1925: Aarhus’ nye godsbanegård tager tyngdekraften i brug ved rangering

27. november 2021 kl. 10:00
1925: Aarhus’ nye godsbanegård tager tyngdekraften i brug ved rangering
Illustration: Ingeniørernes Danmarkshistorie.
Med gennemsnitligt 600 afgående godsvogne pr. døgn fra Aarhus H stilles der stigende krav til rangerbanegårdens ydeevne. Her er udnyttelsen af tyngdekraften et stort fremskridt tillige med installationen af en hydraulisk »Thyssenhütte«-bremse for enden af afløbsrampen.
Artiklen er ældre end 30 dage

Link Illustration: Ingeniørernes Danmarkshistorie.

Ingeniørens tidsmaskine

Link Illustration: Ingeniøren.

Siden 1892 har Ingeniøren forsynet de danske ingeniører med nyheder inden for teknikkens verden. Mange af dem er et gensyn værd, og i Ingeniørens tidsmaskine dykker vi ned i de gamle årgange og linker til nogle af de vigtige, interessante, sjove eller bare læseværdige artikler. Find selv flere her i Ingeniørernes Danmarkshistorie.


Klik på billedet for at læse artiklen fra 18. juli 1925

Læs også: Statsbanerne bestiller ny type vogne med sidegang

Læs også: Frichs var Aarhus’ industrilokomotiv

Læs også: Århus Sporveje får ny garage med karakteristiske jernbetonbuer

Læs også: 1933: Aarhus Universitets første bygning står klar ved den nye ringgade

Ingen kommentarer endnu.  Start debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger