For 15 milliarder kroner metrocityring vedtaget
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

For 15 milliarder kroner metrocityring vedtaget

Et bredt flertal i Folketinget bestående af regeringen, Dansk Folkeparti, Det Radikale Venstre, Socialdemokraterne og SF vedtog fredag formiddag at bygge Metrocityringen.

Metroens fjerde etape, som skal være færdig om 11 år, bliver 15 kilometer lang og kommer til at koste 15 milliarder kroner regnet i 2005-priser.

Den får 17 stationer, og på fem af dem bliver der skiftemuligheder, enten til metroens etape 1-3 eller til den øvrige togtrafik.

Foreløbig forventes der knap 240.000 passagerer på cityringen på en hverdag, således at Metroen dagligt samlet vil befordre knap 460.000 passagerer.

Med Cityringen får 85 pct. af alle indbyggere, arbejds- og studiepladser i den tæt bebyggede del af hovedstaden mindre end 600 meter til en station, fremhæver transportminister Flemming Hansen (K) i sin pressemeddelelse.

Forbindelserne fra brokvarterne til centrum - og i lige så høj grad mellem brokvarterne - bliver forbedret betydeligt.

Flemming Hansen (K) kalder det en historisk dag for København, Frederiksberg og Danmark.

»Anlægget af Metrocityringen er en stor opgave, der strækker sig over en længere årrække og - det vil jeg ikke lægge skjul på - indeholder flere risici. Men jeg ser samtidig også frem til åbningen af Metroens 3. etape til lufthavnen til efteråret, hvor projektet er afleveret før tiden og har holdt sig inden for budgettet," fremhæver ministeren.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

For de 15 milliarder spildte kroner får vi:* Ingen aflastning af København for biler.* Ingen løsning på Københavns overordnede trafikproblemer.* Længere rejsetider mellem brokvartererne og Indre by, i forhold til i dag.* En konkurrent til cyklen: Alle de nye stationer ligger indenfor behagelig cykelafstand fra hverandre.* Ingen betjening af byudviklingsområderne i Nordhavnen. Det kan da ikke blive meget værre ? - Måske bortset fra hvis projektet (i lighed med andre tilsvarende) viser sig at koste det dobbelte og have det halve passagertal i forhold til budgettet. Hjalmar

  • 0
  • 0

Jeg synes det er fint at beboerne i brokvartererne skal have en metro. Det er da også dygtigt at de har fået os andre til at betale den.

Ja, næsten det samme med alle de tomme motorveje i Jylland, som jyde-mafiaen i tinget får trumfet igennem.

Åbenbart noget for noget.

MVH

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten