Over 12 millioner rejste med Cityringen i 2019
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Over 12 millioner rejste med Cityringen i 2019

Illustration: Lasse Gorm Jensen

Det ser ud til, at københavnerne har taget godt imod deres nye metro – i hvert fald målt på antallet af rejsende.

12,2 millioner passagerer har rejst med Cityringen i de første tre måneder af projektets levetid, viser nye tal fra Metroselskabet. Det er flere end forventet. Metroselskabet har tidligere meldt ud, at de forventede 9 millioner passagerer i 2019 fra åbningen ultimo september.

»Trods de første måneders flotte passagertal på Cityringen, bør passagerudviklingen imidlertid ses i et længere tidsperspektiv, da der er stor usikkerhed om både størrelsen og hastigheden af kundernes tilvænning til de nye rejsemuligheder,« skriver Metroselskabet i en pressemeddelelse.

Færre på Nørreport

Målet er da også, at endnu flere skal benytte sig af Cityringen på sigt. I 2020 er forventningen 56 millioner passagerer. Hverdagsdøgntrafikken, altså det gennemsnitlige antal rejsende på et døgn i perioden mandag til fredag, var i 2019 på 132.000.

I oprindelige VVM-redegørelse fra 2008 fremgår det, at Cityringen forventes at få et passagertal på 238.000 i et hverdagsdøgn. Der står dog ikke, hvornår det skal ske.

At Cityringen er åbnet, kan også ses på det samlede antal rejsende. I alt har 78,8 millioner rejst med linjerne M1, M2 og M3 i 2019 mod 64,7 millioner på M1 og M2 i 2018.

Cityringens åbning kan også måles på Nørreport Station, der er den travleste station på metronettet, og som skulle aflastes med M3. Her er antallet af passagerer faldet med cirka 6.000 stk. om dagen, svarende til et samlet fald på 15 procent siden åbningen af den nye linje.

Til gengæld er der sket en stor stigning på næsten 40 procent på skiftestationerne Kongens Nytorv og Frederiksberg.

Emner : Metro
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Som daglig pendler med M3 og M2, og altså før september ´19 pendler med M2 og S-tog over Nørreport kan jeg bidrage med lidt her.

Få indkøringsvanskeligheder:
Jeg har samlet oplevet næsten ingen driftsforstyrelser. Jeg sad midt i trafikken ved "det store nedbrud" af det første tog mellem Trianglen og PHP, men i den modsatte retning. Blev 5 minutter forsinket, da trafikken blev vendt fra trafik i begge retninger til trafik kun den ene vej. No problem!

Nørreport ikke savnet:
Nørreport er et kaos. Alt for små perroner og trapper både på metrostationen, S-togsstationen i myldretiden, hovedtrapperne, trapperne til regionaltogstrafikken og regionaltogsperronen. Dertil dårlig luft og vand i midtertunnelen.

Simpel metro:
Den nye metro er simpel, overskuelig og enkel. Den ligner en 2020-opgradering af den eksisterende metro, hvilket gør folk opfører sig som i vante omgivelser.
Samme koncept overalt; billetsalg over stationen hvor transfertunneler også findes. En hovedtrappe og en "bagdør" overalt. Selv skrældespandene står det samme sted på alle stationer, så ingen mennesker færdes på tværs af travle pendlere for at finde en skrældespand.

Hurtig:
Metroer er langt hurtigst. Skal vi ind til byen, tager vi hellere metoren end bilen, da parkering, trafik og alt muligt andet tager for lang tid.

Kører altid - selv om natten:
Enkelthed! Glem alt om køreplan og live-opdatering af trafilsituationen som i de fleste tilfælde også er spild af tid. Metroen kører lige om lidt, altid.

Ingen forstyrrelser:
Metroen er aldrig forstyrret af noget udefrakommende. S-togene står gang på gang stille på grund af mennesker eller politiefterforskning på skinnerne. De mange år med S-tog gør jeg ved dette ofte er et problem.


Tillykke til Metroselskabet. En velfortjent passager-succes.

  • 21
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten