15 år med sensorik i Danmark
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

15 år med sensorik i Danmark

Toms, Arla Foods, Danish Crown og Chr. Hansen er bare nogle af de danske fødevareproducenter, der siden starten af 1990'erne har fået øjnene op for sensorik. Smagspaneler er blevet en væsentlig del, når der udvikles alt fra chokoladefrøer til svinekoteletter og bakteriekulturer.

En udvikling, der tog fart, da Landbohøjskolen (KVL) for snart 15 år siden fik et selvstændigt sensoriklaboratorium.

»Vi har arbejdet med sensorik i rigtig mange år, men der er for alvor sket noget, siden vi blev en selvstændig enhed med vores egen professor, lektorer og forskere,« siger laboratoriets afdelingsleder Judith Henning.

Afdelingen for Sensorik ved Institut for Fødevarevidenskab har været en katalysator i arbejdet med at få videnskaben ud i virksomhederne, fortæller Judith Henning:

»Det er mange af vores tidligere studerende, der arbejder med sensorik i virksomhederne i dag, og vi har et tæt samarbejde med mange af dem.«

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten