

Ingeniørens tidsmaskine
Siden 1892 har Ingeniøren forsynet de danske ingeniører med nyheder inden for teknikkens verden. Mange af dem er et gensyn værd, og i Ingeniørens tidsmaskine dykker vi ned i de gamle årgange og linker til nogle af de vigtige, interessante, sjove eller bare læseværdige artikler. Find selv flere her i Ingeniørernes Kulturarv.
Klik på billedet for at læse artiklen fra 10. august 1963
Læs også: Motorer vinder stadigt større udbredelse i skibe
Læs også: Video: Da B&W byggede sit første dieseldrevne skib, Selandia
- emailE-mail
- linkKopier link

Fortsæt din læsning
Hent Profilanalysen og årets ranglister
Profilanalysen 202326. maj kl. 11:24
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
Der er nu ikke noget som fakta til at ødelægge en god diskussion Peter ;o)
Artiklen nævner et omdrejningstal på 270 rpm. Skibets fart opgives (med nuværende maskininstallation) til 14.75 knob. 270 rpm x 2.2 m stigning giver teoretisk 19.24 knob (270 x 2.2 x 60 / 1.852). Slippet kan derefter beregnes som (19.24-14.75)/19.24 = 0.233 (23.3%).
Det lyder ikke helt urealistisk i mine øren.
Af artiklen fra 1963 fremgår det, at Dannebrog er udstyret med 2 stk. 3-bladede manganbronzeskruer med diameter 2600 mm og stigning 2200 mm.
Der er godt nok tale om langsomtgående motorer, men kan det passe?
I 2012 udgav Tom Wismann bogen 'Kongeskib i 80 år DANNEBROG 1932 - 2012 på forlaget Steel & Stone Publishing. Bogen beskriver levende og detaljeret det smukke skib fra kølstrækningen til udgivelsesåret, er rigt illustreret, fyldt med tekniske detaljer samt data om skibets mange togter.