I denne udgave er der også N Bohrs nekrolog samt en efterlysning om et professorat ved DTU om trækonstruktioner. Dette sidste er det vel stadig behov for.
I denne udgave er der også N Bohrs nekrolog samt en efterlysning om et professorat ved DTU om trækonstruktioner. Dette sidste er det vel stadig behov for.
Broen er en makværkbro. Der er allerede i dag problemer med holdbarheden og vedligeholdelsen som er langt mere end man bør forvente af en bro i den alder.
Den skal nu afløses af en Femernsundtunnel, da den ikke ville kunne holde til den trafik som kommer når Femernbælttunnelen åbner. Reelt ikke engang den eksisterende trafik uden voldsomme investeringer i vedligeholdelse.
Det er ikke hvad man kan forvente af en bro som allerede dengang den blev bygget, skulle bære godstogstrafikken fra Sverige til Tyskland, hvilket den fra 1997 har været forskånet for, da den trafik de seneste 23 år er kørt over Storebælt, hvilket har mindsket slitaget på broen markant.
At broen trods den blev bygget i de buldrende 1960´ere ikke er bygget i motorvejsbredde er manglende fremtidssyn. Det hænger slet ikke sammen med motorvejen ved Rødby som skulle bære samme trafik allerede i 1941 blev planlagt som motorvej.
Flot bro - men bygget som typisk 1960´er makværk. Man har sikkert tænkt, at når der blev behov for det, så bygger man da bare en ny.
Følger desværre historien om Köhlbrand-broen i Hamborg fra 1974 der heller ikke kan holde til sin opgave. https://ing.dk/artikel/se-hamborgs-nye-dan...
Jeg tænkte egenlig nogelunde det samme !
Broerne over jernbanen på Lolland var også forberedt på dobbeltspor, men desvære ikke på elektrificering.
Men man skal dog tænke på at den blev projekteret i slutningen af 50'erne, hvor man endnu kæmpede med genopbygning efter krigen, samtidigt med at man skulle holde trit med den enorme vækst i privatbilismen !
I Danmark byggede man samtidigt Langelandsbroen, et førkrigsprojekt med smalle kørebaner. Der var først med Den Nye Lillebæltsbros 6 sporede motorvej man virklig tænkte stort. I "fattigfirserne" vendte man tilbage til at bygge en Farøbro uden nødspor, man overvejede endda at bygge Guldborgsundtunnelen som motortrafikvej, ligesom den samtidige europavej mellem Farøbroen og Sakskøbing.
Vi bygger bro med stærke vidensmedier, relevante events, nærværende netværk og Teknologiens Jobfinder, hvor vi forbinder kandidater og virksomheder.
Læs her om vores forskellige abonnementstyper
Med vores nyhedsbreve får du et fagligt overblik og adgang til levende debat mellem fagfolk.
Teknologiens Mediehus tilbyder en bred vifte af muligheder for annoncering over for ingeniører og it-professionelle.
Tech Relations leverer effektiv formidling af dit budskab til ingeniører og it-professionelle.
Danmarks største jobplatform for ingeniører, it-professionelle og tekniske specialister.
Kalvebod Brygge 33. 1560 København V
Adm. direktør
Christina Blaagaard Collignon
Chefredaktør
Trine Reitz Bjerregaard