Flettners rotorskib sejler på Magnus-effekten

Læs også: Opfinder: Pendulpropeller er mere effektiv end skibsskruen

Læs også: Motorer vinder stadigt større udbredelse i skibe

Læs også: Den blev aldrig til noget: Den rullende båd

4 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
3
25. august 2022 kl. 11:01

Egentlig en lidt unfair sammenligning, Flemming. SailGp- bådene sejler jo med skrogene ude af vandet.?

2
25. august 2022 kl. 09:57

er faktisk ikke så længe siden - og i dag sejler SailGp katamaranerne rutinemæssigt over 50 knob, og den absolutte hastighedsrekord på vand over 500 meter er over 65 knob.

Tilgængeligheden af letvægtskompositter og forskning inden for både aero og hydrodynamik har virkelig løftet barren.

1
25. august 2022 kl. 09:42

Dårligt scan, en del af begge sider ind mod avis midten mangler.