1963: Kig indenfor i salonerne på kongeskibet Dannebrog

1. juni 2022 kl. 18:404
1963: Kig indenfor i salonerne på kongeskibet Dannebrog
Illustration: Ingeniørernes Kulturarv.
Det danske kongeskib er en sejlende udstilling af det bedste, der kan ydes i dansk skibsbyggeri, industri og kunstindustri. Ingeniøren kom om bord i 1963 og beskrev detaljeret skibets konstruktion og udrustning.
Artiklen er ældre end 30 dage

Link Illustration: Ingeniørernes Kulturarv.

Ingeniørens tidsmaskine

Link Illustration: MI Grafik.

Siden 1892 har Ingeniøren forsynet de danske ingeniører med nyheder inden for teknikkens verden. Mange af dem er et gensyn værd, og i Ingeniørens tidsmaskine dykker vi ned i de gamle årgange og linker til nogle af de vigtige, interessante, sjove eller bare læseværdige artikler. Find selv flere her i Ingeniørernes Kulturarv.


Klik på billedet for at læse artiklen fra 10. august 1963

Læs også: Motorer vinder stadigt større udbredelse i skibe

Læs også: Video: Da B&W byggede sit første dieseldrevne skib, Selandia

Artiklen fortsætter efter annoncen

Læs også: Burmeister & Wain søsætter dieselskibet Selandia

4 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
4
30. juli 2018 kl. 12:00

Der er nu ikke noget som fakta til at ødelægge en god diskussion Peter ;o)

3
30. juli 2018 kl. 11:23

Artiklen nævner et omdrejningstal på 270 rpm. Skibets fart opgives (med nuværende maskininstallation) til 14.75 knob. 270 rpm x 2.2 m stigning giver teoretisk 19.24 knob (270 x 2.2 x 60 / 1.852). Slippet kan derefter beregnes som (19.24-14.75)/19.24 = 0.233 (23.3%).

Det lyder ikke helt urealistisk i mine øren.

2
3. juli 2018 kl. 16:52

Af artiklen fra 1963 fremgår det, at Dannebrog er udstyret med 2 stk. 3-bladede manganbronzeskruer med diameter 2600 mm og stigning 2200 mm.

Der er godt nok tale om langsomtgående motorer, men kan det passe?

1
2. juli 2018 kl. 21:58

I 2012 udgav Tom Wismann bogen 'Kongeskib i 80 år DANNEBROG 1932 - 2012 på forlaget Steel & Stone Publishing. Bogen beskriver levende og detaljeret det smukke skib fra kølstrækningen til udgivelsesåret, er rigt illustreret, fyldt med tekniske detaljer samt data om skibets mange togter.