I dag, mandag, indsætter DSB et lyntog på den nye banestrækning mellem København og Ringsted. Det betyder, at der nu kører to afgange i timen.
Udvidelsen sker, efter at Banedanmark endelig har fået Trafikstyrelsens godkendelse af sit signalsystem, også kaldet et linjebloksystem, som skal gøre det muligt at køre flere tog på strækningen samtidig. Det skriver Banedanmark i en pressemeddelelse.
Læs også: Fredag åbner Danmarks første nye fjernbanestrækning i årtier – med ét tog i timen
Linjeblok er et automatisk overvågningssystem med togdetektering, som inddeler strækningen i fem dele, hvor der må køre ét tog i hver. Systemet har først fået sin sikkerhedsgodkendelse i dag, og det betyder, at togene på Ringstedbanen har kørt på dispensation med manuel overvågning siden indvielsen den 31. maj.
Læs også: Bekymret fagforening: Lokoførere skal køre forsigtigt på Ringstedbanen
Dispensationen gav Banedanmark lov til at åbne den 10 milliarder kroner dyre strækning med en toghastighed på 120 km/t uden at have hverken elektronisk eller mekanisk overvågning af tog på strækningen, som ellers skal sikre, at tog ikke kolliderer. I stedet stod stationsbestyrerne i hver ende af strækningen manuelt for overvågningen.
Trafikstyrelsen gav dispensationen på trods af, at projektets uvildige sikkerhedsrådgiver vurderede, at stationsbestyrerne gennemsnitligt ville lave en farlig fejl én gang om måneden. En farlig fejl ville i yderste konsekvens kunne medføre en kollision.
Læs også: Ringstedbanen sat i drift trods heftige sikkerhedsadvarsler fra uvildig rådgiver
180 km/t
Det skete heldigvis ikke. Nu har Trafikstyrelsen sikkerhedsgodkendt Banedanmarks linjeblok, så det automatiske overvågningssystem kan give information på togenes placering på strækningen og dermed lade flere tog køre på banen.
Togene har kørt under det manuelle driftssystem siden indvielsen den 31. maj. Dengang åbnede banen med ét tog i timen, selvom det egentlig er meningen, at banen skal kunne håndtere 12 tog i timen. Det skyldtes både den manglende sikkerhedsgodkendelse af fembloksløsningen og den problemramte ombygning af IC3-togene til det nye ERTMS-signalsystem.
Ringstedbanen er ellers udstyret med ERTMS, men det hjælper bare ikke passagererne så meget, fordi togene endnu ikke har det digitale system indbygget. Det nødvendiggjorde investeringen i det midlertidige linjebloksystem.
Med ét tog i timen og en nedsat hastighed på 120 km/t har en tredjedel af de togrejsende måtte døje med forsinkelser på over 3 minutter. I 2018 var det kun en sjettedel.
Læs også: Fartgrænse på 120 km/t forsinker næsten alle afgange på den nyindviede Ringstedbane
De fem blokke giver nu mulighed for, at lokoførerne kan øge hastigheden til 180 km/t. Det er Banedanmarks projektdirektør, Jette Aagaard, tilfreds med.
»Det er glædeligt, at der nu kan køre flere tog på banen, og at hastigheden kan sættes op. Den nye bane giver en bedre trafikafvikling ind og ud af København, og der vil løbende være gevinster for passagererne i form af flere tog,« siger hun i pressemeddelelsen.
