160.000 ton – Så meget CO2 kan Hærvejsmotorvejen udlede
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

160.000 ton – Så meget CO2 kan Hærvejsmotorvejen udlede

»Ved en foreløbig udbygning af midtjysk motorvej skønnes vejtransportens CO2-udledning at blive forøget med 110.000 – 160.000 tons årligt.«

Sådan svarer Vejdirektoratet på et spørgsmål fra Ordfører for Mobilitet og Infrastruktur ved Alternativet, Roger Matthisen.

Motorvejens præcise rute er ikke helt fastlagt endnu, men den vil komme til at gå fra Kolding til Hobro med det formål at aflaste Østjyske Motorvej E45, som på visse tidspunkter på dagen lider af meget tung og til tider ufremkommelig trafik.

Blot et skøn

Det skal slås fast, at skønnet fra Vejdirektoratet blot er et skøn. Der er endnu ikke endeligt fastlagt en prognose for, hvor meget CO2-udledningen vil præcist stige. Der er eksempelvis ikke taget højde for, at samfundet kan bevæge sig i en mere klimavenlig transportretning med flere el- og hybridbiler på vejene.

Til sammenligning udledte transportsektoren i 2016 i alt 11,6 mio. ton CO2, viste en statistik fra brancheforeningen Energi- og Olieforum i maj. Dermed kan Hærvejsmotorvejen alene øge transportens CO2-udledning med op mod 1,4%.

For at perspektivere tallene lidt, kom det, som faste læsere nok er klar over, frem i sidste uge, at en regnefejl betød, at København skal reducere CO2-udledningen på transportområdet med 136.000 ton CO2 på otte år fremfor de 78.000 ton, som oprindeligt var beregnet.

Hertil kommer en del af spørgsmålet fra ordføreren, som endnu ikke kunne besvares – nemlig hvor meget Hillerødmotorvejens forlængelse vil betyde for udledningen af CO2. Der vil blive forarbejdet en VVM-redegørelse (vurdering af virkninger på miljøet), som vil lægge klar medio 2018.

Hvis ellers Venstre og LA ikke helt formøbler registreringsafgiften så kører vi vel alle i elbiler når denne motorvej ser dages lys?

Og på strøm der kommer overvejene fra vindmøller og solceller, jævnført samme forudsætning som ovenstående. :-)

  • 15
  • 4

"160.000 ton – Så meget CO2 kan Hærvejsmotorvejen udlede"

Åh gudskelov det er motorvejen som udleder CO2, og det ikke er bilisternes skyld.
Det vil jo betyde de 80% af befolkningen som dagligt bruger bilen har ansvaret, men nu er det altså asfaltens skyld. Ja, og Venstres, naturligvis. Har de virkelig 80% af stemmerne?

Min onkel er kommunist. Han har også en bil, men det er også Venstres skyld.

Her kommer en tanke: Hvis der ikke var så mange bilister på E45, ville Venstre så foreslå en Hærvejsmotorvej? Ja naturligvis ville de det, ren ondskab.

  • 17
  • 4

Det ville også være så meget bedre at de eksisterende veje omkring den planlagte udvidelse udledte mere CO2 ved at holde i kø. Uanset er dette jo ikke et forslag fra den rigtige side af det politiske skel og dermed er den jo truffet på basis af ondskab, bestikkelse og rendyrket had og absolut ikke fordi de hellige miljø-elskende danskere kører mere i bil end tidligere.

  • 7
  • 2