112: Nu får alarmcentralen automatisk din position på sms
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

112: Nu får alarmcentralen automatisk din position på sms

Illustration: Vejdirektoratet

Færdselsuheld, turister uden lokalkendskab, eller børn der kommer til skade. Dagligt modtager de danske alarmcentraler akutte opkald fra borgere, der er kommet til skade, men ikke kan oplyse, præcis hvor de befinder sig.

Fremover kan alarmcentraler spare vigtige minutter, fordi de automatisk kan få lokationsoplysninger fra den indbyggede GNSS-modtager i Android-smartphones. Teknologien, der hedder Avanced Mobile Location, har stået øverst på ønskesedlen hos alarmcentralerne længe og er nu en realitet.

Det skriver Justitsministeriet i et svar til Folketinget.

»Rigspolitiet har oplyst Justitsministeriet om, at AML-teknologien nu er blevet delvist udrullet for smartphones, som anvender Googles Android-styresystem. Det betyder, at en borger, der ringer 112 fra en smartphone, der anvender Android-systemet, vil kunne lokaliseres af alarmcentralen og dermed kan få hjælp, selv om borgeren ikke er klar over præcist, hvor den pågældende befinder sig,« skriver justitsminister Nick Hækkerup (S) i en orientering om udrulning af AML-teknologi til Folketingets Retsudvalg.

Hovedstadens Beredskab oplyser til Ingeniøren, at AML nu er aktiveret for cirka 47 pct. af de danske smartphones. Det er Hovedstadens Beredskab, der står for at håndtere de lokationsdata, der kommer ind til alarmcentralerne via AML. Herfra distribueres de videre til Rigspolitiets andre alarmcentraler.

AML er allerede implementeret i ti andre europæiske lande, blandt andre Finland, Estland, Storbritannien, Holland, Irland og Belgien. Det viser en oversigt fra de europæiske alarmcentralers interesseorganisation EENA.

Læs også: Juridisk tøven bremser hurtigere udrykning til 112-opkald

Alarmcentralen har været klar i et år

I Danmark har Hovedstadens Beredskab været klar til at implementere AML-teknologien siden september 2018. Man har dog ikke aktiveret teknologien før nu på grund af manglende juridisk afklaring om, hvorvidt dansk lovgivning overhovedet tillader at videresende lokationsoplysninger automtatisk.

»Vi begyndte at gøre klar til AML i oktober 2016. Den tekniske løsning var klar primo september 2018, og siden dengang har vi ventet på, at de juridiske ting falder på plads. Vi kan gå i gang i morgen, så snart vi har de nødvendige tilladelser,« sagde Kurt Christensen til Ingeniøren tilbage i januar i år.

Læs også: Juridisk tøven bremser hurtigere udrykning til 112-opkald

Faktisk har Googles Android-styresystem understøttet AML siden 2016, mens Apple har understøttet teknologien i sit iOS-styresystem siden 2018.

Men teknologigiganterne har afventet en godkendelse fra de danske myndigheder, så de har været sikre på, at brugen af AML-teknologi ikke er i strid med dansk lovgivning.

»Nuværende dansk lov om alarmopkald og transmission af lokation af alarmopkaldet, har ikke direkte omfattet en ny service som ELS (Emergency Location Service, som er Googles navn for AML, red.). For at kunne aktivere ELS i Danmark, skal Google have en ministeriel udtalelse, der bekræfter, at ELS ikke er i modstrid med dansk lovgivning om alarmopkald,« har Google tidligere skrevet til de danske myndigheder.

Det viser en aktindsigt, som Ingeniøren har modtaget fra Justitsministeriet.

Læs også: Snart kan du fange 112 på sms og sociale medier

Apple tøver stadig

Mens det nu ser ud til, at Google har modtaget den udtalelse, så har Apple endnu ikke aktiveret teknologien på iOS-enheder.

»Der pågår endvidere drøftelser mellem beredskabsmyndighederne og Apple om udrulning af AML for smartphones, som anvender Apples iOS-styresystem,« skriver Nick Hækkerup i orienteringen til Retsudvalget.

Ingeniøren erfarer, at der dog skulle være en løsning på vej, så AML også kan aktiveres for brugere af iOS-styresystemet, som bruges i alle iPhones. Det skulle angiveligt ske i starten af oktober i år.

Årsagen til den meget uens implementering af AML på tværs af Europa, skyldes ifølge de europæiske alarmcentraler, at ePrivacy-direktivet er tvetydigt.

»ePrivacy-direktivet er desværre meget uklart på området om deling af positionsdata ved nødopkald, og derfor er direktivet implementeret forskelligt i mange EU-lande. I dag oplever vi også juridiske problemer med implementering i eksempelvis Sverige og Holland,« har Benoit Vivier fra EENA tidligere sagt til Ingeniøren.

Striden handler især om, hvilke typer data alarmcentraler har ret til at få fra teleoperatørerne. I nogle lande er det kun tilladt for teleoperatørerne at videregive data om en given mobiltelefons position ud fra nærmeste mobilmast, hvilket giver en usikkerhed på flere kilometer.

Læs også: Få overblikket i Rigspolitiets teleskandale

Videregiver oplysninger til politi, regioner og beredskaber

Hovedstadens Beredskab, som driver alarmcentralen i hovedstaden, oplyser på sin hjemmeside, at de er dataansvarlig for behandling af personoplysninger i forbindelse med AML.

»Vi behandler dine personoplysninger til følgende formål: For hurtig præcis lokalisering af personen, som ringer 1-1-2. For at kunne videregive præcis lokation til rette myndighed. Vi videregiver eller overlader dine personoplysninger til andre; politi, regioner, beredskaber i vores vagtcentralområde. Dine personoplysninger opbevares i 5 år hvorefter de slettes.«

Sådan kan man læse i persondatapolitikken for AML. Videregivelsen af informationer sker for at kunne fremskynde en udrykning til et alarmopkald.

Ved selve 112-opkaldet bliver lokationsdata automatisk videresendt, og så modtager borgen efterfølgende en sms med oplysninger om behandling af personoplysninger.

»Hvis du har modtaget en sms i forbindelse med et 1-1-2 opkald, er det fordi din smartphone understøtter AML, som står for Advanced Mobile Location. For ikke at forstyrre dig unødigt under den alvorlige del af 1-1-2 opkaldet, sendes en sms med oplysninger om behandlingen af dine personoplysninger efter opkaldets afslutning,« skriver Hovedstadens Beredskab.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Sig mig, er jeg den eneste, der installerede '112 app'en' for mange år siden - netop med denne funktionalitet?

  • 4
  • 0

Det er juridisk noget ganske andet når du frivilligt har installeret en app, end når din telefon automatisk sender data.

  • 7
  • 1

112 app'en bliver ikke vedligeholdt. Den kan ikke downloades til Android mere.

Men sådan noget skal også ske automatisk, for hvor mange har den installeret, mit gæt er under 20%. Og det skal også virke uden SIM-kort!!! Her tænker jeg på vores landsfæller i Sønderjylland hvor TDC instruerer dem i at pille SIM-kortet ud, (når TDC's netværk er nede) hvis de vil ringe 1-1-2

  • 5
  • 0

Man må formode at man gerne vil findes når man ringer 112, og ikke søger et godt råd om at fjerne en splint i fingeren.
Ligeledes må det formodes at man er ligeglad med at man på et tidspunkt har været modstander af sporing i en anden andledning!

  • 4
  • 1

Det problem der var for nyligt, virkede netværket stadigt, men forbindelsen til 1-1-2 fejlede. Så der vil din telefon ikke forsøge at roame i et forsøg på at få fat i 1-1-2, men bare fejle. Så formodenligt derfor anbefalingen om at tage simkort ud af telefonen...

  • 1
  • 0

Er der nogen rationel forklaring på at AML data skal gemmes i 5 år? Normalt ville 5 minutter være nok.
Det lugter mere af sædvanlig offentlig snagen end hjælp til 112 (="terrorbekæmpelse" og "alvorlig kriminalitet", de sædvanlige overvågningsbestemmelser).

  • 2
  • 1

Regionerne er i fuld gang med at implementere en landsdækkende akuttelefon, dvs. et landsdækkende 113 nummer. Det skrev DR om for et år siden: https://www.dr.dk/nyheder/indland/snart-sk...

Det interessante er, at man vil fordele 113 opkald mellem de forskellige regionale akuttjenester ud fra mobiltelefonens position. Af artiklen fremgår: "Ifølge Ulla Astman vil 113-nummeret ikke i sig selv give den slags udfordringer [at omstillingen sker som i 1813 via et callcenter]. Systemet registrerer, hvor folk befinder sig i landet, og så bliver man stillet om til regionens akuttilbud."

Hvordan registreres mobiltelefonens position i 113? Jeg antager, at det sker via mastepositionen, og den er ikke god nok til det formål. Alene bedømt ud fra mastedatabasen vil omkring 25% af det danske areal være dækket af master som dækker mere end et akutcenters område. Så opkald fra de omårder er i risiko for at havne i det forkerte akutcenter. En GPS koordinat kan derimod sørge for en så godt som 100% sikker bestemmelse af det rigtige akutcenter.

Så her er en oplagt mulighed for at kunne få glæde af AML, og man må håbe at det indtænkes i 113 løsningen. Om juristerne så kan finde ud af at give lov til at AML kan bruges er en anden sag. Det brude dog ikke være så svært, da positionen kan smides væk så snart opkaldet er sendt til det rettet akutcenter.

  • 1
  • 0

Denne funktionalitet og debatten rejser flere spørgsmål:
1. Vil AML virke automatisk (forudsat der ikke er valgt OFF) i lande hvor det er tilladt ?
- så der er forskel på om jeg er i Danmark, Sverige eller Finland ?
2. Hvordan sætter man sin telefon til at benytte WiFi som fallback for GSM og lignende ?
- jeg bruger ikke mit WiFi til telefon, selvom det er muligt. Men jeg kan da se det hensigtsmæssige i en fallback HVIS GSM (som TDC svigtene har vist) svigter.
Een ting er at jeg i fred og ro, med svigtende GSM kunne gøre det, men i en presset (katastrofe-)situation, så er det sværere at huske og at gøre ...... Her ville fallback være rar.

  • 0
  • 0

Med respekt for "privatlivets fred", så er der nok grund til at gemme data indtil de med sikkerhed ikke er relevante.
Der har som bekendt været varianter af falske og forkerte alarmer, herunder eg. ambulancer som kører forkert sted hen.
Derfor er der en relevans ved at gemme data.

Det er da også en sikkerhed for borgerne, at deres opklad og information kan findes - måske kørte ambulancen aligevel et forkert sted hen og det fik fatale konsekvenser ?
DET ville jeg da gerne kunne tage op i en ansvars- og erstatningssag, som kan komme op måneder / år senere (retterne er jo ikke lynhurtige).

Det er IKKE det samme som at enhver kan snage i disse data. Det MÅ være muligt, at lave en sikker løsning som er analog med "telefonaflytning" - dvs. dommerkendelse til senere adgang til sådanne data.

  • 1
  • 0

Argumentet handler om bevisets stilling OG hvem som kan løfte bevisbyrden.

HVIS f.eks. mobiltelefoners samtalefunktion havde en simpel logningsmulighed, så kunne brugerne benytte denne - på samme måde som e-mail og SMS har en indbygget “logning”.
Når dette IKKE er tilfældet, så er det hensigtsmæssigt at modtageren af alarmopkald laver logning. Det sker mig bekendt af lydsporet, så hvorfor dog ikke AML data ?
Det ville give en sikkerhed mod administrative fejl - som desværre ses.

  • 1
  • 0

Jeg forestiller mig en situation, hvor et alarmopkald ikke "går efter bogen".
Efterfølgende, og det kan være efter et behandlingsforløb, kommer det frem, at eg. forsinkelsen var en stærkt medvirkende årsag til et negativt / fatalt udfald, hvorefter der anlægges sag ved domstolene. Inden sagen kommer igennem klagenævn, domstole i måske to niveauer, så kan der let gå 2-3 år.

Derfor mener jeg at rådata bør bevares og beskyttes.

Uden jeg i detaljer kan huske det, så har der været andre sager, hvor det har vist sig at Politiet havde forskellige, og ikke hensigtsmæssige, arkivregler. Var der ikke noget med data, som blev fundet på backups (var det flagsagen omkring Tibet?).

  • 0
  • 0

Inden sagen kommer igennem klagenævn, domstole i måske to niveauer, så kan der let gå 2-3 år.


Som jeg skrev, så skal man ikke slette data om en igangværende klagesag.
Det er ikke det samme som at man skal gemme data som ikke er omfattet af klager.

Nu er politiet så specielt slem mht. at gemme revl og krat, og når så data skal bruges til at afdække uhensigtsmæssig adfærd i egne rækker, så er data aldrig at finde.
Arkivregler er jo ligegyldige, hvis man alligevel ikke efterlever dem.

  • 0
  • 1

Hvad skal de dog med positionen?

De insisterer jo på at få oplyst en postadresse når folk ringer ind, som om at hjælpen skal sendes med posten.

  • 0
  • 4
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten