1950: Disse størrelser er afgørende for et tandhjuls kvalitet

Klik på billedet for at læse artiklen fra 17. juni 1950

Læs også: Kuglelejer trænger sig ind i næsten alle industrier

Læs også: 1915: Slibemaskiner fortrænger de gamle værktøjsmaskiner

Læs også: 1930: General Motors bygger biler på samlebånd i ny fabrik i København

Læs også: 1983: Danskbyggede MY-lokomotiver blev ingen succes

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Jeg er faktisk imponeret over så lydløse moderne gearkasser til biler er. Det er sjældent man hører støj fra gearkassen før den er rigtig gammel og slidt.

Det må hænge sammen med styringen af fræsemaskinerne, for det er ikke ligetil at lave de afviklerkurver tænderne skal fræses efter.

  • 4
  • 2

En noget kompliceret konstruktion vil jeg mene.

Kommentar til #3. Rent teknisk er det blot 2 spejlvendte skråtskårne tandhjul. Men princippet anvendes ikke på små tandhjul. Kun på meget store maskiner. Fordelen ved V formede tandhjul er at axialkraften fra de 2 tandhjul udbalancerer hinanden. Herved undgås axialkraft af rulningslejet. Eksempelvis sfæriske rullelejer tåler ikke ret store axialkræfter. Det skyldes at fladetrykket øges med en faktor 5 ift. axialkraften.

  • 6
  • 0

Hvad med disse, støjer de mindre:

Kommentar til #7: Nederst i det link som du henviser til står der følgende. "The multiple contacts of hypoid gearing, with proper lubrication, can be nearly silent, as well". Jeg er fascineret af den perfektion i forarbejdning og holdbarhed af gear og gearkasser som vi har i gearkasser til biler. Når du adskiller en gearkasse som har kørt 300.000 km ser du tandhjul, som ser ud som nye. Tandhjul er ikke kun fræsede. Kontaktfladerne er slebne og ser nærmest polerede ud. Det er en teknik som er udviklet til perfektion. Det er sjældent at man hører fra bilejere at gearkassen er gået i stykker. Og når det sker er det oftest lejerne som er nedbrudt og ikke selve tandhjulene. Dette på trods af at bilmotorernes effekt og moment er forøget markant over de seneste 50 år.

  • 6
  • 0

Kommentar til #7: Nederst i det link som du henviser til står der følgende. "The multiple contacts of hypoid gearing, with proper lubrication, can be nearly silent, as well". Jeg er fascineret af den perfektion i forarbejdning og holdbarhed af gear og gearkasser som vi har i gearkasser til biler. Når du adskiller en gearkasse som har kørt 300.000 km ser du tandhjul, som ser ud som nye.

Ja langt hen af vejen er det koblinger, dobbelt masse svinghjul, lejer(som du nævner) og gear link til selve gearkassen, som fejler eller bliver slidt. Desuden er der nok ikke mange vinkelgear tilbage hos os normale mennesker, da langt de fleste biler er forhjulstrukne og derfor har samtlige akser/aksler i en parallel retning - pånær lige Suabru og BMW.... er der andre?

Men jeg kan godt forstille mig at nærmest samtlige tungere køretøjer benytter tværaksiale gearinger til sidst(bagakslen), før de evt. ender op i et planetgear i navet.

Og så er der lige hydraulisk fremdrift, hvor jeg også mindes at langt de fleste benytter aksiale gear. https://www.sdp-si.com/resources/elements-...

  • 0
  • 0

Jeg tænker, at med parallelle aksler burde tandhjul ikke have nogen friktion. Tænderne ruller blot henover hinanden.

Modsætningen må være et snekkedrev, hvor friktion ikke kan undgås.

Hvilke øvrige konstruktioner kan have nogen friktion eller slet ingen?

  • 0
  • 1

Tænderne ruller blot henover hinanden.

For 2 parallelle tandhjul sker kraftoverførslen ikke ved REN rullning. Tandindgrebet er kendetegnet ved en kombination af Rulning og glidning. Tandindgrebet er kendetegnet ved en indgrebslinie for indgrebet imellem 2 tænder. Der er kun eet punkt på indgrebslinien hvor kraften overføres ved REN rulning. Men en velvalgt smøreolie samt en særdeles glat tandoverflade betyder at den glidende bevægelse overføres via smørefilmen. Dette medfører at der ikke opstår noget slid ved de mange gentagende tandindgreb. En stempelring som bevæger sig i en cylinder er et eksempel på det stik modsatte, nemlig REN glidning. Men her sørger oliefilmen for at sliddet bliver meget begrænset. Det største slid i en motor sker lige netop hvor den øverste stempelring vender i topstilling. På en gammel motor er dette synligt og det kan også mærkes med en negl

  • 4
  • 0

Den er på sin vis stadig aktuel, da den forklarer nogle af de begreber som jeg er stødt på når jeg bestiller fortanding ud fra gamle tegninger.

Iøvrigt er der desværre meget langt mellem den type artikler i Ingeniøren i dag. Artikler der forklarer et teknisk emne grundigt. Når man ser grundige forklaringer i dag, er det mest indenfor de mere teoretiske videnskaber (tak til Jens Ramskov :-)

  • 2
  • 0

Ja langt hen af vejen er det koblinger, dobbelt masse svinghjul, lejer(som du nævner) og gear link til selve gearkassen, som fejler eller bliver slidt. Desuden er der nok ikke mange vinkelgear tilbage hos os normale mennesker, da langt de fleste biler er forhjulstrukne og derfor har samtlige akser/aksler i en parallel retning - pånær lige Suabru og BMW.... er der andre?

De sydtyske premium biler har altid sværget til baghjulstræk. Her taler vi rigtig nok om BMW men Mercedes gør ligeså og de fleste dyre mærker. Alfa Romeo vendte for eksempel også tilbage til baghjulstræk med Giulia'en. Så er der selvfølgelig alle firehjulstrækkerne.

  • 1
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten