1.400 meter lang motorvejsbro skal bygges på gitterspær af træ

Plus12. juni 2020 kl. 16:057
1.400 meter lang motorvejsbro skal bygges på gitterspær af træ
Sådan kan den nye motorvejsbro over søen Mjøsa komme til at se ud. Ved at bruge træspær i brodrageren bliver CO2-udledningen fra byggematerialerne reduceret med 39 procent. Illustration: Selberg Arkitekter AS / Blaar.
For at få CO2-udledningen fra byggeriet ned skal en kommende motorvejsbro over søen Mjøsa i Norge efter planen bygges med træspær.
Artiklen er ældre end 30 dage

Et konsortium bestående af belgiske Besix og italienske Rizzani de Eccher har vundet første del af konkurrencen om at bygge en ny motorvejsbro over søen Mjøsa i Norge. Et af de fem hovedkriterier i konkurrencen var CO2-udledning og miljøpåvirkning, og her har joint venturet med lokal hjælp fra entreprenøren AF Gruppen og rådgivning fra Multiconsult og Selberg Arkitekter foreslået at bygge broens overbygning med gitterspær af træ.

Gratis adgang i 30 dage

Tegn et gratis prøveabonnement og få adgang til alt PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, helt uden binding eller betalingsoplysninger.

Alternativt kan du købe et abonnement
remove_circle
Har du allerede et PLUS-abonnement eller klip?
close

Velkommen til PLUS

Da du er ved at tilmelde dig en gratis prøve beder vi dig hjælpe os med at gøre vores indhold mere relevant for dig, ved at vælge et eller flere emner der interesserer dig.

Vælg mindst et emne *
Du skal vælge en adgangskode til når du fremover skal logge ind på din brugerkonto.
visibility
Dit medlemskab giver adgang
Som medlem af IDA har du gratis adgang til PLUS-indhold, som en del af dit medlemskab. Fortsæt med MitIDA for at aktivere din adgang til indholdet.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk
Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til Ing.dk, Version2 og Radar
Fuld digital adgang til PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, tilgængeligt på din computer, tablet og mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Det seneste nye fra branchen, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre kloge læsere.
7 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
5
15. juni 2020 kl. 09:45

Der skal bruges jævnligt giftigt maling til at beskytte træværket mod råd og svamp. ;)

4
13. juni 2020 kl. 10:13

Citat fra side 27 1.1.6 Brukstid 1.1.6.1 Generelt Bruer og andre bærende konstruksjoner skal prosjekteres for 100-års dimensjonerende brukstid. Elementer og utstyr som har dimensjonerende brukstid mindre enn 100 år skal kunne skiftes ut. Korrosjonsbeskyttelsessystemer skal kunne fornyes. Konstruksjonen skal være dimensjonert og utformet for å ta hensyn til planlagte utskiftningsarbeider. 1.1.6.2 Redusert dimensjonerende brukstid Ferjekaier skal prosjekteres for 50-års dimensjonerende brukstid. For nye bruer som inngår i eksisterende vegstrekninger kan også 50-års dimensjonerende brukstid vurderes. 1.1.6.3

Tja - Måske kan man bygge således, at man kan skifte moduler af de friespaend efter 50 år...

2
13. juni 2020 kl. 00:06

Omend ikke permanent, så opvarmer det da ikke kloden så længe det bærer broen.

1
12. juni 2020 kl. 20:24

Nogen der ved hvad den forventede levetid vil være for broen? Jeg kunne ikke finde noget herom.