1892: Elektriske sporveje vil fortrænge de hestetrukne mangfoldige steder

26. september 2021 kl. 10:004
1892: Elektriske sporveje vil fortrænge de hestetrukne mangfoldige steder
Illustration: Ingeniørernes Danmarkshistorie.
På grund af akkumulatorernes store vægt og ringe holdbarhed, er de blevet opgivet flere steder. Overjordiske ledere er de mest udbredte, men nogle baner benytter også underjordiske ledere i åben rende, andre benytter skinnerne som leder.
Artiklen er ældre end 30 dage

Link Illustration: Ingeniørernes Tidsmaskine.

Ingeniørens tidsmaskine

Link Illustration: Ingeniøren.

Siden 1892 har Ingeniøren forsynet de danske ingeniører med nyheder inden for teknikkens verden. Mange af dem er et gensyn værd, og i Ingeniørens tidsmaskine dykker vi ned i de gamle årgange og linker til nogle af de vigtige, interessante, sjove eller bare læseværdige artikler. Find selv flere her i Ingeniørernes Danmarkshistorie.


Klik på billedet for at læse artiklen fra 31. december 1892

Læs også: 1933: Fireakslede bogievogne øger fart og komfort i Københavns sporvogne

Læs også: Københavns Sporveje overvandt uvilje mod luftledninger

Læs også: Frederiksberg Sporveje går sine egne veje

Læs også: Sporvognenes tid rinder ud i København, Aarhus og Odense

4 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
4
27. september 2021 kl. 08:26

Læste engang om et system i New York hvor hver enkelt vogn ikke havde motor men blev trukket op af en rampe før/ved hver station, hvorefter den friløb til næste station. Ved dog ikke helt om det blot var på tegnebrædtet eller om det faktisk blev bygget.

1
26. september 2021 kl. 12:11

Spændende historie - nu hvor der er anlagt / anlægges nye sporvogne (kaldet letbaner) i Århus, Odense og København. Gad vist om heste var billigere ?

Men til den tekniske historie hører også, at der i San Francisco, som bekendt af mange, findes et system med Cable Cars. Selvom det virker som et teknologisk misfoster, så virker det - den dag idag. Virkelig et studie værd.