1951: M/F Dronning Ingrid repræsenterer det sidste nye inden for skibsbygning

Klik på billedet for at læse artiklen fra 7. juli 1951

Læs også: Statsbanernes nye isbryder er også passagerdamper

Læs også: 1931: M/F Heimdal har vundet alle automobilisters udelte tilfredshed

Læs også: Færgeruten Halsskov-Knudshoved giver store fordele for de motorkørende

Læs også: Fugleflugtslinjen vil aflaste Storebæltsoverfarten

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

En i nutiden interesant detalje: næsten alt udrustning ombord var femstillet i Danmark.

Bland de væsentlige undtagelser, har formentlig været gyrokompas og radar.

  • 4
  • 1

... næsten alt udrustning ombord var femstillet i Danmark.

Det var dog en forfærdelig og i en moderne verden som oftest en helt uøkonomisk tanke.

En meget lang række produkter er kun blevet så gode og prisrigtige ved en samling af små produktioner i større enheder. Teknikken har der kunnet udvikles og produceres på en effektivt måde. Kort sagt være overgået fra tilfældig begrænset håndværksproduktion til egentlig systematisk ensartet industriproduktion.

Lars :)

PS! Orrefors belysningen har vel ikke været dansk produceret - eller ?

  • 3
  • 0

Det var dog en forfærdelig og i en moderne verden som oftest en helt uøkonomisk tanke.

Ja, men der var nu 7 større værfter der byggede 30-40 skibe om året. Plus en lang række mindre værfter der byggede fiskefartøjer, småfærger og coasterer. Så der var et marked for en lang række underleverandører, hvoraf nogle eksisterer endnu.

PS! Orrefors belysningen har vel ikke været dansk produceret - eller ?

Ikke dengang, men det har siden været en del af Royal Scandinavia i en periode.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten