1.100 kilometer norsk vej skal oplade elbiler på farten

1.100 kilometer norsk vej skal oplade elbiler på farten

Den norske hovedvej E39 mellem Trondheim og Kristiansand skal have indlagt induktiv opladning i vejbanen. Det foreslår det norske vejvæsen, som håber, at vejen kan står klar i 2035.

I stedet for opladningsstationer med jævne mellemrum, hvor elbillister kan tanke kWh, foreslår det norske vejvæsen nu, at hovedvejen E39 mellem Trondheim og Kristiansand får installeret induktiv opladning i vejbanen, så elbilerne kan blive opladet, mens de kører. Det forklarer projektleder Kjersti Kvalheim Dunham til TU.no.

Den norske hovedvej E39 mellem Trondheim og Kristiansand kunne i 2035 være udstyret med induktiv opladning af elbiler. Energien skal primært komme fra vind-, sol- og bølgekraft. Foto: Statens Vegvesen

Læs også: Toyota tester trådløs opladning af hybridbiler

Planen er, at opladningen skal forsynes med el fra vindmøller langs vejen og solceller integreret i støjskærme. Også bølgekraft vil blive integreret i forsyningen. Det skyldes blandt andet, at vejen passerer mange fjorde. Syv af dem skal bilisterne i dag krydse med færger. Det er dog planen, at disse skal erstattes af broer.

Kjersti Kvalheim Dunham tror, at selv om man endnu ikke kender prisen for ombygningen, vil samfundsnytten blive væsentligt større end investeringerne.

Læs også: Toprådgiver: Norsk kæmpetilskud til elbiler bør sættes ned

Det norske vejvæsen får opbakning fra professor Michael Taiber fra USA, der arbejder for ITIC (International Transportation Innovation Center). Han håber, at der nu kan udføres forskning med induktiv opladning i det norske klima.

I Stjørdal i Nord-Trondelag er de norske myndigheder ved at opføre et testanlæg. Det er planen, at et forslag til teknisk design og omkostninger skal være klar i løbet af 2016.

Læs også: Hurtigladning til elbiler - sådan skal det gøres

Det norske Statens vegvesen er allerede i gang med at udvikle teknologier til dynamisk induktiv opladning af elbiler i projektet 'El in GO', der sidste år fik otte millioner norske kroner. Det forventes, at det skal bruges 1,5 TWh om året at 'elektrificere' E39.

Kommentarer (39)

Jo det kunne være dejligt at kunne køre gennem Norge uden at skulle oplade bilen, men hvad med det felt man trækker sig selv i gennem? hvilken indflydelse har det på dig, eller ham med pacemaker ?
Ja der skal jo nok findes en løsning, jeg håber bare de gør det før de har brugt 50mia. af deres olie penge til en vej der bliver ubrugelig.

  • 7
  • 7

I fald det ikke virker, vil tabet reelt "kun" være relateret omkring det system der skal sikre den induktive opladning af bilerne.

Selve vejen kan bilerne jo stadigt køre på
Broerne der opsættes som erstatning for færger er jo også ganske fornuftige.
Solceller, Bølgekraft og Vindmøllestrøm er jo noget verden hungrer efter så den del er også ok at bruge penge på.

  • 4
  • 1