152 meter lang fransk hængebro kollapset: Èn er død, og flere savnes
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

152 meter lang fransk hængebro kollapset: Èn er død, og flere savnes

Illustration: Webduc / Wikimedia

MIndst én person er mandag morgen omkommet på grund af et brokollaps i Sydfrankrig. Det skriver flere medier, heriblandt France24.

Den 152 meter lange hængebro spændte over floden Tarn ved byen Mirepoix-sur-Tarn, der ligger 30 km nordvest for Toulouse.

Billeder fra stedet viser, at broens hovedkabler stadig hænger mellem de to pyloner, men at hele brodækket er kollapset ned i floden.

Ifølge France24 er en bil, en lastbil og muligvis et tredje køretøj endt i vandet.

En 15-årig pige er ifølge myndighederne fundet druknet, mens fire andre personer er blevet reddet.

Chaufføren i lastbilen er imidlertid stadig ikke fundet.

Vægtgrænse på 19 ton

Broen blev opført i 1935 – fem år efter oversvømmelser skyllede en anden bro på samme sted væk.

Den var blevet renoveret i 2003 og gik igennem en større inspektion i 2017 uden anmærkninger.

Det oplyser en talsmand fra de lokale myndigheder til avisen Le Figaro.

Derudover gennemgik broen årlige tjek.

Vægtgrænsen på broen var 19 ton. Derfor vil fransk politi nu undersøge, om lastbilen på broen var tungere lastet end tilladt.

Ifølge Le Figaro viste en undersøgelse igangsat af det franske parlament i juni, at der var sikkerhedsproblemer med 25.000 franske broer.

Emner : Broer
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det er hele hovedfaget der er røget. Det kan muligvis være udløst af en for tung lastbil, men der må også være rust i hængerne eller andre fundamentale ting galt med den bro. Ellers giver det ikke mening hele hovedfaget styrter i vandet.

Hovedfaget hvor lastbilen ikke befandt sig, har alligevel fuldt med ned i stedet for at blive hængende, altså svagere hængere end brodæk.

Nogle hængere sidder stadig på hovedkablet, andre er trukket med ned af brodækket. Det tyder på flere svage punkter i broen, altså generel meget dårlig vedligeholdelse. For mange hængere er fulgt med ned i vandet til en påkørsel af hængerne alene kan være forklaringen.

  • 1
  • 2

25 km NORDØST for Toulouse.

Jeg har kørt over broen i 1994 og overlevede :)

Det ser for mig ud til at det er de lodrette bærekabler der brudt.

  • 3
  • 5

Søren Basbøll
Min lille rettelse skyldes at mange ikke kan skelne forskellen på OUEST og EST :)
I følge France 24
The 150-metre-long suspension bridge in Mirepoix-sur-Tarn, near Toulouse, collapsed at around 8am local time as a lorry, a car and possibly a van were crossing, the local prosecutor said.

The bridge was limited to 19-tonne vehicles.Television images showed one car nose-down in the water, with only its rear lights and bumper above the surface. The mother of the deceased teenager was among three people rescued from the water, the prosecutor added.
Og næsten det samme skriver Figaro
Da jeg ved, at du forstår fransk særdeles godt og langt bedre end jeg Søren, spørger jeg, hvor har du de 44 tons fra? Fremgår det af vidioerne ?

  • 2
  • 4

Det er hele hovedfaget der er røget. Det kan muligvis være udløst af en for tung lastbil, men der må også være rust i hængerne eller andre fundamentale ting galt med den bro. Ellers giver det ikke mening hele hovedfaget styrter i vandet.
Hovedfaget hvor lastbilen ikke befandt sig, har alligevel fuldt med ned i stedet for at blive hængende, altså svagere hængere end brodæk.

Selve brodrageren er rimelig stiv, det betyder at selv om enkelte hængere mangler så hænger den i resten. Hvis man fjerner en større sammenfængende gruppe hænger kabler, så vil den ikke understøttede del af brobane begynde at bøje nedad, og lægge en stor del af belastningen på de første intakte hængere, som så byder på grund af overbelastning. På den måde vil hængerne bryde parvist, som dominobrikker der vælter. Kollapset vil formentlig starte der hvor lastbilen køre, og brede sig til begge sider.
Selve brodrageren skal være rimelig stiv, ellers vil man opleve at broen "bølger" når man køre over. Jeg vil umiddelbart forvente at både Den Ny Lillebæltsbro og Storebæltsbroen kollapser på nogenlunde samme måde. Selv Tacoma broen mistede det meste af hovedfaget, selv om den havde en meget svag hoveddrager.

Nogle hængere sidder stadig på hovedkablet, andre er trukket med ned af brodækket. Det tyder på flere svage punkter i broen, altså generel meget dårlig vedligeholdelse.

Nej ikke nødvendigvis, hvis hængerne er designet så de er ens i begge ender, vil de typisk bryde på skift i top og bund. Hvis en lastbil skal rammer kablerne skal den op over et fortov og et autoværn. Udragende gods vil formentlig blive stoppet af broportalerne, der har mindre åbning end hængerne.

  • 1
  • 0

Jo - men ved ikke hvad det betyder!

Translate og mit skolefransk er enige:
Fare - En enkelt lastbil på broen

Men man kan vel ikke forvente at rumænske lastbilchauffør kan fransk.
Der er heller ingen garanti for at en fransk chauffør læser hvad der står på skiltet, særlig ikke en lokal, han kender jo vejen.

  • 3
  • 0

Ifølge teksten har man kun fundet en i lastbil i floden.....som kunne veje for meget, med en entreprenørmaskine på ladet. Jeg har den opfattelse, at det kun er lokale der transporterer entrprenør maskiner :)
Der er to kørebaner på broen, så den personvogn der også styrtede med ned, kunne være strået der "knækkede ryggen på kamelen" hvis den havde være i modsat retning på broen samtidigt med lastbilen.

  • 1
  • 1

Jeg har den opfattelse, at det kun er lokale der transporterer entrprenør maskiner :)

Der var en anden artikel der nævnte et lokalt byggefirma, men det er jo ingen garanti, den lokale er jo vant til at køre over, så han "glemmer" lige de ekstra 20 ton på ladet !

Der er to kørebaner på broen, så den personvogn der også styrtede med ned, kunne være strået der "knækkede ryggen på kamelen" hvis den havde være i modsat retning på broen samtidigt med lastbilen.

Det var musen derfik broen til at falde sammen, ikke elefanten.

  • 1
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten