Det bliver et projekt i gigantstørrelse, når Tyra-feltet 225 km vest for Esbjerg skal renoveres for et tocifret milliardbeløb som resultat af den nylige aftale mellem regeringen og DUC – Dansk Undergrunds Consortium.
Benene under en række platforme skal forlænges med omkring 13 meter, selve platformene skal afmonteres og erstattes af nye, og endelig skal der bygges helt nye beboelses- og procesplatforme, og de eksisterende skal skrottes.
Læs også: Aftale giver midlertidig hjælp til trængt olie- og gassektor
Forlængelsen er nødvendig, fordi Tyra-feltet synker. Det gør det som konsekvens af, at der gennem 33 år er hentet 28,9 millioner kubikmeter olie og 95,3 milliarder normalkubikmeter gas op af undergrunden, og at det opståede tomrum ikke har kunnet udfyldes tilstrækkeligt uden at skade reservoirerne.
Resultatet er, at Tyra-feltets platforme nu står 5 meter lavere, end da de blev bygget i 1984.
Højere ben skal købe tid
Ifølge Morten Hesselager, der er projektchef for Tyra Future-projektet i Maersk Oils danske forretningsenhed, kan man ikke forhindre, at feltet vil fortsætte med at synke, efterhånden som der hentes mere olie og gas op. Men en forlængelse af fundamentet – de såkaldte jackets – på en række af platformene kan forlænge deres levetid med i hvert fald 30 år.
»Vi har monitoreret nedsynkningen i de seneste 30 år og har en robust model for, hvordan det vil fortsætte i fremtiden. Nu sørger vi for at hæve platformene tilstrækkeligt til at tage højde for det fald, der nødvendigvis vil ske i fremtiden,« siger han.
I forbindelse med forlængelsen af platformenes fundamenter skal de gamle kombinerede beboelses- og procesplatforme skrottes, og der skal bygges to nye: én beboelsesplatform og én procesplatform. Adskillelsen sker hovedsageligt for at optimere drift og sikkerhed.
»Det er en af vores primære læringer fra Nordsøen: Vi lægger nu om dage altid beboelse væk fra procesanlægget for på den måde at minimere sikkerhedsrisikoen for vores ansatte,« siger Morten Hesselager – en sikkerhedsrisiko, der primært udgør i eksplosionsfare.
En kompliceret skrotning
De to mest udfordrende elementer i renoveringen og udviklingen af Tyra-feltet er ifølge Morten Hesselagers vurdering fundamentet til de mindre brønd- og riserplatforme, jackets samt dekommissioneringen af de to gamle proces- og beboelsesplatforme.
»Det komplicerede ligger i at sikre, at de nye top sides (platforme, red.) kommer til at passe helt og aldeles med de eksisterende jackets, når disse forlænges med over 10 meter,« fortæller han og uddyber, at det blandt andet drejer sig om, at fundamentet kan holde til den ekstra vægt, der følger med forlængelsen.
»Det har været et kompliceret stykke ingeniørarbejde, der har taget lang tid at beregne,« siger han.
Fundamenterne kan bære
Lokale ingeniørvirksomheder er nået frem til, at de eksisterende fundamenter godt kan bære forlængelsen, og derfor har Mærsk valgt at lade dem blive.
Den anden komplicerede opgave er dekommissioneringen af de to gamle proces- og beboelsesplatforme. De er blevet modificeret gennem årene, og Morten Hesselager fortæller, at det derfor kræver en detaljeret planlægning at fjerne dem sikkert og effektivt:
»Vores plan er derfor at arbejde tæt sammen med samarbejdspartnere for at komme frem til den bedste måde at fjerne anlæggene på, så det sker på forsvarlig vis og i henhold til gældende lovgivning.«
Ud med blok og blyant
For at forbedre sikkerheden og effektiviteten af anlægget i Nordsøen vil der i forbindelse med renoveringen af Tyra blive installeret sensorer på dele af udstyret på flere af platformene. Condition based monitoring, kalder Morten Hesselager det.
»Det gør os i stand til at indsamle data fra alt vores udstyr, som fortæller, om udstyret virker, som det skal. Dermed kan vi optimere vedligeholdelse og drift på baggrund af de mange informationer, vi modtager på land,« siger han.
Sensorerne kommer til at sidde på blandt andet kompressorer, pumper og generatorer. Informationerne sendes til specialister på land, hvilket kan spare Maersk Oil for at inspicere unødigt.
Direkte indberetning af skader
Ved det inspektionsarbejde, der trods alt skal foregå på platformene, vil meldinger om skader eller ting, der skal udbedres, for fremtiden ske på håndholdte enheder. Det betyder, at de inspicerende medarbejdere både kan modtage og sende informationer direkte til specialister på land.
»I øjeblikket går folk rundt med blok og blyant og tager noter. Bagefter går de tilbage til kontrolrummet, hvor de skriver noterne ind i en database på en computer,« siger Morten Hesselager.
Mærsk forventer, at renoveringen og udviklingen af Tyra-feltet vil stå færdig i 2022. Opgaverne i forbindelse med det blev sendt i udbud sidste fredag, og Mærsk forventer, at der kommer tilbud i løbet af sommeren.
Derefter bliver det besluttet, hvad der præcis skal ske, og hvem der skal udføre arbejdet. Det er derfor heller ikke muligt for Mærsk at komme nærmere en pris for operationen, end at det bliver ‘et tocifret milliardbeløb’, og forlydender om en samlet pris på 30 milliarder kroner vil selskabet ikke kommentere.
