12 borgmestre lover at købe rene miljøbusser fra 2025

Illustration: Movia

Borgmestre fra storbyer som Barcelona, Cape Town, Milano og København har besluttet, at fra 2025 skal alle nye busser i byernes offentlige trafik være busser, der ikke påvirker klimaet - hverken lokalt eller globalt. Det blev aftalt på et møde mandag i Paris.

Gruppen af borgmestre, der er samlet i organisationen C40, besluttede yderligere, at væsentlige områder af deres respektive byer skal være emissionsfri i 2030.

Beslutningen bygger på en erkendelse af, at en tredjedel af byernes emission af drivhusgasser stammer fra transport, og at trafikken er den største synder, når det gælder lokal luftforurening.

Læs også: Brintbusser lover os ren luft i byerne

De 12 byer repræsenterer en befolkning på 80 mio. mennesker, og Seattles borgmester, Tim Burgess, sagde i den forbindelse, at aftalen viser »byernes evne til at føre an, når det gælder klima«.

Det vurderes at de 12 byer lige nu opererer omkring 59.000 offentlige busser. Længst fremme i transformationen er London, der allerede nu driver 2.500 hybridbusser. Los Angeles har ligeledes allerede indgået en aftale om at indkøbe 100 rene elbusser fra kinesiske BYD.

København skal være CO2-neutral i 2025

Overborgmester Frank Jensen siger i forbindelse med aftalen:

»Vi har det ambitiøse mål om at blive verdens første C02-neutrale hovedstad i 2025 og løbende forsøge at forbedre luftkvaliteten. Dette opnås gennem en grøn overgang af vores transport, energiproduktion og energiforbrug. Med dette engagement håber vi at inspirere andre byer til at handle.«

Læs også: Nordmænd vilde med elbus-forsøg

Sadiq Khan, der er borgmester i London, siger blandt andet:

»Jeg er absolut forpligtet til at tackle de dødbringende virkninger af giftig luft for Londons beboere. Vi fører kampen for at rydde op i vores forurenet luft og beskytte vores borgere mod de ødelæggende konsekvenser af klimaændringer,«

London har netop indført den såkaldte T-Charge, der ifølge borgmesteren, er den hårdeste emissionsstandard for byer i verden.

Læs også: Herning Kommune vil have brintbusser: »Strøm kan jo ikke lagres i ledningerne«

Foruden renere busser, forpligter borgmestrene sig til at arbejde skabe bedre muligheder for gående, cykler, offentlig transport og deleordninger. Der skal også skæres i andre forurenende køretøjer, indkøbes flere miljøvenlige offentlige køretøjer og samarbejdes med virksomheder skift til 0-emissionskøretøjer.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

"... væsentlige områder af deres respektive byer skal være emissionsfri i 2013."

Okay så de kan styre tid. Gider de af fortælle hvordan de gør? ?

  • 4
  • 5

København skal være CO2-neutral i 2025 Overborgmester Frank Jensen siger i forbindelse med aftalen:...

  • nu må han vel først håbe på at forblive i jobbet efter 21/11! Hvor mange af borgmestrene bag aftalen, der har (væsentlig) politisk indflydelse i 2025 er vel ganske usikkert at spå om, dog vil det næppe være mange; men papiret er som bekendt tålmodigt! ;)
  • 2
  • 0

Mig bekendt går passagertallene på de mest centrale linjer i bl.a. København kun en vej: nedad. Det har jeg svært ved at se batteribusser kan gøre noget ved. Men de bliver måske mere behagelige at bo op ad - kunne gas ikke gøre det billigere?

  • 0
  • 0

Mig bekendt går passagertallene på de mest centrale linjer i bl.a. København kun en vej: nedad

If in 2025 selfdrivers have become affordable, we could have smaller busses at shorter intervals to reasonable cost the passanger number would go up. It is the big 3 that matter, "convenience, convenience and convenience".

  • 0
  • 0

Jeg forstår ikke hvordan alle de her fandens fine ting altid er noget med 'i 2025', eller 'om ti år', eller anden tidshorisont langt pokker i vold ude i fremtiden.

Eller rettere: Jeg forstår det faktisk godt, fordi det er nemt at gå og love alt muligt som ens efterfølgere så må ligge og rode med. Det giver politiske point lige nu, og regningen lader man ligge til den næste.

  • 4
  • 1

Men når een af de 12 nævnte byer er København (repræsenteret af Frank Jensen), så er det vel også den vigtigste danske by - altså den med den værste luftkvalitet.

  • 0
  • 0

Eller rettere: Jeg forstår det faktisk godt, fordi det er nemt at gå og love alt muligt som ens efterfølgere så må ligge og rode med. Det giver politiske point lige nu, og regningen lader man ligge til den næste.

Mht. til elbusser så forstår jeg ikke formuleringen "regningen lader man ligge til den næste". Nå alle busproducenter lige nu har så forbandet travlt med at få nogle elbusser på markedet, så er det ikke fordi de pludselig alle er blevet ramt af grøn entusiasme. Nej grunden er at hvis elbusser ikke allerede nu giver den bedste totaløkonomi, så gør de om et par år. Det betyder simpelthen, at hvis man ikke har elbusser på spisekortet, så har man intet kunderne vil købe.

At love at købe elbusser efter 2025 er derfor en gratis omgang, selvom det lyder voldsomt fint og prograssivt.

  • 4
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten