160 meter beton-prop: Tyskere støbte tunnelboremaskine fast for at redde tunnel
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

160 meter beton-prop: Tyskere støbte tunnelboremaskine fast for at redde tunnel

Illustration: Deutsche Bahn AG / Thomas Klein

I august sidste år opstod der et hul i en jernbanetunnel, som Deutsche Bahn var ved at bore under en af Europas vigtigste banegodsstrækninger. Nogle af tunnelelementerne havde forskubbet sig og vand og jord strømmede ind.

For at stabilisere tunnelen og forhindre yderligere sætninger, pumpede entreprenøren den skadede del af tunnelen – inklusiv den 134 mio. kr. dyre tunnelboremaskine – fuld af beton.

Læs også: Tysk tunnelboremaskine druknet i 10.500 m3 beton efter uheld

Nu er entreprenøren endelig nået frem til at fjerne den 10.500 m3 store og omkring 160 meter lange betonprop, så arbejdet i den skadede tunnel kan genoptages. Det skriver Deutsche Bahn i en pressemeddelelse.

Normalt kører omkring 30.000 passagerer op mod 180 godstog på banen gennem Rastatt hver dag. På grund af uheldet måtte passagererne over i togbusser og godstog omdirigeres, mens en del gods blev flyttet til lastbiler i stedet. Udfordringerne for banegodsoperatørerne blev forstærket af, at Deutsche Bahn var i gang med at ombygge en del andre strækninger på samme tidspunkt, så en del af trafikken måtte køre gennem Frankrig i stedet. Kaosset stod på i to måneder. Endnu kendes årsagen til uheldet ikke. Men der er blevet spekuleret i forskellige årsager. På strækningen under jernbanen var der kun fir meter mellem tunnelens overside og jordoverfladen. For at forhindre sætninger, blev jorden frosset, men måske var kombinationen af kraftig regn og en varm sommer for meget for nedfrysningsudstyret. Illustration: Deutsche Bahn AG / Armin Skierlo

Den 5. februar rullede en gravemaskine ind i tunnellen og begyndte at hakke løs på betonproppen. Planen er hakke videre indtil begyndelsen af maj. Derefter skal der laves en åbning i tunnelens loft, som både skal tjene som nødudgang og til at løfte materialer op og ned.

Den uheldsramte del af tunnelen er omkring 40 meter bag borehovedet. Tunnelsegmenterne har forskubbet sig på en omkring 50 meter lang strækning. For at stabilisere tunnelen og forhindre yderligere kollaps, pumpede entreprenøren Züblin omkring 10.500 m3 beton ned i tunnelen og begravede maskinen. Nu skal den 160 meter lange 'betonprop' hakkes væk. Illustration: Deutsche Bahn AG

Indtil videre har entreprenøren støbt en 120 meter lang, 15 meter bred og omkring én meter tyk betonplade henover den uheldsramte tunnelsektion, så banen kunne reetableres på et stabilt underlag ovenpå den utætte tunnel. Efter syv ugers lukning åbnede banestrækningen igen den 2. oktober.

Det var tiltrængt, for indtil da måtte 30.000 passagerer hver dag skifte fra tog til bus og tilbage igen, når de skulle passere den uheldsramte strækning. Og godsoperatørerne skulle finde alternative ruter og transportmidler for de op mod 180 godstog, der plejede at køre på strækningen hver dag.

Efter uheldet tog Deutsche Bahn ingen chancer og støbte 120 meter lange betonplader henover både den uheldsramte tunnel og den parallelle tunnel, der på uheldstidspunktet endnu ikke var nået frem til at krydse under banen. Illustration: Deutsche Bahn AG

Når betonen er kørt ud, skal de tyske teknikere finde ud af, hvordan de kan komme videre. Tunnelboremaskinen, Wilhelmine, holder stadig i tunnelen, og Deutsche Bahn har tidligere givet udtryk for, at maskinen formenlig ikke står til at redde. Wilhelmine har imidlertid en søster, Sybilla-Augusta, der står i et parallelt tunnelrør. Søstermaskinen blev færdig med at bore i december, men den er endnu ikke taget op.

»Maskinen er ‘parkeret,’ indtil det er blevet klarlagt, hvordan begge tunneler kan gøres færdige under banestrækningen. Det er endnu uafklaret,« skrev avisen Süddeutsche Zeitung i november.

Tunnelen skulle være åbnet i 2022, men ifølge tyske medier, forventer Deutsche Bahn nu, at tunnelen ikke åbner før i 2024.

Tunneldiameteren er 9,6 meter indvendig. Så der er meget beton, der skal graves væk. Illustration: Deutsche Bahn AG / Thomas Klein
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

"Tunnelen skulle være åbnet i 2022, men ifølge tyske medier, forventer Deutsche Bahn nu, at tunnelen ikke åbner før i 2024."

7 måneders forsinkelse bliver til 2 år?
Måske var DB heldige, da uheldet skete?

  • 0
  • 0

Fra august hvor man fyldte beton til maj, hvor det er fjernet igen.

Men selv når man har fjernet betonen kan man jo ikke bare sætte sig i førersædet, trykke start og fortsætte som intet var hændt.

Nu skal Wilhelmine inspiceres og formodentligt skrottes og Sybilla-Augusta skal tage hendes plads. Det tager også sin tid.

  • 1
  • 0

Det er det jeg mener.. Når de 7 måneder er gået, så står de med en skrot maskine der enten skal fjernes og udskiftes,, eller i bedste fald total renoveres før arbejdet kan fortsætte.. !

.. Så der er vel ikke noget mærkeligt i det hvis de regner med en total forsinkelse på 2 år, selv om proppen kun sidder der i 7 måneder.. )

  • 0
  • 0

Er jeg den eneste, der undrer mig over, at man ikke lige har brugt en enkelt sætning på at oplyse, hvor vi er henne af i Tyskland? Eller har jeg bare overset det?

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten